Training

Is een document nuttig?

• 31 augustus 2020
  • 9 reacties
  • 164 Bekeken

Schrijvers doen hun best om een document zo goed en duidelijk mogelijk te schrijven. Maar wat vinden lezers van een document?

Vanaf versie 5.15 kunnen ze dat laten weten middels feedback bij het document. In dit artikel lees je hoe dat werkt.

9 reacties

Badge +1

Beste Inge,

Heldere uitleg. Echter zie ik bij sommige documenten het extra tabblad met ‘feedback’ wel en bij andere niet (ook al is er bij documenten waar het tabblad verschijnt niet altijd feedback gegeven). Waar wordt dit verschil door veroorzaakt?

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Mvg Ilse

Reputatie 3

vooralsnog kun je alleen feedback geven op html-achtige document, dwz ‘vrij webdocument’, alle gestructureerde documenttypen en ‘interactief document’.

Badge +1

Dank je wel Job, zie nu dat het er inderdaad ook boven staat. :grin:

Badge +2

@Inge Kuijpers 

Inge, dank voor de heldere uitleg. 

Wat hier niet door iedereen wordt gewaardeerd is de verhouding in de HTML sjablonen. Zie bijlage voor een voorbeeld. Kan ik hiervoor een instelling aanpassen?

Andere vraag, zijn de documenten met feedback met een rapport uit te lijsten?

groet,

Patricia de Boer

Wat hier niet door iedereen wordt gewaardeerd is de verhouding in de HTML sjablonen. Zie bijlage voor een voorbeeld. Kan ik hiervoor een instelling aanpassen?

Andere vraag, zijn de documenten met feedback met een rapport uit te lijsten?

De grootte van de knoppen kun je niet zelf aanpassen.

Ook is er nog geen rapport voor de feedback, deze zie je nu alleen bij het document.

Badge +2

De grootte van de knoppen kun je niet zelf aanpassen.

Ook is er nog geen rapport voor de feedback, deze zie je nu alleen bij het document.

Dank voor je snelle reactie. ‘Nog geen rapport’, dat zit er wel aan te komen?

Reputatie 5
Badge +7

@Inge Kuijpers, gaan jullie nog wel wat doen met de lay out van de tekst en knoppen over de feedback? 

wij zijn net vanmorgen geupdate naar 5.15.1 en krijgen nu al berichten van medewerkers dat ze deze tekst en de knoppen te groot vinden, te opvallend en hierdoor de inhoud van het document afleiden. Dat lijkt me niet de bedoeling. 

In ieder geval zelf het lettertype, de tekstkleur en de lettergrootte aanpassen van de tekst ‘Vond je deze informatie nuttig’ zo al veel winst opleveren. Deze tekst is nu nog groter als onze kop-teksten. Dat is niet mooi. 

Reputatie 6

Als ik kijk naar de reacties in dit topic zijn er twee redenen om te discussieren over deze functionaliteit. De eerste reden is de zinvolheid van deze functionaliteit in bepaalde gevallen, zoals die van werkinstructies of protocollen. De andere reden is dat er nu twee sporen zijn ontstaan waarop gebruikers feedback kunnen geven op de documenten.

Voordat ik ga inzoomen op die twee redenen wil ik eerst de intentie en eventuele toekomstplannen omtrent deze functionaliteit met jullie delen. Wat we met deze functionaliteit beoogen te doen, is het in kaart brengen van nuttigheid van documenten. Dit kan natuurlijk ook over de inhoud van een document gaan, maar zeker ook over de reis die eindgebruikers door de software maken. Wanneer je bijv. zoekt naar iets, en je vind een document, en bij het lezen van het document kom je er achter dat het document toch niet is wat je zocht, is het op deze manier mogelijk om aan te geven dat in deze situatie het document niet nuttig voor je was. Dat doet geen afbreuk aan de correcte inhoud van het document, het was alleen niet wat je op dat moment nodig had. Dat scenario proberen we te vangen met deze functionaliteit, en is iets wat je (waarschijnlijk) niet via de reguliere opmerkingen binnenhaalt.

Wat we in de toekomst voor ogen zien, en dat kan deze functionaliteit volwassener maken dan het nu is, is om (prioritering van) zoekresultaten te beïnvloeden, door bijv. documenten hoger te ranken wanneer directe collega’s of teamleden documenten als nuttig aanmerken. We denken dat dat zeer waardevol kan zijn.

Met dit verhaal hoop ik het doel achter de functionaliteit, ook voor protocollen of werkinstructies, duidelijk te maken.

Dat brengt me bij het tweede punt: de twee manier waarop gebruikers feedback kunnen geven. Daarin hebben jullie gelijk: via de nieuwe route kunnen er ook opmerkingen gegeven worden over de inhoud van het document, en derhalve is de feedback-loop – die we met gewone opmerkingen helemaal in de vingers hebben – niet compleet.

We willen er snel voor gaan zorgen dat opmerkingen die via de nieuwe route gegeven worden ook hun weg gaan vinden naar de reguliere opmerkingen.

Reputatie 6

Oh, ik zie trouwens ook dat er opmerkingen zijn over het uiterlijk. We zijn aan het werk om iProva van een nieuw, modern, responsive jasje te voorzien (daarover snel meer!). Ik verwacht dat de uiterlijk van deze knoppen minder uit de pas gaat lopen.

Reageer

Algemene voorwaarden | Privacyverklaring