Vraag

Rechten voor rapportages inzien

  • 6 January 2021
  • 11 reacties
  • 280 Bekeken

Badge

Beste collega's, 

Hoe kan ik snel inzage krijgen in de ingestelde rechten van alle rapportages zonder dat ik hiervoor ieder rapport afzonderlijk rapport moet bekijken? Alvast bedankt voor jullie reactie. 


11 reacties

Hoi @Annemiek Bergh, er is geen totaaloverzicht voor de rechten voor alle rapportages. Je kunt dit alleen per rapport zien.

Reputatie 5
Badge +8

@Inge Kuijpers wordt er over gedacht om hier wel iets mee te doen? Wij lopen tegen exact hetzelfde probleem aan. En dan zou ik hem graag nog wat breder willen trekken: dit geldt bijv. ook voor het beheer op vragenlijsten. Je kunt ook niet met één druk op de knop zien wie welke beheerrechten op vragenlijsten heeft. Dat is in het verlengde van bovenstaande…… Graag hoor ik of hier in de toekomst wel wat mee gedaan wordt. In het kader van de juiste rechten, inzien wat je in mag zien zou dit wel een toegevoegde waarde hebben binnen iProva.  

Bij vragenlijsten kun je een kolom ‘Beheerders’ aan de lijst toevoegen, hierdoor kun je zien wie de beheerders zijn zonder elke vragenlijst apart te hoeven openen.

Er zijn nog geen plannen voor een overzicht voor de rechten voor rapportages.

Reputatie 5
Badge +8

Jammer, want wij hebben een beperkte aantal beheerlicenties bij vragenlijsten. als we een nieuwe collega krijgen die beheerrechten moet krijgen, moeten we dik 200 vragenlijsten handmatig bij langs om te checken op welke vragenlijst we de rechten van iemand weg kunnen halen en de nieuwe kunnen toevoegen. Dat is een behoorlijke karwei weet ik uit ervaring :disappointed_relieved:

Reputatie 3
Badge +2

Ik begrijp je probleem Berber. Zoals al genoemd is er niet een direct overzicht. Echter kun je wel onbeperkt aantal gebruikersgroepen aanmaken. 

Wat je kunt doen is die 200 vragenlijsten opdelen in bijvoorbeeld 8 groepen. Je maakt dan 8 gebruikersgroepen.

Gebruikersgroep 1 noem je bijvoorbeeld: “Alle rapportages”. Je voegt deze groep toe aan elke rapportage. 

Groep 2 noem je bijvoorbeeld: “Onderwerp X rapportages”. Je voegt deze groep toe aan elke rapportage met onderwerp X. 

Zo ga je door tot je alle onderwerpen gehad hebt. Als er een nieuwe rapportage bijkomt, voeg je bij de rechten de juiste gebruikersgroep toe en direct de juiste personen hebben inzicht in die rapportage. 

Je kunt dan eigenlijk altijd direct inzien welke gebruikers inzicht hebben in welke rapportage. En ja het kost even tijd om dat in te richten, maar zo geef je wel je iProva een duurzame structuur om te groeien voor nog meer rapportages.

Badge +4

Ook wij zouden graag zien, dat er een duidelijk overzicht  komt, welke rechten (evt rollen) een gebruiker heeft.

Bij vragenlijsten kun je in de kolommen niet terug herleiden wie allemaal nog leesrechten heeft. Terwijl een vragenlijstbeheerder deze leesrechten wel  kan uitreiken aan een andere gebruiker. (leesrechten kost ook een licentie). Hierdoor raak je het overzicht kwijt en zit je zo aan je aantal maximale licenties. Ik zou ook graag zien, dat een vragenlijstbeheerder deze rechten niet zou  mogen uitreiken.

Dit geldt ook voor iRisk. De risico coördinator kan zelf leesrechten geven, die tevens ook meetellen in de licenties. Geen duidelijk overzicht.

 

Reputatie 5
Badge +6

Hoi Allemaal, 

 

Bij de rapportages is er een rapport beschikbaar genaamd licentiegebruik (Ga naar > Rapportage > Hoofdmap: '’Rapportage'’ > Rapport: '’Licentiegebruik'’).

In dit rapport kun je voor de pijlers inzage krijgen in het gebruik van de licenties, de rollen en waar (welke vragenlijst, welk meldingstype, etc.) deze in gebruik zijn. 

 

Verder zijn vooralsnog geen geplande ontwikkelingen rondom rapportage. 

Reputatie 2
Badge +6

Hallo allemaal,

Wij zouden ook graag gemakkelijk kunnen zien wie rechten heeft tot welk rapport en tot welke vragenlijst. Het liefst in een vergelijkbare lay-out als voor de meldingen. Dat maakt het leven van Applicatiebeheer een stuk gemakkelijker

Tip voor anderen: Wij hebben de rapporten en de rapportages wel gegroepeerd in mappen per locatie of soort dienst zodat we er minder hoeven te openen als we iemand anders rechten moeten geven én we geven zoveel mogelijk rechten aan  ‘Gebruikersgroepen’ die soms uit 1 persoon in 1 functie/rol bestaan. Bijvoorbeeld ‘communicatie’ of kwaliteit maar het kan ook ‘Manager locatie x zijn' of ‘ Functionaris gegevensbescherming’. Als je dat goed doet hoef je de naam alleen daar te vervangen. 

Verder lopen wij voor de zekerheid 1-2 keer per jaar alle mappen en groepen door om te controleren of alles nog klopt én of we iets kunnen verwijderen, bijvoorbeeld omdat een functie in de gebruikersgroep niet meer bestaat en leeg is. Dat zorgt ervoor dat het overzichtelijk blijft.

Rinske

Reputatie 2
Badge +6

alhoewel de vraag al 6 maanden geleden gesteld is zie ik helaas nog geen reactie daarop dat er toch gekeken wordt of een dergelijk rapport beschikbaar gesteld kan worden. Gezien de reacties die er eerder al gegeven zijn pleit k er toch voor dat een dergelijk rapport er komt.  Dit kost ons allemaal, ondanks dat we al groeperen per map/locatie of wat dan ook, te veel tijd. Ik heb net voor 18 verschillende teams en voor de incidentencommissie alles zitten aanpassen voor de MIC en daarna ook nog zelfde moeten doen voor de MIM en nog een keer voor ouderenmishandeling. Zonde van de tijd

 

Reputatie 5

Standaard is het niet mogelijk, maar als je bij de database kunt, kun je het wel opvragen met onderstaand script, of iets dergelijks:

SELECT r.fldName AS rapport,
u.fldName AS gebruikersnaam,
ug.fldName AS gebruikersgroepnaam, 'recht' = CASE
    WHEN rp.fldReportPermissionType = 1 THEN 'beheerder'
    WHEN rp.fldReportPermissionType = 2 THEN 'lezer'
END
FROM Reporting.tbdReportPermission rp
INNER JOIN Reporting.tbdReport r ON rp.fldReportID = r.fldReportID
LEFT OUTER JOIN core.tbdUser u ON rp.fldUserID = u.fldUserID
LEFT OUTER JOIN core.tbdUserGroup ug ON rp.fldUserGroupID = ug.fldUserGroupID

 

Reputatie 2
Badge +6

tja…...zo veel ICT kennis heb ik nou ook niet (helaas :thinking: ) dat ik dit kan uitvoeren

 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring