Skip to main content

Op dinsdag 17 september organiseerden wij een exclusieve BOOST workshopdag voor Zenya professionals. Bart Bolwijn opende deze allereerste workshopdag op de derde dinsdag in september, oftewel Prinsjesdag. Een dag waarin we praktische handvaten deelden vanuit verschillende invalshoeken, zoals gedragspsychologie én communicatie. De deelnemers gingen aan het einde van de dag met een eigen BOOST campagne naar huis.  

Bart inventariseerde wat de deelnemers vandaag hopen te leren of mee naar huis te nemen. Een greep uit de antwoorden:

“Gedragsverandering, de meerwaarde van BOOST voor de organisatie, de ideale opbouw van een campagne en hoe je BOOST kunt inzetten voor het kwaliteitsverbeterproces.”

 

De theorie achter Zenya BOOST 

Maarten van Schoonhoven nam het woord van Bart over om de theorie achter Zenya BOOST toe te lichten. Hij liet hierbij het Verandermodel van John Kotter zien, waarbij je acht stappen doorloopt om een verandering te implementeren binnen een organisatie. Je begint bij het scheppen van een passend klimaat voor verandering. Belangrijk hierbij is om de hele organisatie te betrekken en voor deze verandering uit te rusten, waarna je de verandering kunt implementeren en volhouden. 

Thomas de Groot vervolgde het verhaal met het Model van Didactische Analyse van Van Gelder. Als je een verandering wil doorvoeren, begin je met het uiteindelijke doel; wat willen we bereiken en wanneer is het resultaat succesvol? Hierna is het bepalen van de doelgroep belangrijk, waarbij de leerfasen van Maslow een handig hulpmiddel kunnen zijn. Je kunt in dit model zien wat er nodig is om de doelgroep van de ene fase naar de andere fase te bewegen. Voor het derde onderdeel van dit model, interventies, lichtte Thomas het Gedragsmodel van Balm toe. Hierin kun je zien dat een doelgroep diverse fasen moet doorlopen om een verandering of nieuwe situatie vol te kunnen houden.  

Deze modellen hebben de basis gevormd voor de module die Zenya BOOST nu is. 

 

Hoe creëer je ‘de ideale campagne’? 

Jip Peels nam de deelnemers hierna mee in ‘de ideale campagne’ vanuit haar rol als content marketeer. Je begint met een ‘mini campagneplan’, waarin je een reëel en helder doel bepaalt en je goed gaat verdiepen in je doelgroep. Met de interventiematrix kies je het juiste communicatiemiddel en samen met de juiste timing vergroot je de kans van slagen van je campagne. Na de campagne is evalueren goed om de volgende keer sneller en beter van start te kunnen gaan.  

Ze benoemde onderstaande succesfactoren bij het maken van een campagne: 

  • Commitment vanuit management; 

  • Betrek je doelgroep(en), zodat zij zich onderdeel van de campagne voelen; 

  • Goed voorbeeld doet volgen; 

  • Kleine stukjes informatie (nudges); 

  • Maak meedoen leuk (incentive); 

  • De kracht van herhaling; 

  • Zorg voor variatie in je content. 

 

Zelf aan de slag 

Met de theorie van Thomas en Maarten en de praktische contenttips van Jip gingen de deelnemers vervolgens zelf aan de slag. Met behulp van het BOOST sjabloon werden de campagnes op papier gezet. Daarna kwamen de laptops op tafel en gingen de deelnemers in Zenya BOOST aan de slag

Na een lunchpauze waarin de deelnemers een lekker hapje hebben gegeten en met elkaar hebben kunnen netwerken, trapte Tanya van Rijckevorsel van Kessel, Senior Adviseur Kwaliteit & Veiligheid bij ETZ, het middaggedeelte af. Zij nam de deelnemers mee in de BOOST campagne ‘Vraag van Vandaag’ die zij binnen ETZ hebben uitgezet en deelde voorbeelden, ideeën en ervaringen rondom deze module. 

De laptops kwamen hierna weer op tafel om verder te werken aan de BOOST campagnes. Tussendoor keken we een aantal keren plenair naar de campagnes, om van elkaar te leren en elkaar weer verder op weg te helpen. Afsluitend konden de deelnemers onder het genot van een drankje met elkaar netwerken en ging iedereen met hun eigen BOOST campagne naar huis.  

 

Wij hebben tijdens deze dag natuurlijk ook weer een aantal punten opgeschreven voor het optimaliseren van Zenya BOOST, zodat de module nóg beter aan gaat sluiten op de behoeften van onze Zenya gebruikers. 

Ben je nieuwsgierig naar hoe andere Zenya gebruikers BOOST inzetten? Bekijk dan het webinar ‘Hoe geeft je een BOOST aan je campagnes?’, waarin het RadboudUMC haar ervaringen deelt. 

Geen reactie

Reageer