Vraag

Beloonsysteem bij goede antwoord

  • 27 November 2023
  • 2 reacties
  • 42 Bekeken

Reputatie 2
Badge +6

Hi Infoland,

Gaat er een mogelijkheid komen waarbij een beloonsysteem ingesteld kan worden? 

Wij maken nu gebruik van Redgrasp waarbij het motiverende voor de gebruikers is dat zij na het beantwoorden van een vraag punten kunnen verdienen. We merken dat dat stiekem een drive is voor gebruikers om echt de dagelijkse / wekelijkse vragen vanuit de mail te beantwoorden. Nu zijn wij serieus aan het overwegen om Zenya Boost te gaan gebruiken i.p.v. Redgrasp maar voor zover ik nu kan vinden is daar (nog?) geen beloningssystematiek in verwerkt. 

Is dit iets wat er op termijn zal komen? Het klinkt wellicht wat ‘kinderachtig’ maar in de praktijk merken wij toch echt dat dit ervoor zorgt dat gebruikers onze vragen beantwoorden haha :) .


2 reacties

Reputatie 5

Hoi @cverschuur,

bedankt voor je vraag. Bij Boost is het heel belangrijk dat het zo laagdrempelig mogelijk is voor deelnemers. Het moet leuk en aantrekkelijk zijn, ik wil als campagnebeheerder graag dat deelnemers actief betrokken zijn en blijven. Een puntensysteem kan voor sommige gebruikers een reden zijn om meer betrokken te zijn/blijven bij een campagne of vraag van de week. Er zijn echter ook gebruikers die het idee van een wedstrijdelement juist afschrikken waardoor zij afhaken. Dat maakt dat we er voor Boost niet voor gekozen hebben en het momenteel ook niet van plan zijn. Ik beloon deelnemers veel liever voor het feit dat ze actief bezig zijn met het onderwerp dat ik belangrijk vind dan ze te belonen voor het geven van het correcte antwoord. Meedoen is hier echt belangrijker dan winnen. Boost is dan ook geen middel om het niveau van kennis te meten, het is een middel om veranderingen laagdrempelig te laten adopteren en gewenste werkwijzen te versterken. 

Er zijn gelukkig ook andere manieren om toch beloond te worden als deelnemer van een campagne. Want die beloning/waardering vind ik namelijk wel belangrijk! Maar dan op een manier die minder competitie met zich mee brengen. Zo krijg je bijvoorbeeld in Boost confetti als beloning na het correct beantwoorden van een kennisvraag. Ook kun je likes krijgen na het plaatsen van een reactie op een bericht. En er kan door andere deelnemers of campagnebeheerders gereageerd worden op jouw reactie. Je wordt dan beloond voor je actieve bijdrage én op de inhoud van je reactie. Dit zijn ook vormen van gamification, waar ik wel een duidelijke meerwaarde van in zie. Als je in deze hoek nog andere kansen voor Boost ziet dan houd ik me zeker aanbevolen. 

Tot slot, ik vind een puntensysteem overigens zeker niet kinderachtig, maar in sommige gevallen wel minder gepast. Dat hangt ook sterk af van het onderwerp en de cultuur binnen de organisatie. 

Reputatie 5
Badge +8

Terwijl ik het er mee eens ben, bleek toch ook binnen onze organisatie dat een aantal mensen “er dagelijks naar uit keek” met Redgrasp omdat ze hoog stonden in het klassement.

Maar natuurlijk, mensen die niet goed scoorden waren eerder geneigd af te haken. En natuurlijk werd er “vals gespeeld”. Maar dat was eigenlijk ook de bedoeling. Je krijgt de vraag in Redgrasp, je weet het antwoord niet, dus je gaat het opzoeken / navragen etc. Maar juist daardoor onthouden mensen het wel, was onze indruk. Het leer effect werd wel behaald.

 

Bij navraag nu was de reactie op de Boost campagnes dat geïnteresseerden in het onderwerp uit intrinsieke motivatie / interesse wel mee bleven doen. Maar de vragen erbij riepen meer een “e-learning” gevoel op. “Invullen, en weer door”. Het leer effect komt meer uit goede / aantrekkelijke content dan uit het achteraf nog vragen invullen.

Denk dat we daarom in de toekomst de vragen juist alleen nog over vorige boost dagen gaan stellen, meer om weer even in het onderwerp te komen. En niet meer bij iedere stap in de campagne.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring