Beantwoord

Rechten overzicht

  • 6 September 2023
  • 11 reacties
  • 164 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6

Ik zal vast niet de eerste zijn maar ik wil het toch nog eens inbrengen en kijken wat iemand mij als tips kan geven.

Als functioneel beheerder Zenya krijgt ik alle bevoegdheden aanvragen mbt tot deze applicatie binnen.

Dit wil je gedegen oppakken. Alleen voor de aanvragen is het soms onduidelijk/ onbekend wat er allemaal mogelijk is (de aanvrager is vaak de teamleider). Een medewerker op de afdeling gaat vertrekken en de vraag is alle Zenya bevoegdheden over te dragen aan de nieuwe medewerker. Je hebt alleen de personeelsnummer en namen en ga er maar aanstaan.

De vertrekkende medewerker had wellicht rechten als Document beheerder of beoordelaar. Had wellicht rechten op een vragenlijst. Misschien had diegene wel een taak in een flow van meldingen. Hoe krijg je het gevonden. We werken al zoveel als kan met groepen maar uiteraard niet bij alles.

 

Wie kan mij helpen hoe ik dit het beste kan oppakken. Naar mijn weten is er ook geen rapport per persoon waar je dan duidelijk kan zien welke taken en of bevoegdheden iemand binnen alle modules van Zenya heeft.

icon

Antwoord op het topic Els Lowette 7 September 2023, 08:04

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Hallo @Ghislaine 

Een goede vraag, dit is inderdaad soms wat uitzoeken...

Waar ik altijd eerst naar kijk is het tabblad “Rollen” bij de gebruiker.  Maar wellicht is dit reeds door u bekend en zijn er betere of meerdere werkwijzen om alles te achterhalen.  Ben dan eveneens benieuwd naar andere reacties :) 

 

Reputatie 3
Badge +6

@Els Lowette Dank je wel voor je reactie, zeker kun je uit dit schema wat halen. Maar ik ben net een niveau dieper op zoek. BV je hebt rollen in melden en analyseren maar bij welk meldingstype (we hebben er 15) en dan in welke gedeelte van de flow. Maar dit is zeker al handig. Dank je wel.

Reputatie 5
Badge +6

@Ghislaine Mocht wat jij vraagt “bij welk meldingstype en dan in welke gedeelte van de flow”” kunnen dan zou dat zeker een meerwaarde zijn.  Ik ben dan ook benieuwd naar wat hiervoor eventueel kan of dat je dit als een idee zou posten?  Dan stem ik alvast mee.

Zelf werk ik immers ook met groepen binnen Zenya Flow.

 

Reputatie 5
Badge +5

@Els Lowette en @Ghislaine 

Wanneer men via Verantwoordelijkheden en rechten overnemen van een andere gebruiker werkt, dan is het mogelijk om de rechten per recht/rol per module over te hevelen. Daar komt vervolgens ook een rapport uit.
Het interessante hier is dat dit rapport met de wijzigingen reeds getoond wordt, voordat men op "Voltooien” klikt om de verantwoordelijkheden definitief over te dragen!
Je ziet dan in naam en toenaam wat er allemaal overgedragen wordt...

Dan blijft er nog het aspect van de groepslidmaatschappen: om te garanderen dat een gebruiker ook de overgenomen taken mag uitvoeren, zal Zenya in de regel de nieuwe gebruiker op basis van de accountnaam toevoegen aan de benodigde rol (bijvoorbeeld: als je FLOW actiepunten van de ene gebruiker via bovenstaande functie toewijst aan een andere gebruiker, dan zal de nieuwe gebruiker ook in de rol van actienemer benoemd worden in de rechtenstructuur van het betreffende meldingstype).

Dat wordt zo gedaan, omdat Zenya de groepslidmaatschappen van gesynchroniseerde groepen niet kan wijzigen. De lidmaatschappen van gesynchroniseerde gebruikersgroepen worden namelijk geheel en al bepaald door AD of Azure AD (lees: IT).
In mijn ervaring wordt gebruiker A wel in een groep vervangen door gebruiker B als het om een niet-gesynchroniseerde groep gaat.

Kortom: ik heb het idee dat deze functionaliteit impliciet al datgene doet wat je handmatig zelf probeert te ondervangen...

Ik stel daarom voor dat de verschillende scenario's en de daarbij behorende knelpunten heel duidelijk wordt uitgewerkt, voordat er een Idee geregistreerd wordt.
Dit topic lijkt me een goede kapstok daarvoor.

Reputatie 3
Badge +6

@Chaim Leunissen ik ga ermee aan de slag. Overdragen is vaak niet aan de orde omdat ze meestal tijdelijk nog gezamenlijk aan het werk gaan. Maar dat schrijf ik nu ff snel ik ga jou terugkoppeling goed doornemen en zal dat wat laten weten. Dank alvast. 👍

Reputatie 5
Badge +6

@Chaim Leunissen @Ghislaine 

Zo-even heb ik de werkwijze via “verantwoordelijkheden en rechten overnemen” even getest.  Dat dit rapport in deze wizard verborgen zat was mij onbekend, het bevat inderdaad al heel wat info… weer wat slimmer geworden 😉...

Maar om dit rapport dan steeds via deze wizard uit te voeren zonder de wijzigingen door te voeren is natuurlijk omslachtig en risky…  Bij ons gaat het namelijk ook vaak om tijdelijke wijziging van zorgeenheid met bijhorende tijdelijke wijziging van rechten zonder dat afwezigheidsassistent kan ingeschakeld.

Voor mij zou het al een meerwaarde zijn  wanneer dit rapport via de rapporten module toegankelijk wordt gesteld en je zo voor één of meerdere gebruikers het rapport kan uitvoeren.   

 

Reputatie 5
Badge +5

Het lijkt me heel goed om onderscheid te maken in 2 situaties:

  1. Het permanent overdragen van rechten en verantwoordelijkheden naar een nieuwe medewerker bij personeel verloop. Ik heb hierboven telkens vanuit dat perspectief gereageerd.
  2. Tijdelijk rechten toekennen bij afwezigheid van een collega (die naar verwachting weer terug zal keren). Zouden jullie kunnen nagaan of Idee Tijdelijk taken overnemen | Infoland Community de lading dekt?
Reputatie 5
Badge +6

@Chaim Leunissen 

Heb net gestemd voor het idee, dit beschrijft inderdaad al goed het probleem.

Los daarvan zou ik toch zeker ook een grote meerwaarde vinden mochten we het rapport kunnen uitvoeren vanuit de rapporten module.  Gezien het rapport reeds bestaat lijkt me dat een haalbare vraag/idee,  niet?  Op deze wijze kan je dan ook altijd vlot een overzicht trekken rond rechten van gebruiker(s) wat ook vaak nodig is zonder dat je rechten wenst over te dragen.

Reputatie 5
Badge +6

@Chaim Leunissen 

Nog even ter aanvulling: ook dit topic wat ik net tegenkwam beschrijft een deel van de problematiek.

Is al van een hele tijd geleden maar wil het dan ook nog even hier opnieuw onder de aandacht brengen.

Reputatie 3
Badge +6

@Chaim Leunissen Weer wat wijzer geworden👍🏻 En inderdaad dit geeft weer wat meer duidelijkheid.

 

Maar als ik het goed lees ben ik er nog niet helemaal als ik een aanvraag voor bevoegdheden krijg. En ik moet dezelfde rechten toekennen als de voorbeeld user. Dan kan ik er niet uithalen:

  • Welke map bij documenten iemand rechten heeft
  • Waar in de flow extra rechten zijn toegekend bv een mail in statusovergang 
  • Welke vragenlijst iemand lezer is.

De rechten worden ip net als het de wens bij een ai toegekend. Dat is inderdaad een heel goed idee🔮

We hebben wekelijks een zoektocht als een leidinggevende rechten aanvraagt met opmerking “zoals voorbeeld user” dat ze toch niet erbij kunnen vernoemen welke module welke map welk meldtype etc.

Dan werkt het een beetje op piepsysteem dat ze toch nog wel iets missen en de call herhaaldelijk terug krijgt met items die ze missen. En ja dan ken je het antwoord waarom kunnen jullie dit niet in 1 keer goed doen, dat moeten jullie toch uit een rapport halen :-( 

 

Maar met de tips ben ik zeker al een stapje verder.

Reputatie 3
Badge +6

@Chaim Leunissen

Nog even ter aanvulling: ook dit topic wat ik net tegenkwam beschrijft een deel van de problematiek.

Is al van een hele tijd geleden maar wil het dan ook nog even hier opnieuw onder de aandacht brengen.

Dit is inderdaad mede wat ik bedoel. Misschien een wens van maken?

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring