Skip to main content
Vraag

Losse gebruikers op niet actief zetten

• January 20, 2026
  • 0 reacties
  • 6 Bekeken

Mariëlle Rossel
Forum|alt.badge.img+2

Hi,

Mijn gebruikers worden gesynct via Azure, hierin heb ik al het onderscheid gemaakt van welke AD groepen naar Zenya gesynct mogen worden.

Ik loop nu tegen mijn licenties aan, en heb zeker 100 actieve medewerkers die al 2 jaar niet meer ingelogd hebben.

Nu staat er in de community bij Licentiemanagement Zenya

" Het is mogelijk om het licentiegebruik te beperken door gebruikers die niet actief zijn ook echt op inactief te zetten. We zien regelmatig bij klanten dat de optie om een gebruiker inactief te maken in plaats van te verwijderen, niet wordt gebruikt.

Er zit een voordeel aan deze methode. Omdat gebruikers niet verwijderd worden, blijven zij in het systeem bekend. Dit betekent dat bij een terugkerende gebruiker alle rechten en instellingen bewaard blijven. Het is dan enkel een kwestie van de gebruiker terug op status "Actief" te zetten in het gebruikersbeheer.

De status "Actief" is op de volgende locatie terug te vinden:
Applicatiebeheer > Gebruikers en Gebruikersgroepen: Gebruikers

In het overzicht open je een gebruiker (het is ook mogelijk om dit in bulk te doen)

Op het tabblad "Eigenschappen" onder het blok "status" kun je bij het wijzigen een vinkje aan en uit zetten om een gebruiker actief te maken of juist inactief te zetten.”

Helaas werkt dit dus niet, ik kan bij deze gebruikers het vinkje niet uitzetten. Nu zal ik dus mijn licenties moeten gaan verhogen, terwijl ik met 100 niet-actieve maar toch actieve gebruikers zit. Dat vind ik toch jammer.

Is hier toch nog een andere manier voor? Ik kan ze niet per medewerker in Azure uitzetten, omdat ze hier op AD-groep geselecteerd zijn.