Anoniem melden - Anonieme melder toegang geven tot eigen meldingen

  • 13 January 2020
  • 5 reacties
  • 172 Bekeken

Badge

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat een melder zijn eigen meldingen kan inkijken bij ‘gemeld door mij’ indien de melder anoniem moet blijven voor de coördinatoren.

 


5 reacties

Wanneer een melding anoniem wordt gedaan, is niet te traceren wie de melding heeft gedaan. Daardoor kan de melder ook niet zijn eigen melding inzien, het is namelijk niet meer bekend door wie de melding is gedaan.

Je kunt wel instellen wie een veld kan bekijken, maar de coördinator kan altijd alle velden bekijken.

Reputatie 5
Badge +8

Ik volg de logica van infoland hierin. Ofwel maak je de melding volledig anoniem, ofwel scherm je de identiteit af en dient de coördinator een vertrouwenspersoon te zijn.

Badge

Inderdaad, op zich is het logisch. Het nadeel bij ons is dat alle diensthoofden coördinator kunnen zijn (van de meldingen over hun eigen dienst). Ze hebben de identiteit van de melder niet nodig om de meldingen te kunnen behandelen en af te handelen. Na een casus waarbij niet vertrouwelijk werd omgesprongen met de identiteit van de melder, zouden we daarom de melder (ook voor de coördinatoren) willen afschermen.

Gezien het grote aantal meldingen binnen onze organisatie, wordt evenwel geen actieve feedback gegeven aan de melders. We hebben de laatste jaren sterk ingezet in het vervolledigen van het melddossier zodat de melder hier alle info kan raadplegen.

Indien we nu de melder verder zouden beschermen (en ook niet meer zichtbaar maken voor de coördinator), kan hij/zij ook zelf niet meer zien wat er precies gebeurde nav zijn/haar melding.

Na intern overleg, werd daarom beslist de meldingen toch niet anoniem te laten doen. Er zal een nieuwe sensibiliseringsronde starten voor de coördinatoren omtrent het vertrouwelijk omgaan met de meldgegevens.

Hartelijk dank voor de verkregen feedback!

Reputatie 5
Badge +8

Is het niet beter om met actieformulieren te werken en automatische (voorwaardelijke) statusovergangen?

Zo hoeft er maar één coördinator te zijn, en zijn uw diensthoofden slechts actienemers.

 

Voor actienemers kan je de identiteit van de melder afschermen, terwijl alles toch overzichtelijk blijft voor één coördinator

Badge

Daar moet ik me eens even in verdiepen. Het lijkt me inderdaad ook een optie, maar dat zou wel een serieuze herinrichting van ons systeem betekenen, vrees ik.  We zijn een tweetal jaar geleden van 5 ‘centrale’ coördinatoren naar decentrale coördinatoren gegaan omwille van de beheersbaarheid. Jaarlijks hebben we zo’n 1500 meldingen.

Ik ga het in ieder geval eens bekijken. Persoonlijk vind ik dat een van de sterke punten van infoland. De inrichting is zo flexibel dat er voor elk probleem wel een oplossing is ;-).

Bedankt voor de tip.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring