Q&A

Kan ik documenten aan lezers tonen in Office Online?

  • 2 November 2020
  • 13 reacties
  • 329 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2411 reacties

Ja, dat kan in een SaaS omgeving.

Bij Applicatiebeheer>Documenten: Instellingen dien je de optie 'Lezen van office documenten in Office Online Viewer toestaan' op 'ja' te zetten.
Hiermee wordt de optie document ‘tonen als PDF’ vervangen door 'In Office Online Viewer tonen aan lezers:'


13 reacties

Badge +1

Klopt het dat bovenstaand alleen voor nieuwe documenten van toepassing is en ik bij reeds bestaande documenten dit per document handmatig moet aanpassen? 

Klopt het dat bovenstaand alleen voor nieuwe documenten van toepassing is en ik bij reeds bestaande documenten dit per document handmatig moet aanpassen? 

 

Op mapniveau kun je aangeven wat de standaard instelling voor nieuwe documenten is. Wanneer je daar het tonen in Office Online inschakelt, geld dat dus inderdaad als standaard voor nieuwe documenten maar kun je daar per document nog van afwijken.

Voor bestaande documenten dien je dit bij de eigenschappen van het document aan te passen. Je kunt dit wel voor meerdere documenten tegelijk aanpassen. Je selecteert dan meerdere documenten, eventueel via een (geavanceerde) zoekvraag en klikt dan in de knoppenbalk voor ‘Eigenschappen wijzigen'. Daarna kies je het veld ‘Als PDF tonen aan lezers’ en selecteer je de gewenste waarde, Ja of Nee.

(Het veld heeft altijd de naam ‘Als PDF tonen’ maar als je Office Online hebt gekozen dan is het de instelling voor ‘tonen in Office Online)

Badge +1

@Inge Kuijpers Bedankt voor de reactie. Hier zijn we al erg mee geholpen. Waar we echter nog wel tegen aan lopen zijn de word/excel documenten welke invulbaar zijn. deze worden niet direct getoond maar worden als download geopend. Wanneer een medewerker alleen licenties heeft om word/excel online te bekijken geeft dit problemen met openen.  Hebben jullie hier nog een tip voor?

Bij een invulbaar formulier moet de medewerker dit ook kunnen bewerken en volstaat lezen niet.

In dit document vind je meer informatie.

Reputatie 2
Badge +5

Hallo Inge,

Wij zijn sinds kort overgestapt naar een nieuwe manier van werken waarbij we werken met een mix van betaalde desktop en gratis Office online licenties. We lopen nu tegen het probleem aan dat collega's met een gratis licentie geen Zenya documenten in kunnen vullen.

Als ik het webshare document “Office 365 en Zenya” lees staat daar dan er een desktop of een online licentie nodig is. In de Zenya SaaS systeemeisen staat echter “As an alternative, Office Online (requires an Office 365 subscription) can be used to edit documents in the webbrowser. Print templates can only be edited in the Word desktop app.”

 

Begrijp ik de laatste zin goed als ik hieruit opmaak dat er voor invulbare formulieren altijd een desktop versie nodig is?

Groet,

 

Jos Heijnen 

Hoi @Jos Heijnen,

Er is in Zenya geen mogelijkheid voor het invullen van ‘Invulbare formulieren’ in combinatie met een Online tekstverwerker. Het gaat hier om een andere koppeling dan het bewerken van documenten (in de module Documenten) in OfficeOnline, Bij een invulbaar formulier is er namelijk geen sprake van een blijvende link tussen het document en Zenya omdat het document wordt gedownload.

Er is een workaround:

  • Download het Word formulier uit Zenya.
  • Ga naar OfficeOnline en log hierop in
  • Upload het invulbaar formulier in OfficeOnline
  • Het invulbaar formulier wordt nu geopend in OfficeOnline en de gebruiker kan het document invullen
Badge +2

Wij lopen helaas ook tegen hetzelfde issue aan. Gemixte omgeving met desktop en online licenties van MS. En de bijbehorende uitdagingen. Invulformulieren zijn momenteel niet bruikbaar voor het grootste gedeelte van onze gebruikers.

Ben nog even aan het zoeken wat bedoelt wordt met Ga naar OfficeOnline...

Hallo @Mariëlle Rossel 

Je schreef: Ben nog even aan het zoeken wat bedoelt wordt met Ga naar OfficeOnline… 

 

Met Office online wordt Office in de cloud bedoelt. Dan hoeft Office niet op jouw werkplek geïnstalleerd te zijn.

Badge +2

Hallo @Mariëlle Rossel 

Je schreef: Ben nog even aan het zoeken wat bedoelt wordt met Ga naar OfficeOnline… 

 

Met Office online wordt Office in de cloud bedoelt. Dan hoeft Office niet op jouw werkplek geïnstalleerd te zijn.

Oke, Ik dacht dat ik heb binnen Zenya op een of andere manier in OfficeOnline kon uploaden. Vandaar dat ik het niet snapte.

Maar dan moet ik het document dus eerst veranderen in een niet-invulbaar document. Dan pas kan ik aangeven dat het in de Online viewer getoond kan worden.

Dan kan het gedownload worden. Helaas is er geen Download-knop, maar moet je naar “afdrukken” .

Standaard staat dit op “afdruksjabloon voor lezers.”, wat niet handig is, want hiermee krijgt men het formulier niet . Kan ik die standaard omzetten naar “Geen voorblad (alleen document afdrukken) , om daar een knopje te vinden waarmee je het document kunt saven. (naar OfficeOnline) of uitprinten.

Hiervoor zou ik dus al een handleiding moeten maken hoe mensen dit formulier nu kunnen gebruiken.

Dit is wel érg omslachtig, of is er ook een makkelijker manier? 

En wordt er gekeken of en hoe dit in de toekomst makkelijker kan? 

Reputatie 5
Badge +5

@Mariëlle Rossel 

Sinds Zenya 6.3 is de manier waarop Word formulieren ingevuld kunnen worden met Office Online gewijzigd, de details en de voorwaarden vind je onder de kop "Ondersteuning voor het openen en bewerken van invulbare formulieren in Microsoft Office Online” van Zenya 6.3.0 – Infoland Update

Ik ben benieuwd of dat antwoord biedt op je meest prangende vragen.

Daarnaast zou je naar dat artikel kunnen verwijzen in je interne communicatie (maar knippen en plakken mag ook).

 

Badge +2

@Mariëlle Rossel

Sinds Zenya 6.3 is de manier waarop Word formulieren ingevuld kunnen worden met Office Online gewijzigd, de details en de voorwaarden vind je onder de kop "Ondersteuning voor het openen en bewerken van invulbare formulieren in Microsoft Office Online” van Zenya 6.3.0 – Infoland Update

Ik ben benieuwd of dat antwoord biedt op je meest prangende vragen.

Daarnaast zou je naar dat artikel kunnen verwijzen in je interne communicatie (maar knippen en plakken mag ook).

 

Hoi Chaim,

Ja, dank je wel. Dit maakt het al iets makkelijker. We gaan de documenten weer terug omzetten naar Invulbaar. 

Reputatie 1
Badge +5

Wij hebben een on-premise licentie en hebben ook de optie ‘Bewerken in Office Online is toegestaan’. Klopt dat?

We zijn momenteel de testomgeving aan het testen voordat we naar de live omgeving gaan en krijgen een foutmelding wanneer we de functie willen gebruiken.

Hallo @Lotte van Boxel,

In on-premise omgevingen werkt het bewerken van documenten via Office online niet. Die optie zou er dan niet mogen zijn.

Kan het zijn dat jullie omgeving al klaargemaakt is om naar SaaS te migreren?

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring