Q&A

Wat gebeurt er als ik een veld van een formulier verwijder?

  • 8 June 2020
  • 9 reacties
  • 227 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2441 reacties
  • Wanneer je een veld verwijdert in het ontwerp van het formulier, wordt dit veld bij openstaande en afgesloten meldingen ook weggehaald op het formulier. De waarde die was ingevuld, blijft wel behouden voor bijvoorbeeld rapportage. Ook wanneer het veld weer wordt teruggeplaatst op een formulier, is de oorspronkelijke waarde weer zichtbaar.
  • Wanneer je een veld verbergt in het formulierontwerp in plaats van verwijdert, is dit veld ook niet meer zichtbaar bij lopende en afgesloten meldingen.
  • Wanneer je het echt het veld verwijdert (en dus niet alleen van het formulier weghaalt), worden ook de ingevulde waarden bij lopende en afgesloten meldingen verwijderd.

9 reacties

Reputatie 3
Badge +6

Ik wil graag een veld verwijderen; zodat dit niet meer gebruikt wordt. 

Maar ik wil dat het veld wel zichtbaar blijft op de al aangemaakte meldingen. 

Is dat mogelijk?

Je zou dan voor de eerste optie kunnen kiezen:

‘Wanneer je een veld verwijdert in het ontwerp van het formulier (je verwijdert dus niet het veld zelf), wordt dit veld bij openstaande en afgesloten meldingen ook weggehaald op het formulier. De waarde die was ingevuld, blijft wel behouden voor bijvoorbeeld rapportage. Ook wanneer het veld weer wordt teruggeplaatst op een formulier, is de oorspronkelijke waarde weer zichtbaar.’

Gevolg is dan wel dat wanneer je het formulier bij een melding gaat lezen, het veld daar niet meer staat. Wel is het nog in rapportage beschikbaar en in de PDF die van de originele melding is gemaakt.

Reputatie 3
Badge +6

Het betreffende veld staat niet op het meldformulier maar op het coördinator formulier. Ik snap dat met optie 1 het wel in te zien is bij bijvoorbeeld een rapportage alleen ik kan niet van de gebruikers vragen om van elke melding een rapportage te maken.

Het veld zou gewoon zichtbaar moeten blijven op het formulier omdat het reeds ingevuld is; echter wil ik dat vanaf nu anders gaan doen en daarom moet de vraag eruit…..

Maar dat kan nu eigenlijk niet… 

Je zou dan nog een trucje kunnen toepassen, hiermee kun je het veld dan voor alle nieuw ingelegde meldingen verbergen:

  • Je maakt een nieuw veld van type ‘aankruisvakje’, je noemt dat bijvoorbeeld ‘Veld x niet tonen op coördinatorformulier’.
  • Bij de eerste statusovergang (Verzenden) laat je via een automatische actie dit veld vullen met de waarde Ja (= aangekruist).
  • Je plaatst dit veld op het coördinatorformulier als alleen lezen, het veld staat boven het veld dat je niet meer wilt gebruiken.
  • Je verbergt het veld op de formulier.
  • Het veld dat je niet meer wilt gebruiken plaats je in een voorwaardelijke sectie die is gebaseerd op het nieuwe aankruisvakje.
  • Je laat het veld alleen zien als aan de voorwaarde wordt voldaan dat ‘Veld x niet meer tonen’ = Nee.

Voor bestaande meldingen wordt het veld dan nog getoond en wordt de waarde van het veld dus ook nog bewaard. 

Bij meldingen waarbij je de waarde van het veld wilt bewaren, mag het veld dus niet verborgen worden in een voorwaardelijke sectie, het veld wordt dan namelijk leeggemaakt.

Reputatie 3
Badge +6

Bedankt!  Hier kan ik inderdaad wel iets mee!

Reputatie 6
Badge +7

Je zou dan nog een trucje kunnen toepassen, hiermee kun je het veld dan voor alle nieuw ingelegde meldingen verbergen:

  • Je maakt een nieuw veld van type ‘aankruisvakje’, je noemt dat bijvoorbeeld ‘Veld x niet tonen op coördinatorformulier’.
  • Bij de eerste statusovergang (Verzenden) laat je via een automatische actie dit veld vullen met de waarde Ja (= aangekruist).
  • Je plaatst dit veld op het coördinatorformulier als alleen lezen, het veld staat boven het veld dat je niet meer wilt gebruiken.
  • Je verbergt het veld op de formulier.
  • Het veld dat je niet meer wilt gebruiken plaats je in een voorwaardelijke sectie die is gebaseerd op het nieuwe aankruisvakje.
  • Je laat het veld alleen zien als aan de voorwaarde wordt voldaan dat ‘Veld x niet meer tonen’ = Nee.

Voor bestaande meldingen wordt het veld dan nog getoond en wordt de waarde van het veld dus ook nog bewaard. 

Bij meldingen waarbij je de waarde van het veld wilt bewaren, mag het veld dus niet verborgen worden in een voorwaardelijke sectie, het veld wordt dan namelijk leeggemaakt.

 

Mooie oplossing @Inge Kuijpers !

Reputatie 5
Badge +8

Wat een slimme truc. Die ga ik onthouden!

Hoe kan ik een verwijderde veld weer terugplaatsen op een formulier? @Inge Kuijpers 

Hoi @Hanane Zahchi,

Als je het veld hebt verwijderd, kun je dit niet terugplaatsen. Het veld bestaat dan niet meer.
Wanneer je een veld van het formulierontwerp hebt weggehaald maar het veld niet hebt verwijderd, kun je het opnieuw op je ontwerp slepen.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring