Beantwoord

Module Planning: welke rechten zijn nodig om Zenya onderdelen in het planningsoverzicht te zien

  • 14 December 2022
  • 2 reacties
  • 92 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5

Goedemiddag,

We zijn bezig met audits, kaders en vragenlijsten bij onze organisatie. Nu willen we ook de verschillende zaken in het planningsoverzicht zien. Hiervoor heb ik een aantal testen gedaan en de conclusie van mij is nu:

Je kunt alleen onderdelen zoals Audits e.d. zien in het planningsoverzicht als je Centrale rechten voor Planning-planning hebt.

Dus het werkt NIET met rechten als lezer van een audit. Je kunt de audit dan niet zien in het planningsoverzicht. 

Vraag 1: Moet je centrale rechten instellen voor iedereen die je het planningsoverzicht wil laten gebruiken?

Of zijn er andere manieren?

Vraag 2: Is het verstandig om de gebruikersgroep ‘Alle aangemelde gebruikers’ rechten op Planning te geven?

Alternatieven die ik kan bedenken is om gebruikersgroepen te maken of, en daar hopen we volgend jaar mee te beginnen, is om gebruikersgroepen vanuit Hello-ID (access management) te koppelen aan centrale rechten.

De reacties zie ik met belangstelling tegemoet!

 

icon

Antwoord op het topic Job Kramer 15 December 2022, 08:30

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 5
  1. Ja, je moet centrale rechten op planning instellen voor iedereen die het planningsoverzicht mag zien.
  2. Aan de ene kant kun je dit veilig doen, en ik begrijp dat die een makkelijke oplossing is. Als iemand rechten heeft op het planningsoverzicht dan krijgen ze daarmee niet meteen rechten op de items in het overzicht. Als je een items ziet waarop je geen rechten hebt kun je de details van dat item niet zien. Anderzijds betekent ‘alle aangemelde gebruikers’ rechten geven ook dat iedereen het menu item naar het planningsoverzicht te zien krijgt. Er gaan wellicht mensen dat uitproberen en er vragen over stellen die er niets te zoeken hebben. Verder is beveiliging een gezamenlijke verantwoordelijkheid en is het over het algemeen verstandig niet meer rechten uit te delen dan strikt noodzakelijk.
Reputatie 2
Badge +5

Hartelijk dank @Job Kramer ,

Duidelijk verhaal. Het is soms nog even wennen aan de ‘enorme’ hoeveelheid rechten die je overal kunt instellen, maar dat houdt de toegang tot / gebruik van alle modules/onderdelen wel ‘schoon’ en gestructureerd.

Daarom ben ik ook blij dat onze ICT meedenkt en straks met Hello-ID vooraf gedefinieerde groepen maakt die we in Zenya binnen krijgen en kunnen gebruiken voor instellen rechten. Want nu zelf groepen maken en beheren kan veel werk zijn als er veel verloop is zoals in onze 25 locaties met verpleegkundigen.

Dank!

 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring