Bij kwaliteitsrondes met iCheck vragenlijsten een (veilige) foto maken

  • 5 February 2019
  • 10 reacties
  • 386 Bekeken

Vaak wil men bij een kwaliteitsronde een i-check vragenlijst gebruiken en van de constatering een foto maken.
Nu mag deze niet opgeslagen worden op het mobiele apparaat.
Vraag: kun je ook vanuit een vragenlijst rechtstreeks de camera starten en alleen de foto in de vragenlijst opslaan en niet op het apparaat?

10 reacties

Reputatie 7
Hoi @mooibroeklj , goede vraag. We vragen ons af of dit technisch gezien mogelijk is met je telefoon ...
We zijn benieuwd: hoe lossen jullie dit probleem nu op?
Reputatie 6
Badge +7
Vaak wil men bij een kwaliteitsronde een i-check vragenlijst gebruiken en van de constatering een foto maken.
Nu mag deze niet opgeslagen worden op het mobiele apparaat.
Vraag: kun je ook vanuit een vragenlijst rechtstreeks de camera starten en alleen de foto in de vragenlijst opslaan en niet op het apparaat?


Goede vraag. Zeker een die hier ook op zal komen.

Als centraal auditteam hebben wij nu specifieke iPads voor het lopen van tracers die in beheer van onze afdeling zijn en alleen voor dit doel gebruikt worden.
Voor afdelingen zelf is dit echter een behoorlijke investering en zou het inderdaad fijn zijn als mensen het met hun bestaande device kunnen lopen. Veel medici hebben bijvoorbeeld altijd al een smartphone op zak omdat hier ook (beveiligde) apps voor het EPD op zitten.
Het zou fijn zijn als foto's niet op het device opgeslagen worden, omdat je dan altijd afhankelijk bent van de secuurheid van de gebruiker om deze te wissen en je niet wilt dat deze bijvoorbeeld in the cloud gesynchroniseerd worden met de familiekiekjes....

@Hiewwaiy veel applicaties vragen toestemming voor het gebruik van de camera. Mogelijk dat dit met een vragenlijst ook een optie is? Hoewel dit natuurlijk geen app is maar een online link. Dus misschien fronsen de wenkbrauwen van de applicatiebeheerders bij deze opmerking 😉
Reputatie 6
Badge +7
Hi @mooibroeklj ,

het exacte gedrag kan een beetje varieren per type mobiel apparaat.
Maar over het algemeen is het zo dat je bij gebruik van iProva in de webbrowser op een smartphone of tablet, op al die plaatsen waar je normaal een bijlage kunt toevoegen, iets andere keuzemogelijkheden krijgt aangeboden, inclusief:
  • een foto maken met de camera
  • een foto kiezen uit de fotobibliotheek
Ik heb het nog even voor je uitgeprobeerd op een iPhone (iPad zal hetzelfde doen).
Als je daar tijdens het invullen van een formulier of vragenlijst een bijlage gaat toevoegen, en je kiest voor 'foto maken met camera', dan wordt die foto wel bijgevoegd en verstuurd naar iProva maar blijft die niet achter in de filmrol van het apparaat.
Veilig dus.
Dit geldt natuurlijk wel álleen als je het op deze manier doet. Als je eerst foto's maakt en daarna pas de vragenlijst gaat invullen, dan kan je die foto's alsnog invoegen in de vragenlijst - maar dan staan (en blijven) ze natuurlijk wél op het apparaat.
We gaan dit zeker uitproberen en we zullen het hier terugkoppelen.
Ook zullen we het via zowel android als ipad/iphone onze bevindingen terug geven.
wordt vervolgd...
Badge

Beste mensen,

 

Ik krijg bovenstaande niet voor elkaar. Als ik de vragenlijst invul, krijg ik (ook al werk ik op een tablet) niet de vraag of ik een foto wil maken met de camera.

Het toevoegen van foto's is daardoor heel omslachtig. Wat ik graag wil (even ongeacht wáár de foto opgeslagen wordt) is dat je bij het invullen van een vraag direct een foto kan maken van de situatie en deze foto dan bij de betreffende vraag gekoppeld wordt.

Is er iemand die mij duidelijker kan vertellen wat ik doen moet om dit voor elkaar te krijgen?

Alvast hartelijk dank!

Groet Anouk

Reputatie 5
Badge +8

Wellicht gaat de discussie niet geheel de goede kant op (techniek) maar zou je eerst kunnen uitzoeken of de WET dit toestaat. Ik denk namelijk dat je wel gewoon foto's mag maken als ze niet herleidbaar zijn naar personen of je gebruikt ze specifiek en alleen maar binnen iProva. Bij audits/tracers heb je het volgens mij vaak over processen en niet over personen,….dus....what's the problem !.

De vraag hoort denk ik eerst thuis bij een juridisch medewerker of security medewerker.

Badge

Hoi Emile,

Het gaat mij letterlijk om hoe  ik het doe. Hoe krijg ik bij het invullen van een vraag de optie: een foto maken met de camera. 

Het gaat me er even niet om of het mag.  Of moet ik deze vraag in een nieuw topic stellen?

Reputatie 5
Badge +8

Hallo Anouk,

Volgens mij gaat dat zoals Hilbert hier eerder beschreef, met je mobiele apparaat kiezen voor foto maken op het moment dat je een bijlage bij de vraag wilt toevoegen.

Grts Emile 

Reputatie 6
Badge +7

Hi @mooibroeklj ,

het exacte gedrag kan een beetje varieren per type mobiel apparaat.
Maar over het algemeen is het zo dat je bij gebruik van iProva in de webbrowser op een smartphone of tablet, op al die plaatsen waar je normaal een bijlage kunt toevoegen, iets andere keuzemogelijkheden krijgt aangeboden, inclusief:

  • een foto maken met de camera
  • een foto kiezen uit de fotobibliotheek

Ik heb het nog even voor je uitgeprobeerd op een iPhone (iPad zal hetzelfde doen).
Als je daar tijdens het invullen van een formulier of vragenlijst een bijlage gaat toevoegen, en je kiest voor 'foto maken met camera', dan wordt die foto wel bijgevoegd en verstuurd naar iProva maar blijft die niet achter in de filmrol van het apparaat.
Veilig dus.
Dit geldt natuurlijk wel álleen als je het op deze manier doet. Als je eerst foto's maakt en daarna pas de vragenlijst gaat invullen, dan kan je die foto's alsnog invoegen in de vragenlijst - maar dan staan (en blijven) ze natuurlijk wél op het apparaat.

 

Volgens mij beschrijft @hleijen  hier precies hoe het werkt @anouk tinnemeier .

Als jij de optie om te kiezen voor camera / fotobibliotheek niet krijgt dan heeft het mogelijk te maken met instellingen op je device. Is het gebruik van de camera bijvoorbeeld geblokkeerd?

En gebruik je de vragenlijst via de browser van het device? Als je op het device inlogt in een virtuele werkomgeving en dan de browser van deze virtuele werkomgeving gebruikt werkt de koppeling naar de camera waarschijnlijk niet. 

Badge

Hoi Silvia,

 

Dan is denk ik het laatste het geval, ik log namelijk eerst in. Daar zal het dan mee te maken hebben.

Dank voor je hulp!

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring