Ik heb de Webinar van 16 januari gevolgd en ook vragen gesteld. We hebben de nieuwe audit module geïnstalleerd gekregen en ben ik gaan uittesten. Bij dezen mijn eerste bevindingen van de module tot nu toe.
Centrale rechten
Iedereen die vanuit centrale rechten worden aangewezen als “auditmanager” wordt ook automatisch aangewezen als Coördinator vanuit centrale rol bij elke audit. Dit is per sjabloon niet te wijzigen en ook niet in de audit zelf. Voor nu lijkt mij dit ongewenst.
Audit sjablonen
- De omschrijvingen van bevindingsclassificaties is niet te wijzigen of nieuwe toe te voegen.
- Je wilt verschillende classificaties aan een auditsjabloon kunnen koppelen zodat het ook echt een unieke inrichting kan worden die waarde toevoegt aan het “audit” type.
- In het auditformulier staan allerlei invoervelden. Er is geen aanpassingsmogelijkheid op deze velden via auditsjablonen.
- Ongeacht wat er is aangegeven over de integratie met FLOW is het mij nog niet gelukt om per sjabloon een specifieke meldtype te kunnen koppelen. Alle ingezette acties vanuit audit volgen direct het meldtype voor verbeteracties.
- Ik heb dit uitvoerig getest en instellingen gewijzigd bij Applicatiebeheer → meldingen → Instellingen → Meldingstype wordt gebruikt voor acties;
- Wijzigingen in meldtypes in het tabblad “Verbetermaatregelen” leek geen effect te geven.
Audit formulier
Het formulier zelf, los van de mogelijkheden ziet er overzichtelijk en goed uit. Op dit moment is er wel een terugkoppeling in het Engels bij bevindingsclassificaties. Ik heb nog niet kunnen vinden hoe dit veranderd kan worden.
De tijdlijn is een mooie functionaliteit.
Het koppelen van acties (ook al is het nog niet helemaal perfect) aan bevindingen is ook fijn.
Mijn conclusie tot nu toe
De module ziet er mooi uit. De filteringsmogelijkheden om audits te vinden is prima en de werkwijze met de verschillende tabbladen boven het auditformulier is ook goed.
De module heeft zeer veel potentie om een breed inzetbaar middel te worden dat verder gaat dan audits alleen. Om deze potentie te kunnen bereiken zullen veel van de standaard (en nu niet te wijzigen) velden en functies wel aanpasbaar moeten worden, zowel het toevoegen/verwijderen als het anders kunnen benoemen van bestaande omschrijvingen per “Audit” Sjabloon.
Vooralsnog lijkt het bij ons in ieder geval niet mogelijk om per sjabloon een andere workflow te koppelen, dit t.o.v. hetgeen aangegeven in de webinar. Voor mij is dit wel een vereiste om verschillende auditsjablonen van elkaar te kunnen laten onderscheiden.
Het geheel lijkt mij waardevol om in te zetten in de huidige form voor klassieke audits.