Training

Hoe deel ik (een set) documenten met externen?

  • 21 January 2019
  • 36 reacties
  • 2694 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2441 reacties

Als je één of meer documenten wilt delen met externen dan kan dat via webshare. In deze training leggen we je uit hoe je dat kunt doen.


36 reacties

wij willen een aantal zorgtrajecten delen met extern. Deze trajecten zijn gemodelleerd in iProcess.
Daarbij hebben we een aantal velden in de documenteigenschappen gebruikt voor nadere informatie over het proces. Ook die informatie willen we delen bij het document. Maar een aantal velden bevat ook eigennamen van bijv. Documentbeheerders, schrijvers en autorisatoren. Die informatie willen we niet delen (ihkv privacy)
Hoe kunnen we dat doen?
Reputatie 2
Badge +6
Een webshare delen wijst zichzelf redelijk uit. Met de video krijg je daar helemaal een goed beeld bij.

Waar ik benieuwd naar ben zijn de (on)mogelijkheden wanneer je via een webshare documenten binnen wil halen. Ik lees daar weinig over en wil graag weten wat er bij komt kijken,

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij hier info over geven?
Reputatie 3
Badge +4
Hoi @Jenny ,

kijk ook eens hier: webshare pro,
wellicht vind je daar de eerste informatie.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi @Jenny ,

kijk ook eens hier: webshare pro,
wellicht vind je daar de eerste informatie.


Helaas vind ik daar niet wat ik zoek.
Ik ben opzoek naar info over de mogelijkheden van het importeren. Kan je zelf een mappenstructuur aangeven of gebruik je de mappen structuur van de partnerorganisatie? Welke eigenschappen van het document worden wel en niet meegenomen?
Als je een Webshare gebruikt van anderen, dan kun je (als je een i+Webshare PRO licentie hebt) deze documenten opnemen in je eigen iProva.

Per Webshare kun je dan het volgende instellen:
  • De doelmap waar de documenten in worden gezet (één map voor alle documenten uit deze webshare).
  • Keuze of je documenten direct wilt publiceren of er concept documenten van wilt maken.
  • Documentbeheerders.
  • Als de documenten in de webshare velden bevatten, dan kun je deze velden ook kopiëren naar je eigen systeem (als alleen-lezen veld) en ze daardoor gebruiken voor filters, rapportage enz.
Reputatie 2
Badge +6

Toch nog even een vervolgvraag op een Webshare.

Wanneer je een webshare verstuurd naar een externe en deze externe ontvanger heeft geen iProva. Wat zijn dan de mogelijkheden?

Hoi @Jenny ,

Als de ontvanger geen iProva heeft dan kan deze de documenten gewoon lezen. Wat dan niet kan, is de documenten in je eigen iProva opnemen.

Badge

Kan ik ook een interactief document dat in concept gereed is maar nog niet gepubliceerd delen met een externe? In dat document zie ik bij delen geen knop 'document delen via het web'. Ik wil graag de apotheker mee laten lezen voordat het document gepubliceerd wordt. 

Hoe kan ik dat doen?

Hoi @hannekesoeting,

Het is niet mogelijk om concept documenten met externen te delen. In dit geval zou een workaround kunnen zijn om het interactieve document ‘af te drukken’ als PDF en deze dan naar de externe te sturen.

Badge

Oké, dank voor je snelle bericht. Jammer dat het niet kan, maar dan ga ik inderdaad een PDF afdrukken.

Groet,

Hanneke

Badge

Hoi, even op dit onderwerp inpikken aangezien ik met een soortgelijke vervolg vraag zit.

Wij zouden graag op ons extranet via een link een document uit Zenya delen met patiënten. (bv informatie brochure).

Is dan de enige optie dit document beschikbaar te stellen via een webshare (zonder wachtwoord) zodat de patiënt op de link klikt, dan de webshare te zien krijgt en nog eens op het document moet klikken om het te openen?

Of bestaat er een alternatief zodat we direct kunnen linken naar het document in kwestie?

Bedankt!
Erik

Hallo @zuperman,

Als je aan beheerzijde bij het betreffende document kiest voor “Document delen via het web” dan krijg je een webshare link die je via e-mail kunt versturen. Als op die link geklikt wordt opent het document meteen, omdat de webshare maar 1 document bevat.

 

Badge

Hoi @Cindy Segers 

Ik ben eindelijk met jouw uitleg aan de slag kunnen gaan en ik heb een werkende URL kunnen bekomen om zonder wachtwoord en login een document te delen met externen.
De URL lijkt echter te verwijzen naar de versie waarop je de URL hebt aangemaakt; indien je een nieuwe versie van het document aanmaakt, dan blijft de URL toch nog steeds naar de vorige versie verwijzen, klopt dit? Zie ik iets over het hoofd om met dezelfde URL steeds te pointen naar de laatste versie van het document of is dit niet mogelijk?

Nogmaals dank!
Erik

Badge

Voor wie verder informatie zocht
Als je in een standaard webshare (met meerdere documenten) een document opent, dan krijg je in de adresbalk van je browser wel een directe unieke link naar het document in de webshare. Krijgt het document een nieuwe versie, dan blijft deze URL wel werken.

Reputatie 1
Badge +4

Wij delen ook documenten op bovenstaande wijze via onze website; hierdoor wordt dus direct het betreffende document getoond en niet de overzichtslijst. Dit werkt uitstekend bij het openen van de link op een PC. Als de link op een mobiele telefoon wordt geopend, moet het betreffende document eerst als PDF worden gedownload. 

Hoe zouden we het downloaden kunnen voorkomen?

Ik zie bij de documenten in de webshare bij eigenschappen het volgende staan:

 

Wat betekent de optie: Snelle webweergave: Nee en hoe krijg ik die op Ja?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Reputatie 1
Badge +3

Beste @Karen van Vliet,

We hebben je vraag doorgezet naar de Servicedesk, zij pakken dit verder op. 

Reputatie 3
Badge +4

Antwoord Servicedesk:

 

Dit betreft een  instelling van de browser Chrome zelf.
VIa onderstaand artikel kun je controleren of de instellingen op van de PC en mobiel gelijk staan.

Badge +1

Kan je een document wat je via webshare wilt delen met externe ook met een QR code delen? Dus kan ik hiervan een QR code maken en ergens plaatsen zodat ze deze scannen wanneer ze het document nodig hebben?

Hoi @john van kollenburg,

Je kunt een QR-code maken via de browser. Wanneer je het document uit de webshare opent, klik je met de rechtermuisknop op de pagina. Daarna kun je kiezen voor het maken van een QR-code:

 

Hallo,

Iemand enig idee of diegene met wie je de webshare wil delen meteen een e-mail krijgt of hier een vertraging opzit? Ik heb dit nu getest met mijn privé mailadres maar ik krijg voorlopig geen mail binnen.

Hoi @Sofie Willekens,

Het e-mailbericht wordt direct verstuurd. Heb je het inmiddels alsnog ontvangen of staat het misschien bij je ongewenste e-mail?

Hoi @Inge Kuijpers Bij het delen van een webshare geef je e-mailadressen in van diegenen die de webshare moeten kunnen inzien. Als er adressen moeten worden toegevoegd is (al in een ander bericht) aangegeven dat je adressen die erin staan kunt verwijderen en alleen het nieuwe e-mailadres hoeft toe te voegen. De oude onthoudt het systeem. Maar, hoe verwijder je e-mailadressen die niet meer gebruikt worden, zonder dat je iedereen die er wel in moet blijven staan weer een bericht gaat sturen?

Reputatie 5
Badge +5

@Judith Korfage Ik begrijp je vraag niet helemaal. Maar wellicht dat de vraag toch beantwoord is op grond van mijn onderstaande constateringen:

  • Ik maak een webshare aan en mail deze naar een e-mail adres. Vervolgens klik ik op het tabblad "E-mail ontvangers”:
     
  • Vervolgens wil ik de webshare gegevens en link naar een tweede adres sturen
  • Ik ga naar de webshare en ik klik op "E-mail bericht versturen”
  • Ik haal alle bestaande adressen weg (want daar is al een mail naartoe gestuurd) en ik voeg het gewenste e-mail adres toe:
     
  • Ik klik op OK zodat de mail verzonden wordt en ik kom terug in het overzicht van e-mail ontvangers:
     

     

Hoi @Chaim Leunissen, dank voor je reactie. 

Zo ver helemaal duidelijk, maar wat als mensen uit die lijst e-mailadressen helemaal geen meldingen meer hoeven te ontvangen omdat zij er niets meer mee hoeven doen of er niet meer werken. Nu blijven deze namen in het overzicht staan; kunnen zij verwijderd worden of blijven ze er altijd in staan. Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Groet ,Judith

Reputatie 5
Badge +5

Hoi Judith, er worden geen automatische berichten verzonden naar de adressen in de lijst.
Je bent volledig in controle wie er op welk moment een mail krijgt met de link naar een webshare.

We registreren de eerder gebruikte adressen om de volgende redenen:

  • Je kunt zien wie al in het bezit is van de mail en de link
  • Voor berichtgeving over belangrijke wijzigingen in de inhoud van de webshare
  • Als je de webshare buiten gebruik stelt, dan kun je iedereen daarvan op de hoogte stellen

Het opschonen van de lijst van de eerder gebruikte e-mail adressen is niet mogelijk.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring