Vraag

Is het mogelijk om bij vragenlijsten zelf een nieuwe vraag aan te maken?

  • 22 April 2022
  • 4 reacties
  • 67 Bekeken

Badge +1

Wij gaan starten met het maken van vragenlijsten (audit formulieren), voor de vragen ga ik kaders inrichten, zodat ik per formulier de benodigde vragen wel kan hergebruiken.

Aangezien we een groot aantal vragenlijsten gaan maken (omdat ze net verschillend zijn) en de vraag score per formulier zeker 20 x gaat terugkomen, zou ik deze graag willen hergebruiken en niet 150 x opnieuw aanmaken :-).

Een score toevoegen aan kaders door niet tekst te kiezen maar schaalverdeling zou kunnen, maar dit geeft niet het gewenste effect.

Iemand een idee of pak ik iets niet goed aan.

Een formulier met de scores aanmaken en deze als basis gebruiken kan natuurlijk ook 😉. Maar vroeg het me toch af!

 

groet Anita 

 

 


4 reacties

Reputatie 5

Twee zaken ter overweging:

  1. Je kunt in een vragenlijst normvragen combineren met vragen die je de vragenlijst zelf definieert.
  2. Het is maar zeer de vraag of het de juiste keuze is om veel vragenlijsten te maken gebaseerd op normen. Je kunt namelijk ook met 1 vragenlijst allerlei varianten bereiken door handig gebruik te maken van labeling. Zeker als de verschillen klein zijn is zo'n oplossing het onderzoeken waard. Het is een misvatting dat je een norm nodig hebt om vragen te hergebruiken. Ik zou dat alleen aanraden als je telkens een specifieke set vragen wilt selecteren die anders moeilijk te bepalen is.
Badge +1

Dan zal ik me moeten verdiepen in de labels (blijft een beetje vaag nog :-) ) maar feit blijft dat ik heel vaak het “score” overzichtje nodig heb en ik eigenlijk wil voorkomen dat ik dit heel vaak moet gaan intypen. Dat was ook de essentie van mijn vraag. Hoe ik dat kan voorkomen door 1 maal aan te maken. 

Reputatie 5

@WALA als je bedoelt dat je dezelfde vraag (ik neem aan over een andere onderwerp) meerdere keren op een vragenlijst wilt opnemen: dit kun je inderdaad niet doen zonder hem over te typen. Maar als je alle situaties met 1 vragenlijst kunt afdekken, dan is het 20 keer invoeren van dezelfde vraag (het zijn voor het systeem natuurlijk verschillende vragen) niet fijn, maar lijkt het me te overzien.

Of je daadwerkelijk toekunt met 1 vragenlijst met gebruik van labels kan ik natuurlijk niet bepalen zonder me te verdiepen in jullie oplossing. Als je daar advies over nodig hebt kun je het best contact opnemen met je accountmanager of consultant bij Infoland.

Reputatie 5
Badge +5

@WALA Als ik je originele vraag teruglees, dan heb ik de indruk dat je mogelijk 20x hetzelfde antwoordformat wil gebruiken, maar telkens een iets andere vraag wil stellen. Als dat klopt, dan is het volgende mogelijk interessant:

  • Vanuit het vragenlijst ontwerp kun je een vragengroep toevoegen, dit levert een blok van vragen van hetzelfde type en dezelfde antwoordopties op, maar waarbij je wel per regel in het blok een andere vraagstelling kunt invoeren.
  • De optie "Snelle invoer” in het beheer van vragen bij een kader biedt in feite dezelfde functionaliteit. Het verschil met voornoemde optie is dat deze vragen vervolgens individueel toegevoegd kunnen worden aan je vragenlijsten.  

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring