Beantwoord

Hoe plaats ik een datumveld in een vragenlijst (niet de datum van afname)?

  • 21 October 2022
  • 8 reacties
  • 74 Bekeken

Badge +1

Beste,

 

In een vragenlijst wil ik een datumveld opnemen. Dit is verschillend met het datumveld op het moment van afname. Dit datumveld lijkt te ontbreken als vraagtype. Hoe kan ik dit best oplossen?

icon

Antwoord op het topic Inge Kuijpers 18 April 2023, 07:54

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5

Wat voor datum zou je willen opnemen, en met welk doel? Bij vragenlijsten wordt onderscheid gemaakt tussen velden (je kunt kiezen uit een standaard set van velden) en vragen. Typisch komt een datum meer aanmerking als veld dan als vraag...

Reputatie 3
Badge +6

Ik zou voor een grote vragenlijst graag gebruik willen maken van een datumveld zoals  te gebruiken is nu bij pagina 1. Reden de invulvorm is dan gelijk, natuurlijk kan ik een toelichting bij de vraag zetten maar de ervaring laat zien dat dit niet altijd opgevolgd gaat worden.

Mijn vraag is dan kan ik de functionaliteit die in pagina 1 achter geboortedatum zit (kalender) ook in een vraag terug laten komen? en welk vraagtype is hiervoor dan geschikt?

Als dit (nog) niet mogelijk is kan ik dan de 1e pagina kopiëren om zodoende de functionaliteiten die ik wil hebben wel beschikbaar te maken in een vraag? 

Ik kan het in de beschikbare handleidingen niet vinden.

Daarnaast dezelfde vraag voor de postcode notatie, deze zou ik ook uniform uit willen vragen en niet perse aan het begin van de vragenlijst. 

Hoor het graag,

met groet,

Anja

Hoi Anja,

Alleen op de eerste pagina kun je gebruik maken van velden en daar dan velden gebruiken voor bijvoorbeeld datum en postcode. Op de volgende pagina's kun je alleen gebruik maken van vragen, je kunt dan een vraag van type ‘tekst’ gebruiken maar mist daar dan de controle op juiste invoer.

Reputatie 3
Badge +6

Hoi Inge,

Ik zou dit graag als wens willen neerleggen om deze functionaliteit van kalender en postcode notatie ook elders in de vragenlijst beschikbaar te maken. Ik zal hem als idee insturen.

 

Reputatie 5

@Anja Versteegden als je idee inlegt, kun je dan goed argumenteren waarom het nodig is om datum etc elders in de vragenlijst beschikbaar te hebben. De vragenlijst heeft nu namelijk een duidelijk structuur:

  • allerlei metagegevens op pagina 1
  • de vragen op de volgende pagina's, met een aantal duidelijke vraagtypen. 

Je kunt het probleem dat je probeert op te lossen misschien ook eens bespreken met een Infoland consultant. Het is best mogelijk dat er oplossingen zijn waar je nog niet aan gedacht hebt, of dat een vragenlijst niet het juiste instrument is, maar dat je beter een meldformulier kunt gebruiken. Ik kan daar zo niet veel over zeggen, omdat het mij onduidelijk is waarom je deze wens hebt.

Reputatie 3
Badge +6

Hoi Job,

Ik heb deze vraag met Inge besproken, zie haar reactie elders. Het betreft hier een grote landelijke vragenlijst waar de invuller in het midden van het formulier de keuze heeft/toestemming geeft om de gegevens in te vullen indien gewenst of toestemming geeft. Ik wil dit graag met jullie bespreken is er mogelijkheid om te bellen?

Hoi Anja,

Je kunt dan het beste een ticket aanmaken bij onze servicedesk waarin je dan ook informatie kunt toevoegen over de vragenlijst die je wilt gaan maken. We kunnen dan kijken of er alternatieven zijn die je kunt gebruiken.

Zie ook:

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring