Wat wij nu merken is dat gebruikers niet verder scrollen nadat ze op een keuzeknop geklikt hebben en dan dus denken 'niets te zien'. Dit zal uiteraard ook gewenning zijn, maar is het geen optie om te verspringen naar de plaats waar de alinea begint?
Het lastige hier is dat er direct onder de keuzeknop iets kan veranderen of ergens verderop in het document. Ergens automatisch naar toe scrollen is wellicht mogelijk maar dat is dan naar het eerst volgende element in het document, maar dat is misschien niet het onderdeel dat gekoppeld is aan de keuzeknop.
Als gebruikers dit gedrag laten zien, is dat als er een paginascheiding onder de keuzeknop staat? of juist niet?
Hoi
Ik begrijp wat je bedoeld, ik zal eens kijken of hun gedrag veranderd als we een paginascheiding toevoegen (momenteel heb ik die er niet onder)
Daarnaast valt het me nu net op dat ik de opmerkingen niet meer kan zien als ik het interactieve document open om te bewerken. Is dit bij jullie al bekend? Bij gewone documenten zie ik deze in het scherm aan de zijkant nog.
Het tonen van opmerkingen terwijl je een interactief document bewerkt heeft zeker onze aandacht.
Hallo,
ik wil ook nog iets toevoegen omtrent dat verder doorscrollen: bij een (iets) langere keuzerij waarbij verscheidene keuzeknoppen onder elkaar getoond worden, zal bij aanklikken van een keuzeknop de volgende blok pas onderaan de keuzerij getoond worden. Een aantal eindgebruikers hebben al aangegeven dat het leek alsof er geen inhoud werd geopend (omdat de tekst niet meer op het scherm ‘paste’) en ze het daarom logischer zouden vinden dat de blokken behorende bij een keuzeknop onmiddellijk onder de desbetreffende keuzeknop getoond wordt. Zou dat mogelijk zijn?
Beste
Al met al zijn wij er voor de documenten van de antistolling nog niet uit: we lopen tegen teveel nadelen aan om deze documenten om te zetten naar één interactief document, en dat is jammer.
Waar ik vooral aan zit te denken is hoe we het oorspronkelijke probleem kunnen oplossen. Blijkbaar hebben gebruikers het idee dat er niets gebeurt op het moment dat ze op een keuzeknop klikken. Ik gaf eerder aan dat het niet mogelijk is om automatisch naar het blok te scrollen dat bij de keuzeknop hoort. Ik zie echter wel mogelijkheden dat bij het klikken op een keuzeknop je automatisch scrolt naar het eerstvolgende blok. Als gebruiker heb je dan direct feedback dat je keuze effect heeft gehad en je kunt direct door met het lezen van de content. Of het blok wat dan getoond wordt gekoppeld is aan die keuze is niet relevant, het is namelijke sowieso het blok dat men te zien zou krijgen als ze nu handmatig verder scrollen.
Ik heb het idee dat dit ook eigenlijk is wat
Mocht je het een goed idee vinden, like mijn reactie dan even.
Ik denk dat dit ook het probleem van onze gebruikers oplost. Er gebeurd dan inderdaad in ieder geval iets, waardoor ze getriggerd worden om verder te scrollen/lezen.
Reageer
Word lid van de Infoland Community
Heb je al een account? Log in
Welkom!
Nog geen lid van de community? Maak hier een account aan
Inloggen met sociaal netwerk
Inloggen met Facebook Inloggen met LinkedInEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.