Skip to main content

Ik heb de Webinar van 16 januari gevolgd en ook vragen gesteld. We hebben de nieuwe audit module geïnstalleerd gekregen en ben ik gaan uittesten. Bij dezen mijn eerste bevindingen van de module tot nu toe.

Centrale rechten

Iedereen die vanuit centrale rechten worden aangewezen als “auditmanager” wordt ook automatisch aangewezen als Coördinator vanuit centrale rol bij elke audit. Dit is per sjabloon niet te wijzigen en ook niet in de audit zelf. Voor nu lijkt mij dit ongewenst. 

Audit sjablonen

  1. De omschrijvingen van bevindingsclassificaties is niet te wijzigen of nieuwe toe te voegen.
  2. Je wilt verschillende classificaties aan een auditsjabloon kunnen koppelen zodat het ook echt een unieke inrichting kan worden die waarde toevoegt aan het “audit” type.
  3. In het auditformulier staan allerlei invoervelden. Er is geen aanpassingsmogelijkheid op deze velden via auditsjablonen.
  4. Ongeacht wat er is aangegeven over de integratie met FLOW is het mij nog niet gelukt om per sjabloon een specifieke meldtype te kunnen koppelen. Alle ingezette acties vanuit audit volgen direct het meldtype voor verbeteracties.
    • Ik heb dit uitvoerig getest en instellingen gewijzigd bij Applicatiebeheer → meldingen → Instellingen → Meldingstype wordt gebruikt voor acties;
    • Wijzigingen in meldtypes in het tabblad “Verbetermaatregelen” leek geen effect te geven. 

Audit formulier

Het formulier zelf, los van de mogelijkheden ziet er overzichtelijk en goed uit. Op dit moment is er wel een terugkoppeling in het Engels bij bevindingsclassificaties. Ik heb nog niet kunnen vinden hoe dit veranderd kan worden.

De tijdlijn is een mooie functionaliteit.

Het koppelen van acties (ook al is het nog niet helemaal perfect) aan bevindingen is ook fijn.

Mijn conclusie tot nu toe

De module ziet er mooi uit. De filteringsmogelijkheden om audits te vinden is prima en de werkwijze met de verschillende tabbladen boven het auditformulier is ook goed.

De module heeft zeer veel potentie om een breed inzetbaar middel te worden dat verder gaat dan audits alleen. Om deze potentie te kunnen bereiken zullen veel van de standaard (en nu niet te wijzigen) velden en functies wel aanpasbaar moeten worden, zowel het toevoegen/verwijderen als het anders kunnen benoemen van bestaande omschrijvingen per “Audit” Sjabloon.

Vooralsnog lijkt het bij ons in ieder geval niet mogelijk om per sjabloon een andere workflow te koppelen, dit t.o.v. hetgeen aangegeven in de webinar. Voor mij is dit wel een vereiste om verschillende auditsjablonen van elkaar te kunnen laten onderscheiden.

Het geheel lijkt mij waardevol om in te zetten in de huidige form voor klassieke audits.

Beste ​@Kees van Roijen,

Dank voor je feedback en “bevindingen” (what's in a name? 😄)! Zoals ook in de webinar aangekondigd is de basis van AUDIT gelegd, maar ‘nog niet af’. Op basis van klantfeedback gaan we deze module verder verbeteren en we hebben hiervoor tijd gereserveerd in (in ieder geval) 2025.

Centrale rechten
Het lijkt me goed als je hiervoor contact opneemt met onze servicedesk om exact te achterhalen en zien wat je bedoeld. Mochten zich hier onwenselijke situaties voordoen, dan gaan we zeker kijken hoe we dit kunnen verbeteren/aanscherpen. 

Audit sjablonen

  1. Dit is mogelijk, maar via een ‘andere route’ dan je waarschijnlijk had verwacht. Dit gaan we dan ook verduidelijken en meenemen als klantfeedback. 
    Je kan de classificaties aanpassen/toevoegen/verwijderen via:
    Applicatiebeheer - algemeen - bevindingen - bevindingenclassificaties.
  2. Wanneer je classificaties hebt aangepast/toegevoegd/verwijderd, kan je vervolgens per sjabloon kiezen welke classificaties je wil gebruiken. 1&2 is dus mogelijk. Uiterlijk bij de 7.6. release zullen we dit verduidelijken.
  3. Het is op dit moment inderdaad niet mogelijk -nog- om custom velden toe te voegen aan je sjabloon. Geef daarom vooral aan welke velden je graag wenst (of wil kunnen aanpassen) op ons ideeën gedeelte van de community. Dan kunnen we dit meenemen als klantfeedback in de doorontwikkeling.
  4. Zou je deze vraag ook mee kunnen nemen richting onze servicedesk? Op basis van je informatie lijkt dit een bug in onze software. 

Audit formulier 
Dank voor je positieve feedback over onze nieuwe tijdslijn én het koppelen van acties aan bevindingen! Voor het aanpassen van de Engelstalige bevindingenclassificaties: zie 1&2 van hierboven. 

Conclusie
Ook hier dank voor de algehele positieve feedback en fijn om te lezen dat je de potentie van onze nieuwe module ziet. Zoals gezegd: Op basis van klantfeedback zullen we deze module verder verbeteren, dus we zien je gedachtes graag terug in het ideeën deel van de community!

Aanvulling vanuit onze kant

Weet ook alvast dat er nog 2 dashboards toegevoegd gaan worden aan deze module: 
1) Overzicht van je audits (incl o.a. het selecteren van een periode).
2) Overzicht van je bevindingen.

De planning voor de dashboards is dat deze live staan eind maart 2025.


Reageer