Q&A

Welke rechten heb je nodig om meldingen op te kunnen ruimen en/of in te zien?

  • 31 January 2020
  • 3 reacties
  • 220 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2444 reacties

Allereerst heb je het centrale recht nodig voor ‘Meldingen opruimen’ (Via Applicatiebeheer > Gebruikers en gebruikersgroepen > Centrale rechten).

Als je dit recht hebt dan kun je meldingen verwijderen:

  • Die je zelf  hebt gemeld.
  • Waarvoor je coördinator bent.
  • Waarbij je actienemer bent.
  • Waarvoor je leesrechten hebt.
  • Waarbij je ‘overige betrokkene’ bent.

3 reacties

Reputatie 2
Badge +5

Hoi Inge,

N.a.v. bovenstaande Q&A heb ik een aanvullende vraag.

Situatie: we hebben een gebruikersgroep Functioneel Applicatie beheer en via Centrale rechten zijn voor die groep o.a. de rechten ingesteld voor alle onderdelen van Meldingen en ook voor andere onderdelen van de applicatie.

Als ik onder Administrator inlog kan ik alles doen binnen de applicatie. Echter wij willen, en dat wordt ook geadviseerd, via eigen inlog Functioneel Applicatie beheer doen, zodat acties traceerbaar zijn.

Zelf ben ik lid van de gebruikersgroep Functioneel Applicatie beheer en als ik ben ingelogd, kan ik ook bijna alles doen op basis van de centrale rechten. Echter bij Meldingen kan ik geen meldingen zien of resultaten van rapporten over meldingen zien (bij maken van een nieuwe rapport). Meldingen worden niet door mij gedaan en ook niet aan mij toegekend.

Vragen:

  1. Welke (centrale) rechten moet ik hebben om meldingen te kunnen zien of beheren?
  2. Moet ik de gebruikersgroep Functioneel applicatie beheer rechten geven op Meldingen via het Meldingstype? Is niet wenselijk wat mij betreft
  3. Of kan ik alleen als Administrator rapporten maken en meldingen beheren?

Alvast hartelijk dank!

M.vr.gr.

Klaas

 

 

 

Reputatie 5
Badge +5

@kpompstra Het is belangrijk om te weten dat je via Centrale Rechten alleen toegang krijgt tot het functioneel applicatiebeheer, niet tot de inhoud in de applicatie.

Als je alleen applicatiebeheer toegang hebt, dan heb je wel de mogelijkheid om publieke filters en de daarom gebaseerde diagrammen aan te maken, maar kun je ze zelf niet testen. De reden is dat zowel een publiek filter als een diagram je toegang geeft tot de volledige inhoud van een melding.

Ik zie drie oplossingsrichtingen:

  1. Regie geven aan de inhoudelijk verantwoordelijken van meldingen door hen rechtstreekse toegang te geven tot het centrale beheer van publieke filters en diagrammen.
  2. Jezelf en de andere Functioneel beheerders (beperkte) leesrechten te geven op de inhoud van meldingen
  3. Rapportages opstellen via een BI Tool die rechtstreeks aangrijpt op (een export van) databasegegevens, zie Rapportage over Meldingen maken met BI-tools / 3rd party rapportage. Ik merk hierbij wel op dat je in een SaaS omgeving nog afzonderlijke afspraken met Infoland dient te maken inzake de wijze waarop de database gegevens beschikbaar worden gemaakt. 

Mocht je voor optie 2 kiezen, dan is het goed om te weten dat je de rol van lezer per meldingstype (en binnen het meldingstype vaak nog per onderwerp of afdeling) instelt, zie het tabblad "Rechten” van het specifieke meldingstype.
Eventueel kun je jezelf tijdelijk instellen als lezer, tot het moment dat de filters en diagrammen naar tevredenheid zijn ingericht?

Daarnaast is het mogelijk om de inzagerechten van de rol van lezer op een aantal manieren in te perken:

  1. Zie de matrix "Rechten per rol” op het tabblad "Rechten” van een meldingstype - hier bepaal je per meldingsonderdeel of de lezer dat onderdeel mag zien:.
     
    Als stelregel geldt dat de Opties op de kolommen corresponderen met de tabbladen in een melding (m.u.v. de kolom "Vertrouwelijke velden”, waarover hieronder meer)
  1. Per veld: het is mogelijk om velden te kenmerken als 'Vertrouwelijk’. Dat doe je per veld, zie optie 2 hieronder.
    Als je deze optie inschakelt voor een veld, dan is dat veld niet langer zichtbaar voor gebruikers die geen vertrouwelijke velden mogen zien op basis van hun rol, zie "Rechten per rol” hierboven.
     
    2: Veld als vertrouwelijk kenmerken
    3: Veld verbergen voor specifieke rollen

     

  2. Daarnaast is er een mogelijkheid om een veld onzichtbaar te maken voor een specifieke rol, ongeacht of het veld vertrouwelijk is of niet, zie optie 3 in bovenstaande afbeelding.

Reputatie 2
Badge +5

@Chaim Leunissen 

Hartelijk dank Chaim! Voor de snelle en uitgebreide reactie op mijn vragen!

Conclusie is dus:

Als Administrator heb ik volledige toegang tot aanmaken filters, diagrammen en rapporten over Meldingen, omdat ik zie ook allemaal kan zien en beheren in de rol van Administrator.

Als Functioneel beheerder (gebruiker in een groep met Centrale rechten) kan ik hetzelfde doen als de Administrator maar dan moet ik mezelf Leesrechten geven op de onderdelen van elk meldingstype. Op zich is dat natuurlijk ook logisch en ook gezien je eerste alinea.

Ik had het overigens getest op 1 meldingstype door de gebruikersgroep als lezer toe te voegen en dat werkte. 

Nogmaals dank! En we gaan voor optie 2. En voor optie 3 is een andere oplossing. We gebruiken de rapportages en diagrammen ook op het kwaliteitsportaal en daarnaast wordt er een koppeling met onze BI-tool gelegd.

M.vr.gr.

Klaas (weer wat geleerd!):-)

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring