Vraag

Vragenbibliotheek aanmaken via Kaders voor patiëntervaringsmeting

  • 19 July 2021
  • 7 reacties
  • 113 Bekeken

Badge +1

Wij zijn als ziekenhuis bezig met het inrichten van iCheck/ ZenyaCheck en een vragenbibliotheek. Het is de bedoeling dat afdelingen straks zelf vragenlijsten kunnen samenstellen voor het meten van patiëntervaringen obv de voorbeeldvragen uit deze bibliotheek. Nu heb ik al begrepen dat je via kaders, vragen kunt formuleren die je later kunt toevoegen in een vragenlijst. Nu ben ik op zoek naar voorbeeldvragen en vraag ik me af hoe ik deze vragen het best kan ordenen, zodat ze eenvoudig vindbaar zijn voor de gebruiker. 

Is er al een ziekenhuis of andere zorginstelling, die een vragenbibliotheek heeft ingericht en die hun ervaringen met ons kan/wil delen?

Alvast bedankt!


7 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Binnen het Albert Schweitzer ziekenhuis maken wij gebruik van vragenlijsten in iProva voor het patiënttevredenheidsonderzoek. Wij hadden ook het idee om via een kader de vragenbibliotheek beschikbaar te stellen aan de afdelingen. Bij het testen werd duidelijk dat het toch niet makkelijk was voor de afdelingen om zelf via een kader een vragenlijst samen te stellen.

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen het bouwen van de vragenlijsten niet door de afdelingen zelf te laten doen. Via de module documenten stellen we de vragenbibliotheek beschikbaar, waaruit de afdelingen zelf vragen kunnen selecteren. De geselecteerde vragen worden vervolgens voor de afdelingen in een vragenlijst opgenomen. We zijn dus afgestapt van het gebruik van een kader voor de vragenbibliotheek.

Als je er meer over wilt weten, neem dan gerust contact op.

Reputatie 4
Badge +4

In het Radboudumc gebruiken we kaders met vragen voor het maken van vragenlijsten. Onze vragenbibliotheek is vooral gericht op tracers, maar een gelijke structuur kan ik me voorstellen voor patientervaringen. 

Bij het maken van een vragenlijst selecteer je vragen (los of als blok) uit de bibliotheek (kaders) en het is - bij veel kaders en veel vragen - inderdaad goed om een duidelijke structuur te hebben. De kaders zelf kun je natuurlijk hiërarchisch opbouwen, maar ik denk dat je vooral ook veel plezier kunt hebben van het gebruik van labels. Daarmee kun je op verschillende manieren zoeken in de hele bibliotheek en eenvoudiger de juiste vragen vinden. 

Ook voor mij geld, als je meer wilt weten neem dan gerust contact op.

 

Reputatie 5
Badge +6

@Mieke Joosten op welke wijze rapporteren jullie over de ingevulde vragenlijsten? 

Voor de veiligheidsronde maken wij gebruik van de Management Informatie. Dit voldoet prima.

Voor het patiënttevredenheidsonderzoek werkt dit niet handig, dus is gekozen Microsoft PowerBI te gebruiken. Dit blijkt toch behoorlijk arbeidsintensief te zijn, dus ben benieuwd of jullie een handige re werkwijze hebben.

Reputatie 4
Badge +4

@Arjo Kuiper , wij gebruiken voor de rapportage over vragenlijsten met kadergerelateerde vragen ook een BI tool. We ontsluiten de data vanuit iProva naar ons data warehouse en de rapporten (Business Objects) komen in de ziekenhuisbrede managementrapportage tool.

 

Badge +1

Beste @Arjo Kuiper en @Mieke Joosten

Dank voor jullie reacties! Heb nog wel een andere aanvullende vraag. 

@Arjo Kuiper Jullie hebben er voor gekozen om de vragenlijsten rondom patiëntervaringen centraal te maken, omdat de kadergerelateerde vragen niet eenvoudig vindbaar/toepasbaar zijn voor de medewerkers decentraal. Is dat voor jullie de enige reden geweest? Wij gaan nu een pilot draaien om de vragenlijsten decentraal te laten bouwen, maar ik merk dat het jammer is dat de mogelijkheid tot verzenden van vragenlijsten per email niet uitgezet kan worden. Volgens de AVG moet dit via een beveiligde weg en dat kunnen we niet waarborgen. Daarnaast mis ik de controlefunctie op de inhoud van de vragen. Is dit bij jullie ook aan de orde geweest? 

@Mieke Joosten Gebruiken jullie dit systeem ook voor patiëntervaringsmetingen of alleen voor intern gebruik? Indien jullie het ook gebruiken voor patiëntervaringsmetingen, maken afdelingen dan zelf de vragenlijsten of doen jullie dat centraal en wat zijn de ervaringen/ afwegingen die jullie daar mee hebben? 

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Gr Annemarie 

Reputatie 4
Badge +4

@Annemarie we gebruiken vragenlijsten ook extern. Maar (nog) niet in combinatie met kaders. Het maken en uitzetten van vragenlijsten is bij ons decentraal belegd. Je kunt vragenlijstbeheerder worden na het volgen van een training.  

Reputatie 5
Badge +6

@Annemarie naast dat enige handigheid vraagt vragenlijsten samen te stellen, willen we graag uniformiteit waarborgen en wildgroei voorkomen. Dit is ook een reden om de vragenlijsten centraal te bouwen. En daarnaast kijken wij, net als jullie, graag mee naar de inhoud en relevantie van de vragenlijst.

Verzenden doen wij via het EPD (HiX). In het EPD kan de doelgroep worden geselecteerd en is bovendien geregistreerd welke patiënten hebben aangegeven benaderd willen worden. Dit helpt bij ons om een hoog respons percentage ( gemiddeld > 50%) te halen. Daarnaast wordt op de achtergrond geregistreerd wie benaderd is voor deelname, waarmee wij voorkomen dat patiënten meer dan 1x per half jaar worden uitgenodigd.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring