Vraag

Leesrechten op veld 'patiëntnummer' onder voorwaarden geven aan betrokkenen VIM-melding

  • 23 March 2023
  • 6 reacties
  • 36 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7

In onze huidige inrichting hebben overige betrokkenen standaard GEEN leesrechten op het veld patiëntnummer in het VIM-formulier. Vooral dokters die als betrokkene bij het incident worden aangemerkt (door de melder), lopen er tegen aan dat ze dan niets met zo'n melding kunnen (of ze moeten eerst via, bijvoorbeeld, de coördinator het patiëntnummer opvragen). 

Ik wil niet standaard alle betrokkenen bij een melding leesrechten geven, maar zoek een manier om dit onder voorwaarden aan bepaalde personen wél toe te kennen. Het probleem is dat dokters niet aan één organisatieonderdeel zijn gekoppeld en dus niet op basis van ‘afdeling van plaatsvinden incident’ leesrechten kunnen krijgen.

Ik ben benieuwd of iemand een listige manier weet om voor elkaar te krijgen dat deze betrokkenen wel leesrechten kunnen krijgen.


6 reacties

Hallo Michel.

Gebruiken jullie de rol “Analist” bij het betreffende meldingstype?  Anders zou je die rol hiervoor kunnen misbruiken en die rol wel het veld patiëntnummer in laten zien.

 

Reputatie 4
Badge +7

Hallo Cindy,

De rol gebruiken we niet (actief). Hoe werkt het wanneer ik op voorhand niet weet wie analist moet worden?  Kan ik gebruikers op voorwaarden laten toevoegen aan die rol?

Hallo Cindy,

De rol gebruiken we niet (actief). Hoe werkt het wanneer ik op voorhand niet weet wie analist moet worden?  Kan ik gebruikers op voorwaarden laten toevoegen aan die rol?

 

Dat kan helaas niet, die mogelijkheid is er alleen voor de rol ‘overige betrokkene'.

Reputatie 4
Badge +7

Dan vrees ik dat dit geen oplossing voor mij biedt. Alternatieve work arounds zijn meer dan welkom!

Hallo @Michel Pot,

Begrijp ik goed dat van tevoren niet helder is wie persoon (arts) is die juist wel inzage dient te hebben? Wanneer is dat wel helder, en hoe voeg je die persoon dan alsnog toe aan de melding voor (beperkte) inzage?

 

Het eerste dat nu in mij opkomt is of het mogelijk is ergens in een veld de arts te kunnen aangeven en deze via mail of actieformulier het patiëntnummer aan te geven ter aanvulling. Belangrijk is dat de arts een rol van Zenya gebruikt die niet gebruikt wordt door anderen, omdat je anders de inzage wellicht ook voor die mensen geeft. De rol Overige betrokkene zou je kunnen gebruiken; hier kun je een selectie van mogelijke gebruikers neerzetten en pas ten tijde van daadwerkelijk betrokken maken krijgt deze persoon inzage in de melding. Let op: dit werkt enkel als er geen andere betrokkenen zijn.

Dit zou je bijv. als volgt kunnen doen:

  1. maak een veld van het type Gebruiker, die uit betrokkenen kan putten en voeg deze toe op een plek waar te bepalen is wie de arts is (wat moet ik doen-tabel, of coordinatorformulier oid)
  2. het betreffende veld kan inzichtelijk zijn voor bepaalde rolle
  3. Dit veld zal ergens op een formulier staan waardoor de arts dit kan inzien

 Ik ben erg benieuwd of je hier iets mee kunt!

Reputatie 4
Badge +7

Inmiddels hebben we het beleid versoepeld, waardoor de work around nu niet meer nodig is 🙂

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring