Training

Rapportage over meldingen

  • 30 December 2019
  • 13 reacties
  • 1727 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2411 reacties

In de module Rapportage vind je een aantal rapporten die betrekking hebben op meldingen. Welke dat zijn en wat het rapport inhoudt, leggen we in dit artikel uit.


13 reacties

Badge +2

Is het ook mogelijk om een rapportage te maken van een melding zonder de inhoud beschikbaar te stellen?

Is het ook mogelijk om een rapportage te maken van een melding zonder de inhoud beschikbaar te stellen?

 

Je kunt zelf kiezen welke velden je in een lijstrapport opneemt en daarmee bepalen welke inhoud zichtbaar wordt.

Daarnaast zijn er rapporten die enkel het aantal meldingen tonen, zoals taart- en staafdiagram, tabel en trendlijn.

Badge +2

Hoe komt het dat als ik 1 meldingstype aanduid, ik niet alle velden (lokale en globale) te zien krijg die ik wil gebruiken in bvb een draaitabel?

Hoe komt het dat als ik 1 meldingstype aanduid, ik niet alle velden (lokale en globale) te zien krijg die ik wil gebruiken in bvb een draaitabel?

 

Hoi Nick,

Waarschijnlijk is het type veld dan niet geschikt voor een draaitabel. Zo kun je in een draaitabel bijvoorbeeld geen tekstveld gebruiken. Wat is het type van de velden die je mist?

Badge +2

Dag Inge

De velden die beschikbaar zijn, zijn lijsten en data gemerkt als Globaal. echter de velden die ik zou willen gebruiken zijn inderdaad tekstvelden (gelinkt aan 1 meldtype), maar ook een paar lijsten en een datum.

Maar als u zegt dat tekstvelden niet gebruikt kunnen worden (wat ik vooral nodig heb) in een draaitabel, kunt u dan een ander type rapportage aanraden? 

Reputatie 5
Badge +5

@Nick Goethals Ik splits uw laatste reactie in 2 vragen:

  1. V.: Hoe kan ik lijstvelden die niet globaal zijn gebruiken in een rapport?
    A: U kunt bij de start van een draaitabel rapport aangeven of het rapport betrekking heeft op alle meldingstypen of juist op een specifiek meldingstype. Voor een rapport over alle meldingstypen geldt dat u alleen globale velden kunt gebruiken (dat zijn namelijk de enige velden die in alle meldingstypen toegepast kunnen worden). Wanneer u voor een specifiek meldingstype kiest, dan kunt u alle velden die toegepast worden in het meldingstype opnemen in het rapport (tenzij een veld niet voldoet aan de eisen van het rapport, zoals een tekstveld in een draaitabel rapport). Het is belangrijk om te weten dat deze optie in alle rapporttypes over meldingen beschikbaar is.
     
  2. V.: Welk rapport kan ik toepassen om de inhoud van tekstvelden zichtbaar te maken?
    A.: U kiest in dat geval voor een rapport van het type "Lijst van meldingen”. U dient wel rekening te houden met het volgende: omdat dit type rapport de volledige inhoud van alle veldtypen en -soorten weer kan geven, kunnen gebruikers dit rapport alleen gebruiken over meldingen waar zij minimaal leesrechten op hebben. Anders zouden persoonsnamen en andere mogelijk gevoelige informatie zomaar in beeld komen van iedereen. Daarnaast is het handig om te weten dat tekstvelden toegepast kunnen worden als kolommen in persoonlijke of publieke filters, zie voor aanwijzingen Publieke filters voor meldingen. Ook hiervoor geldt wee: een publiek filter laat alleen meldingen zien waar de gebruiker rechten op heeft. En ook: een publiek filter over alle/meerdere meldingstypen kan alleen globale velden weergeven; een publiek filter over 1 meldingstype kan alle velden weergeven.
Reputatie 1
Badge +6

Hoi @Inge Kuijpers, zijn rapporten gekoppeld aan de inzagerechten?
Stel: we geven Sandra rechten voor het rapport dat gaat over Meldingstype MIC.
In meldingstype MIC heeft ze alleen leesrechten voor voor Organisatie-eenheid X.
Ziet zij in het rapport dan ook alleen de lijst van meldingen MIC voor Organisatie-eenheid X?
Alvast dank!

Reputatie 5
Badge +5

Beste lsnoei,

Het antwoord op je vraag staat in Is het mogelijk om gebruikers rapporten over meldingen aan te bieden zonder hen leesrechten te geven op de meldingen? | Infoland Community

Reputatie 3
Badge +6

@Inge Kuijpers Kan de instructie omtrent draaitabellen evt worden aangevuld,  iets uitgebreider al is het met een voorbeeld.

Ik kom er niet echt aan uit wat en hoe, ben er niet mee bekend (genoeg)

Hoi Ghislaine,

Ik zet het op ons lijstje.

Een draaitabel is een functionaliteit binnen Excel. Vanuit Zenya lever je enkel de data aan die je kunt gebruiken in de draaitabel.

Je kunt voor nu online al wat instructies daarover vinden, bijvoorbeeld:
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/een-draaitabel-maken-om-werkbladgegevens-te-analyseren-a9a84538-bfe9-40a9-a8e9-f99134456576

Reputatie 3
Badge +6

@Inge Kuijpers Thanks voor de tip en link ik ga er eens induiken.

🤙

Badge

Hi,

Is het ook mogelijk dat incident coördinatoren, zij zijn afhandelaren van meldingen en kijken daarbij naar trends en ontwikkelingen, zelf rapporten kunnen bouwen als zij een verdiepingsslag willen maken naast de standaard rapporten die wij hebben klaargezet?

Reputatie 2
Badge +3

Hallo @Ilona Naaijkens 

Het is mogelijk deze coördinatoren rechten te geven op de betreffende mappen zodat zij een eigen rapportage kunnen maken.
Tevens is het mogelijk om bij sommige rapportages de instelling “Gebruiker selecteert een filter” te gebruiken zodat gebruikers een eigen gemaakt filter kunnen selecteren.
Afsluiten is het mogelijk om gebruik te maken van Filterregels in te stellen bij het bekijken van dit rapport zodat de eindgebruikers van het rapport deze nog kunnen aanpassen op het gewenste filter.

Is je vraag hiermee beantwoord?

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring