samenvatting

De Kunst van Gedrag Ontwerpen - Astrid Groenewegen

  • 11 March 2024
  • 0 reacties
  • 121 Bekeken
De Kunst van Gedrag Ontwerpen - Astrid Groenewegen
Reputatie 5
Badge +1

De Kunst van Gedrag Ontwerpen

Astrid Groenewegen (Keynote spreker)

 

Hieronder lees je de samenvatting van de sessie ‘De Kunst van Gedrag Ontwerpen’ van Astrid Groenewegen op Infoland 25 jaar.

 

Introductie
Je herkent dit vast. Jouw organisatie of jij als professional wil een verandering doorvoeren. Je wilt de mensen in jouw organisatie goed informeren over deze verandering, draagkracht creëren én jouw organisatie in beweging krijgen. Je gaat voortvarend aan de slag. Je zorgt voor de juiste informatie, benadrukt de voordelen van de verandering en onderbouwt je verhaal met feiten. Je gaat continu in gesprek met je collega’s en je krijgt zelfs de bevestiging dat zij mee zijn met je verhaal. En toch zie je in de praktijk dat mensen niet het gewenste gedrag laten zien. Hoe kan dit?

Astrid Groenewegen is gedragswetenschapper, founder van SUE behavioural Design Academy, keynote spreker én auteur van een best selling boek ‘’De kunst van Gedrag Ontwerpen. Wij hadden het genoegen om tijdens het Infoland 25 jaar event te luisteren naar haar kijk op gedragsverandering.
 

Verdieping onderwerp
Hoe werkt ons brein en hoe kunnen we dit beïnvloeden? Ten eerste is het belangrijk te realiseren dat mensen irrationele wezens zijn. Slechts 2% van onze beslissingen maken we bewust. En dat is maar goed ook, aangezien ons brein dagelijks ruim 30.000 beslissingen moet maken.

We kunnen dus niet ieder besluit zorgvuldig afwegen. In plaats daarvan zoekt ons brein naar zogenaamde ‘’shortcuts’’ om snel en zonder verspilling van energie beslissingen te maken.
Een voorbeeld. Wat doe je als je voor het eerst een accommodatie voor je gezin wilt boeken in Frankrijk? Dan zijn de ervaringen en reviews van andere gezinnen belangrijke graadmeters voor jouw beslissing. Een mooi voorbeeld van social proof, een shortcut, waarbij mensen in onzekere situaties het gedrag van andere mensen kopiëren.

Met andere woorden: ons brein is lui en wij mensen zijn irrationeel.

 

Astrid vervolgt haar verhaal en neemt ons mee in drie hardnekkige misvattingen:

 

1.Mensen overtuig je met informatie.

Als mensen iets begrijpen, doen ze het.

Zoals eerder aangestipt, is ons brein lui. We willen simpelweg niet teveel nadenken. Overtuigen met feiten, data en informatie is daardoor niet effectief. Ons brein negeert deze automatisch en gaat juist op zoek naar shortcuts om informatie te interpreteren.

Daarnaast is gebrek aan kennis vaak niet de reden waarom mensen iets niet doen.  Zo blijkt uit onderzoek dat 50% van de mensen zich zorgen maakt over online misbruik van hun gegevens. Bijna iedereen weet dat overal hetzelfde wachtwoord gebruiken hierbij het risico verhoogt. En toch doen we het massaal. Waarom? Omdat het ons brein energie kost om steeds weer een nieuw wachtwoord te moeten bedenken. Het is gewoonweg sneller en makkelijker om het bestaande wachtwoord te gebruiken.

 

2. Mensen overtuig je met voordelen
Als mensen iets willen, dan doen ze het.

Iedereen kent de voordelen van gezond eten en sporten. Maar toch zeg je iedere week weer tegen jezelf: volgende week ga ik echt. Hoe komt dit? Ons brein kiest de weg van de minste weerstand. Vaak zijn er barrières op de weg die het gewenste gedrag moeilijk maken. We zijn dan eerder geneigd niets te doen. We accepteren de status quo of stellen keuzes uit. Je kunt dus zoveel voordelen opnoemen als je wilt. Wanneer er barrières zijn, gebeurt er vaak niets. Ga dus op zoek naar die barrières en neem deze weg. Dan vergroot je de kans op succes.

 

3. Je moet vragen aan mensen of ze iets zouden doen of willen hebben
Als mensen iets zeggen, dan doen ze het ook.

‘Intentie is de moeder van alle mislukkingen’, aldus Astrid. Mensen roepen van alles, maar doen het niet. Ons brein is namelijk geprogrammeerd om sociaal geaccepteerd te worden. Zou je ons product aanbevelen? Zou je willen stoppen met roken? Zou je bereid zijn om meer biologische producten te kopen? Natuurlijk zeg je ‘Ja!’. Maar het daadwerkelijk gaan doen, is weer een ander verhaal.

Daarnaast zegt een intentie iets over een doel dat in de toekomst ligt. Als je vandaag start met gezond eten, dan heb je over 6 maanden je streefgewicht bereikt. Tegelijkertijd kijkt het chocoladetaartje je nu aan en zwicht je toch. Ons brein vindt het fijner om te gaan voor korte termijn successen dan lange termijn doelen.

 

Verdieping resultaat
Maar wat werkt dan wel? Met deze takeaways van Astrid gaat je het je wél lukken om op een positieve manier gedrag te beïnvloeden:

  • Wordt niet verliefd op de oplossing, maar op het probleem;
  • Probeer de mens achter je doelgroep te begrijpen;
  • Overtuig niet met informatie, maar geef shortcuts;
  • Overtuig niet met voordelen, maar maak het gemakkelijker;
  • Vertrouw niet op intenties, maar leer in een vroeg stadium.


Wij willen Astrid hartelijk bedanken voor haar inspirerende keynote!

Wil je hier meer over weten? Bekijk dan de website van SUE Behavioural Design: https://suebehaviouraldesign.com/nl/.

 

Deze samenvatting is geschreven door @Hiewwaiy
Je kunt een hand-out van de presentatie van Astrid in de bijlage hieronder bekijken.


0 reacties

Geen reactie

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring