Visuele handicap en Zenya

  • 10 October 2022
  • 10 reacties
  • 99 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4

Afgelopen week heb ik als functioneel beheerder mee gekeken bij een collega met een visuele handicap omdat hij aangaf problemen te ervaren met het werken met Zenya.

De gebruiker heeft veel baat bij een hoog contrast weergave met een zwarte achtergrond en witte letters.
Ook maakt hij gebruik van een vergrootlens.

Bij het raadplegen van documenten is het echter niet mogelijk de weergave om te zetten naar een zwarte ondergrond en witte letters. Terwijl dit in bijv. de losse weergave in Adobe Reader wel mogelijk is.

Een ander probleem dat hij benoemde is de weergave van taken: ook hierbij is het niet mogelijk de weergave om te zetten naar wit op zwart. En is de weergave met gebruik van de vergrootlens onoverzichtelijk.

Zodra je met de muis over de taak gaat, verandert de aanwijzer in een “handje”. Aanklikken opent echter niet de taak, maar vinkt hem slecht aan. Iets wat vaak dan buiten het kijkgebied van de vergrootlens plaats vindt. De actieknop bevindt zich vervolgens helemaal rechts, dus ook buiten het zicht met de vergrootlens. Bij het schuiven naar die knop toe, bestaat vervolgens het risico per ongeluk een andere taak aan te klikken. Het dunne lijntje tussen de twee taken is voor een visueel gehandicapte amper te zien.

Graag hoor ik of dit probleem in andere ziekenhuizen ook herkend wordt. Bij zo'n grote gebruikersgroep zal dit toch vaker voorkomen.

Mogelijk dat Infoland op termijn samen met deze doelgroep kan komen tot aanpassingen.


10 reacties

Reputatie 5

Hallo Jop,

dank je voor je bericht. Een wijziging in Zenya 6.3 die hiervoor relevant kan zijn is het gewijzigde gedrag wanneer je op een taak klikt. Voorheen werd deze dan geselecteerd, vanaf Zenya 6.3 wordt de primaire taak uitgevoerd waarvan ook de knop getoond wordt. Zie https://update.infoland.nl/2022/09/15/zenya-6-3-0/#tasks

Verder vinden wij het belangrijk dat onze software voor iedereen zo goed mogelijk toegankelijk is. Op allerlei vlakken letten we daar ook al op, denk daarbij aan lettergroottes, regelafstanden, regellengtes, font en contrast.

 

Ook ik ben benieuwd of dit probleem herkend wordt. Ook hoor ik graag welke tools er gebruikt worden. Zijn dit standaard Windows tools, Browser plugins of andere tools? En op welke plekken zouden we de meeste winst kunnen behalen? We kunnen dan onderzoeken of/welke aanpassingen we binnen Zenya moeten doorvoeren.

 

Hoi,

Korte reactie van degene bij wie het ‘probleem’ vandaan komt. De update dat het klikken op de taak ook daadwerkelijk de taak opent (in plaats van selecteert) is een welkome. Kijk ik naar uit.

Voor wat betreft toegankelijkheid: Jop stelt dat ik geholpen zou zijn met hoog contrast. Dat is gedeeltelijk waar. Waar ik nog meer mee geholpen zou zijn is een Dark Mode. Dit zie je tegenwoordig gelukkig op veel meer plekken/apps. Ik ben overigens van mening dat een Dark Mode niet alleen voor visueel beperkten, maar in het algemeen voor iedere gebruiker een welkome instelling is.

Toch ook nog even ingaande op de al aanwezige tools: lettergroottes, regelafstanden, regellengtes, font en contrast. Deze hebben (voor mij) weinig tot geen effect. Het punt zit hem in het ‘tegenlicht’ dat een wit scherm geeft. Grote letter of niet.

 

Groeten Martijn

Reputatie 5

Hoi Martijn,

Dank je voor jouw toelichting. Zenya heeft zelf dus geen ingebouwde dark mode maar misschien hoeft dat ook helemaal niet. Zoals aangegeven ben Ik benieuwd in hoeverre er browser plugins zijn en of die goed samenwerken met Zenya. Ik heb de dark mode plugin voor Chrome kort getest. Op het eerste gezicht lijkt die heel goed te doen wat ik er van verwacht. Zou je deze plug in eens willen uitproberen en je bevindingen met ons willen delen?

 

Reputatie 2
Badge +4

Hoi Martijn,

Dank je voor jouw toelichting. Zenya heeft zelf dus geen ingebouwde dark mode maar misschien hoeft dat ook helemaal niet. Zoals aangegeven ben Ik benieuwd in hoeverre er browser plugins zijn en of die goed samenwerken met Zenya. Ik heb de dark mode plugin voor Chrome kort getest. Op het eerste gezicht lijkt die heel goed te doen wat ik er van verwacht. Zou je deze plug in eens willen uitproberen en je bevindingen met ons willen delen?

 

In het UMCG is Edge de standaard browser. 

En veel van documenten zijn in (omgezet naar) pdf. Daar werkt het thema niet bij…

Jop

Reputatie 5
Badge +5

Hoi @JopHelleman In het geval van PDF's kun je de oplossing wellicht zoeken in de mogelijkheden van de PDF viewer zelf.
Zou je eens willen nagaan of  How to Enable Adobe Reader's Dark Mode and Read PDFs in a Dark Theme (makeuseof.com) een oplossing biedt?

Let wel: dit betreft informatie van derden en valt daarmee buiten de directe invloedssfeer van Infoland. Bij twijfel over de aanwijzingen in dit artikel: overleg eerst met eigen ICT en reageer vervolgens op dit bericht.

Reputatie 2
Badge +4

Beste Chaim,

Dit werkt niet binnen Zenya zelf waar het document omgezet naar pdf wordt getoond.

Helaas…

Jop

 

Reputatie 5
Badge +5

Ook niet als je een andere PDF plug-in gebruikt?

Reputatie 2
Badge +4

Hallo 

Met onderstaande plug in gaat het goed!

Jop

Reputatie 5
Badge +5

@JopHelleman 

Zou je in 1 reactie kunnen vermelden welke instellingen en plugins goed werken voor jullie?
Dan kan ik dat als beste antwoord markeren en hoeven anderen alleen alle reacties door te nemen als ze alle details willen weten.

Reputatie 2
Badge +4

Na het toevoegen van de extensie “Dark Mode - Night eye” wordt deze meteen actief. De extensie kent geen nadere instelmogelijkheden.

Met uitzondering Processen/Visio documenten worden alle documenten in dark mode getoond. Echter, de door ons gebruikte kleur voor titels (donkerblauw) wordt omgezet naar een vaal soort oranje-bruin waarvan ik mij kan voorstellen dat dit ook niet goed leesbaar is. 

Omdat “Dark mode - night eye” geen instellingen heeft is dit niet apart in te regelen.

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring