Of is de enige optie het niet meer gebruiken van correctieve acties maar via meldingen kleine actiepunten uitzetten?
Het idee van correctieve acties is juist dat het kleine actiepunten zijn waar geen workflow of analyse voor nodig zou moeten zijn. Je moet correctieve acties zien als een kleine actie. Een voorbeeldje: tijdens een veiligheidronde kom je er achter dat de vloer in de keuken is gedweild, en dat er geen bordje met ‘LET OP: GLAD’ bij staat. De correctieve actie is: dat bordje neerzetten. Een andere correctieve actie is een berichtje naar de schoonmaker sturen om hem/haar eraan te herinneren dat dat bordje geplaatst moet worden wanneer er gedweild is.
Van dit voorbeeld zijn natuurlijk een aantal dingen te zeggen. De één zou zeggen ‘waarom zou je dit uberhaubt registeren dan?’, terwijl de ander dit misschien als een best belangrijk veiligheidspunt benoemd dat ook strikte opvolging nodig heeft.
Correctieve acties is dus een tool die je hiermee kan helpen.
Beste Koen,
Dank voor je reactie, dat is helder en helemaal eens. Echter de gebruikers willen heel graag overzicht hebben en houden en de correctieve acties in hun lijst met meldingen terugzien. En niet op 2 plekken de acties terugzoeken. Vandaar mijn vraag of er een koppeling mogelijk is. Wij willen als ziekenhuis aantoonbaar maken wat de verbeteracties zijn, ook de kleine actiepunten.
Groet Heidi
Wij hebben tot nu toe nog nooit correctieve acties gebruikt (wel al meldingen), maar zijn er wel naar aan het kijken.
Hoe kan je dan nu een overzicht krijgen van alle correctieve acties (zowel per persoon als organisatiebreed) die ooit uitgezet zijn?
De gebruikers krijgen (indien het actiepunt nog openstaat) een taak op het actiepunt af te handelen. Dat is in onze ogen - puur voor de eindgebruiker - het belangrijkste. Als je alles in één overzicht wil stoppen voor wat betreft grote èn kleine punten denk ik dat je er het beste aan doet om het allemaal als melding te registreren. Daar is deze functionaliteit nooit voor bedoeld geweest. Puur kleinschalig, hele kleine dingen.
Er is geen één overzicht, omdat het onderwerp (welke vragenlijst, waarover ging de vragenlijst) heel belangrijk is om de correctieve acties te duiden. Je kunt het dus wel per vragenlijst zien, en daar kun je wel het onderscheid maken tussen organisatie-eenheden, onderwerpen (binnen de vragenlijst) en uitvoerders. Om dezelfde reden als die ik voor
Reageer
Word lid van de Infoland Community
Heb je al een account? Log in
Welkom!
Nog geen lid van de community? Maak hier een account aan
Inloggen met sociaal netwerk
Inloggen met Facebook Inloggen met LinkedInEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.