Beantwoord

Hoe werkt het zoeken op trefwoorden concreet?

  • 5 January 2023
  • 5 reacties
  • 245 Bekeken

Badge

Hoe werkt het zoeken op trefwoorden concreet? Wat als je wiegendood als trefwoord hebt en mensen zoeken op wiegedood - zal het document dan gevonden worden of moet je hier voorzien om beide trefwoorden in je lijst te hebben? 

icon

Antwoord op het topic e.franssen 20 January 2023, 10:47

Bekijk origineel

5 reacties

Hallo @Lievehuylebroeck,

 

Wat bedoel je precies met “trefwoord”?   Bedoel je dan zoekvragen onder  Applicatiebeheer>Portalen: Zoeken beheer of synoniemenlijsten?

Of het zoeken in het algemeen met een zoekwoord?

 

 

Badge

Het zoeken in het algemeen met een zoekwoord. De trefwoorden worden beheerd onder “velden” in applicatiebeheer.  Daarna moet je deze blijkbaar linken aan je documenten zodat gebruikers de docs makkelijk kunnen terugvinden. (dit gebeurt via documenten - velden wijzigen).

Helpt dit je verder?
Alvast bedankt voor de input.

 

Reputatie 4
Badge +4

Hi @Lievehuylebroeck,

We hebben het volgend artikel wat je kunt gebruiken voor stuurmogelijkheden voor zoeken en zoekresultaten:

 

 

Kun je hiermee verder?

Reputatie 3
Badge +7

Ik moet de training nog goed bekijken, maar ik ben benieuwd of het mogelijk is (of wordt) om synoniemen in het document zelf toe te voegen. In mijn ervaring voeg je een document toe en daarna moet je naar applicatiebeheer en synoniemen om bij het document trefwoorden te koppelen, afhankelijk van zoektermen. Maar soms is er nog niet op een term/document gezocht en dan kost het best wat tijd. Is er niet een manier te bedenken dat je in het te plaatsen document zelf synoniemen kan toevoegen? Dat zou echt tijd en stappen schelen...

Ik moet de training nog goed bekijken, maar ik ben benieuwd of het mogelijk is (of wordt) om synoniemen in het document zelf toe te voegen. In mijn ervaring voeg je een document toe en daarna moet je naar applicatiebeheer en synoniemen om bij het document trefwoorden te koppelen, afhankelijk van zoektermen. Maar soms is er nog niet op een term/document gezocht en dan kost het best wat tijd. Is er niet een manier te bedenken dat je in het te plaatsen document zelf synoniemen kan toevoegen? Dat zou echt tijd en stappen schelen...

Je zou een metaveld van het type ‘tekst’ kunnen maken dat je bijvoorbeeld ‘Synoniemen’ noemt. Als je dat veld dan markeert als ‘doorzoekbaar op het portaal’ dan kun je bij een document dat veld vullen met de synoniemen.

Zie:
 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring