Artikel

Hoe werkt het zoeken in iProva?

Hoe werkt het zoeken in iProva?
Reputatie 6
Badge +8
Regelmatig krijgen wij vragen over de zoekmachine van iProva.
  • Als je gaat zoeken vanaf een portaal, wat gebeurt er dan precies?
  • Wordt ook de volledige inhoud van een document doorzocht?
  • En welke metagegevens worden doorzocht?
  • Hoe wordt de relevantie van de zoekresultaten bepaald?
het antwoord op deze vragen geven we je graag in dit artikel.

Wat wordt doorzocht?

  • Titel van document
  • Organisatie-specifieke metavelden die zijn gemarkeerd als ‘doorzoekbaar’
  • Samenvatting van het document
  • Namen van auteurs van het document
  • Beschrijving van de wijzigingen sinds de voorgaande versie
  • Volledige tekst van HTML, Word, Excel, PowerPoint en PDF documenten

In welke volgorde worden zoekresultaten getoond?

  1. Documenten waarbij de titel exact overeenkomt met de zoekfrase
  2. Documenten waarbij de titel overeenkomt met synoniemen van de zoekfrase
  3. Documenten waarbij het Document ID exact overeenkomt met de zoekfrase
  4. Documenten waarbij de exacte zoekfrase voorkomt in de titel
  5. Documenten waarbij synoniemen van de zoekfrase voorkomen in de titel
  6. Documenten waarbij het Document ID begint met een van de zoektermen
  7. Documenten waarbij alle zoektermen voorkomen in de titel
  8. Documenten waarbij de gehele zoekfrase voorkomt in de samenvatting of de inhoud van het document
  9. Documenten waarbij losse zoekwoorden voorkomen in de titel, samenvatting, inhoud of metagegevens. Als er meer dan één document voldoet aan dit criterium, wordt de onderliggende volgorde bepaald door te kijken wáár de zoekwoorden voorkomen. Als een van de zoekwoorden voorkomt in de titel of het Document ID, telt dat zwaarder dan wanneer een zoekwoord enkel voorkomt in de samenvatting, inhoud, of metagegevens van het document.
.

Let op: Het kan maximaal 20 minuten duren voordat de content zichtbaar wordt in het portaal.

12 reacties

Badge +1
Uit dit artikel is mij niet duidelijk geworden hoe iProva zoekt op samengestelde begrippen, zoals bijvoorbeeld 'Diagnose Behandel Combinatie' of 'near accident'

Moet je dan het samengesteld begrip tussen aanhalingstekens in het zoekvenster plaatsen? Of wordt er automatisch naar de samenstellling van de zoekterm gekeken?
Uit dit artikel is mij niet duidelijk geworden hoe iProva zoekt op samengestelde begrippen, zoals bijvoorbeeld 'Diagnose Behandel Combinatie' of 'near accident'

Moet je dan het samengesteld begrip tussen aanhalingstekens in het zoekvenster plaatsen? Of wordt er automatisch naar de samenstellling van de zoekterm gekeken?


Om op samengestelde begrippen te zoeken, plaats je dit samengestelde begrip inderdaad tussen aanhalingstekens. In het topic met zoektips kun je nog meer handige tips vinden.
Reputatie 1
Badge +1
Mijn ervaring is dat de hele wereld zoekt op de Google manier: geef zoveel mogelijk begrippen op en er komt altijd een goed resultaat naar boven. Bij de iProva zoekmachine werkt dit juist averechts. Hoe meer zoektermen hoe minder resultaten. Bij een melding van "het niet kunnen vinden van een document" wordt dit ook vaak veroorzaakt door deze Google zoek manier. Hoe krijg ik de iProva zoekmachine zo dat deze zich meer als Google gedraagt?
Mijn ervaring is dat de hele wereld zoekt op de Google manier: geef zoveel mogelijk begrippen op en er komt altijd een goed resultaat naar boven. Bij de iProva zoekmachine werkt dit juist averechts. Hoe meer zoektermen hoe minder resultaten.

Ook met de Google manier krijg je minder resultaten als je meer zoektermen opgeeft:



Reputatie 3
Badge +5
Zoeken wordt ook bij ons als lastig ervaren. Buiten de hoeveelheid documenten (> 24.000) en de wijze van zoeken speelt ook de naamgeving/metadata van documenten een grote rol.



Kunnen jullie tips geven over de annotatie van documenten/gebruik van metadata waarmee het zoeken van documenten zo optimaal mogelijk wordt?



Daarnaast is het in iDocument mogelijk een overzicht te krijgen van de 500 meest gebruikte zoekvragen. Ik zou graag een rapport willen draaien over deze gegevens, dit om meer inzicht te krijgen in waar de gebruiker nu precies op zoekt en of de juiste informatie ook wordt gevonden.



De knop 'ik kan het niet vinden' wordt wel gebruikt, maar ik bemerk daarbij een bepaalde meldingsmoeheid.



En ik mis de optie van zoektips voor gebruikers bij het zoekveld.
Reputatie 7
Om jullie een beetje op weg te helpen hebben we wat tips verzameld, waarmee je het zoeken en vinden van informatie kunt optimaliseren:




  • Zorg voor een goede samenvatting met de juiste zoektermen;
  • Gebruik de taal van de werkvloer in de titel (of samenvatting0: het is normaler dat mensen zoeken op termen die men iedere dag gebruikt dan dat men de ''officiële'' termen hanteert;
  • Maak gebruik van synoniemen, ook bijvoorbeeld voor woorden die verschillend worden geschreven (follow-up / follow up, layout / lay-out);
  • Als je gebruik maakt van synoniemen, hanteer dan ook echt synoniemen! Het komt geregeld voor dat men gebruik maakt van synoniemen, terwijl het geen synoniemen blijken te zijn. Door synoniemen op de juiste manier in te zetten, voorkom je vervuiling en onduidelijkheid in zoekresultaten;
  • Gebruik metadata voor het vinden van documenten en het filteren van zoekresultaten;
  • Stel bij het portaal filtervelden in;
  • Zet relevante data in de 'tooltip' bij de zoekresultaten;
  • Kijk regelmatig bij 'zoeken beheer > zoekvragen' om te kijken waar men zoal op zoekt. Dit kan tot interessante inzichten leiden met betrekking tot het zoekgedrag van je gebruikers.
Is de synoniemenlijst ook gekoppeld aan Vilans protocollen (die we via de webshare aanbieden in iDocument)?
Is de synoniemenlijst ook gekoppeld aan Vilans protocollen (die we via de webshare aanbieden in iDocument)?



Ook in de Vilans protocollen die via Webshare worden aangeboden, wordt op synoniemen gezocht.
Badge +2
Ik ben opzoek naar de logica die wordt gebruikt bij het zoeken betreft de metavelden.



Als voorbeeld. Ik heb een portaal waarbij verschillende zorgkernen onder vallen. Per zorgkern is er een metaveld aangemaakt. in de documenten van deze zorgkernen staan verschillende velden aangevinkt van dit ene metaveld.

Wanneer ik ga zoeken dan zie ik in eerste instantie heel veel aantallen staan van gevonden documenten op het metaveld wat alleen gebruikt wordt voor die enen zorgkern. Als ik deze zorgkern aanklik dan worden de aantallen die achter het metaveld staan veel minder.



Ik vind het dus vreemd dat wanneer je verder klikt en het metaveld wordt maar voor een zorgkern gebruikt het zoekaantal dan minder kan worden.
Hallo @Jenny ,



Zou je met één of meer schermafdrukken kunnen verduidelijken wat je precies bedoelt?
Badge +2
Bijv ik zoek op 'bloed' in eerste instantie krijg ik de aantallen in onderstaande afbeelding



Vervolgens wil ik alleen verder zoeken in Kindergeneeskunde en krijg de aantallen zoals hieronder.

@Jenny onze servicedesk gaat dit voor je uitzoeken.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring