Vraag

Antwoordoptie: Niet getoetst wordt gemist

  • 5 February 2024
  • 4 reacties
  • 100 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6

Sinds afgelopen jaar gebruiken wij de Qualicor normen als zelfevaluatie via de module Vragenlijsten. Hiermee kunnen afdelingen zich voorbereiden op een externe audit of naar de normen kijken van een thema op het moment dat zij met het thema aan de slag gaan. 

Sinds eind vorig jaar willen we ook gebruik maken van de Qualicor normen voor interne audits. Vooraf selecteert onze auditmanager een aantal normen welke mogelijk binnen het auditthema passen. Na het lopen van de audit blijkt soms dat een norm niet getoetst is wegens tijdgebrek of omdat dit simpelweg niet aan bod is gekomen. Dit willen we dan ook graag aangeven. Op dit moment kan je alleen kiezen voor 'Niet van toepassing’. Dit gebruiken wij alleen wanneer een norm ook echt niet getoetst kan worden op een afdeling en hiermee missen wij dus de optie ‘Niet getoetst’. 

Zijn er meer instellingen die dit herkennen? Of een oplossing hier voor hebben? 


4 reacties

Badge +1

Beste Mariska,

 

Je kunt de vragen als niet verplicht inrichten. Als de vraag niet aanbod komt in de audit of niet van toepassing is kun je deze vragen uit je rapportage laten ( keuze mogelijkheid bij rapportage).

succes,

Pedro.

Badge +4

Hi Mariska,

ik gebruik de antwoord optie ‘weet niet’  als ‘niet getoetst'.

Weet niet vind ik trouwens voor een auditor wel een rare term. Je hebt het getoetst of niet…

 

Trouwens, hoe doe jij het met de zelfevaluaties: stuur je de normenset (als vragenlijst) in zijn geheel naar de desbetreffende afdeling? 

groetjes Herma

Reputatie 3
Badge +6

Beste Pedro,

 

Dank voor je reactie. k heb deze optie ook bekeken, maar als ik het goed zie moet ik dan bij iedere kader bij iedere norm apart uit/aanvinken. Dit vond ik ook wat bewerkelijk gezien we in het LUMC iets van 16 normenkaders gebruiken als input voor de vragenlijsten. Of is er ook een mogelijk om dit in één actie te doen?

Groeten Mariska

Reputatie 3
Badge +6

Hoi Herma,

Ja we sturen nu de normenset in zijn geheel. Afdelingen krijgen eerst wel een toelichting hierover. Ze krijgen in principe ook maar één kader toegewezen. Ziekenhuisbrede thema's worden centraal geëvalueerd en daar krijgen afdelingen dan een ‘samenvatting’ van. Het rapport van de gehele centrale evaluatie is in te zien voor afdelingen. 

Groeten Mariska

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring