Beantwoord

Actief accountbeheer via Azure provisioning

  • 12 October 2023
  • 4 reacties
  • 87 Bekeken

Badge +2

We hebben sinds dit jaar de provisioning via Azure AD lopen. en ik moet zeggen dat ik de iSync-tool echt mis. Ik kan niet meer goed aan actief account beheer doen.

Medewerkers die in geen jaren meer ingelogd hebben, maar wel nog werkzaam zijn, kan ik niet op Inactief zetten. Ze blijven dan meetellen als actieve licentie. 

 

Ook grijze accounts, die 1x ingelezen zijn door een fout in AFAS, (vrijwilligers in dit geval) kan ik ook niet verwijderen, daar deze wel nog gewoon in AFAS staan en moeten blijven staan. 

Is er een workaround waardoor ik toch actief accountbeheer kan doen, zonder dat ik toegang heb tot de Zenya module in AAD? (want dat heb ik helaas niet)

icon

Antwoord op het topic Cindy Segers 6 November 2023, 15:18

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Hi @Mariëlle Rossel,

> Ook grijze accounts, die 1x ingelezen zijn door een fout in AFAS, (vrijwilligers in dit geval) kan ik ook niet verwijderen, daar deze wel nog gewoon in AFAS staan en moeten blijven staan.

Is er een workaround waardoor ik toch actief accountbeheer kan doen, zonder dat ik toegang heb tot de Zenya module in AAD? (want dat heb ik helaas niet)

Na 30 dagen zullen gebruiker inactieve gebruikers in Zenya (die gesynchroniseerd zijn via SCIM) worden verwijderd, echter door bug 65928 is dat niet altijd het geval.
Vanuit het activiteitenlog kun je een rapport maken van succesvolle inlogpogingen van de afgelopen maand(en), deze exporteren naar Excel.
Zo kun je een overzicht krijgen van de aangemelde gebruikers.


Er is ook een idee het veld "Laatst aangemeld op”  toe te voegen aan het gebruikersbeheer: 


Jullie maken ook gebruik van de BI export. Je collega's die BI rapportages maken kunnen deze info voor je uit Zenya halen.
Je kunt dat dan vervolgens aanleveren bij je IT collega's.

 

Andere optie is dat jullie IT je toegang gaat geven voor AAD en SCIM.
 

Badge +2

Hi E.

Dank voor het antwoord.

“echter door bug 65928 is dat niet altijd het geval.” Wordt deze bug nog opgepakt? Er zijn bij ons zo'n 1000 vrijwilligers in juli ingelezen, en gelukkig ook weer teruggedraaid. Deze staan nu dus al 2 maanden op inactief, en verdwijnen niet. Die zou ik er wel graag uit willen hebben. Moet /kan ik hier een ticket voor aanmaken voor de servicedesk? 

 

Ik haal inderdaad al via de BI-tool mijn gebruikers met last-login date eruit. En ik begrijp dat inderdaad de enige manier is om die op inactief te krijgen, is om ze op naam uit de SCIM-sync te halen.

Jammer, maar als het zo werkt , dan werkt het zo. 

Dan moet ik met mijn work-a-round blijven werken, maar die is helaas niet helemaal zuiver.

Bedankt.

 

 

Hoi Mariëlle,

Ik zet je vraag door naar onze servicedesk, zij pakken het verder met je op.

De servicedesk heeft een eenmalige opschoonactie via de database uitgevoerd. 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring