Beantwoord

Taakschema's: voorzien van optioneel veld voor bijlage en acties

  • 5 November 2018
  • 2 reacties
  • 234 Bekeken

Badge
  • Niet actieve gebruiker
  • 3 reacties
Ik ben werkzaam in een klinisch laboratorium. Onze analysetoestellen dienen op regelmatige basis (frequentie is afhankelijk van het toestel) gekalibreerd en/of een onderhoud te krijgen. Kleine onderhouden kunnen dagelijks zijn, grote onderhouden (meestal door de producent) jaarlijks, tweejaarlijks,... Hiervoor gebruiken we taakschema’s waarin de frequentie kan ingesteld worden. De datum en de uitvoerder worden geregistreerd als de taak is afgehandeld.

We missen echter 2 zaken bij taakschema's:

  1. Als een kalibratie niet lukt (een controle faalt) dan dienen er acties te gebeuren om dit recht te zetten. Taakschema’s leent zich hier niet toe. Er is geen veld voorzien om aan te geven wat er is gebeurd en wat de ondernomen acties zijn om recht te zetten. We kunnen wel verwijzen in het taakschema naar de procedure voor wat te doen bij een probleem, maar dus niet registreren wat er effectief werd gedaan.
  2. Een tweede is een bijlage toevoegen. Als het onderhoud door de firma gebeurt, krijgen we een service rapport. Voorlopig gebruiken we de taakschema’s niet voor onderhoud door firma omdat dit ook niet mogelijk is.
Alternatief is eventueel werken via iTask waar meer mogelijkheden zijn (omschrijving probleem, acties toevoegen, bijlagen toevoegen, …), maar dit werkt dan weer niet volgens een planning met in toekomst gerichte taken met herhalingsopties. Bovendien zijn bepaalde (kleine) onderhouden of kalibraties dagelijks uit te voeren wat het gebruik van meldformulieren weer omslachtig maakt voor de gebruiker (elke dag verschillende meldformulieren aanmaken, afhandelen etc.).

Eventueel kunnen we de taakschema's blijven gebruiken en enkel bij een probleem een meldformulier invullen, maar dan is het meldformulier niet gekoppeld aan de taak waar zich het probleem heeft gesteld. De enige link is dan eventueel de datum.

Graag hoor ik jullie feedback hierover.
icon

Antwoord op het topic Inge Kuijpers 5 November 2018, 14:02

Bekijk origineel

2 reacties

Hallo @TineVanbinst, welkom op de community!

Als je ook de beschikking hebt over de module 'Vragenlijsten' (iCheck) is het mogelijk om via een taakschema een vragenlijst in te laten vullen. Je zou dan een vragenlijst voor het toestel kunnen maken en de verschillende controles als vraag (een soort checklist) daarop opnemen. Als een controle dan is gefaald, kun je daar een correctieve actie op uitzetten. Ook heb je de mogelijkheid om dan bij de vragenlijst een bijlage toe te voegen.
Badge
@Inge Kuijpers Dank je wel voor deze informatie! Dat lijkt me een geschikte oplossing.

We hebben inderdaad de module Vragenlijsten, maar ik heb deze module nog nooit gebruikt. Dat ga ik dan uiteraard wel proberen.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring