News

Alles over statussen van ideeën en meer

  • 26 August 2021
  • 6 reacties
  • 635 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6

Samen met onze community willen we werken aan het verbeteren en ontwikkelen van onze producten. De ideeën pagina op de community is dé plek om je ideeën te delen met andere community leden en Infoland medewerkers. We bekijken alle ideeën en gaan zoveel mogelijk met jullie in gesprek om de achterliggende uitdagingen goed te begrijpen.

 

Zoek eerst in de bestaande ideeën voordat je een idee gaat indienen

Wil je een idee delen op de community? Controleer dan eerst via de zoekbalk of jouw idee al bestaat.  🙂 We zien soms duplicaten en het is beter om je tijd te besteden aan het zoeken in plaats van een idee uit te schrijven dat al bestaat.

 

Beschrijf het idee zo gedetailleerd mogelijk

Soms zegt een screenshot meer dan een miljoen woorden. 😉 Hoe duidelijker de beschrijving, hoe groter de kans dat andere community leden en wij meteen weten wat er bedoeld wordt. Beschrijf in je idee het volgende:

  • Wat is het probleem en wat je wil bereiken? 
  • Probeer het doel zo duidelijk mogelijk te omschrijven, zodat duidelijk wordt wat de uitdaging is die we samen proberen op te lossen.
  • Voor wie probeer je iets op te lossen?
  • Beschrijf welke voordelen dit idee de gebruiker oplevert, zodat de toegevoegde waarde duidelijk naar voren komt. 

 

Eén idee tegelijk

Leg niet meerdere ideeën in één topic in. Hierdoor wordt het overzicht van ideeën rommelig en weet niemand welke functionaliteit we vanuit dit topic eigenlijk geïmplementeerd willen hebben. Het indienen van ideeën is gratis, dus aarzel niet om meerdere ideeën in te dienen. 🙂

 

Hoe evalueert Infoland de community ideeën?

Wanneer een nieuw idee wordt ingediend, krijgt dit idee de status Nieuw. Binnen 2 weken zullen wij het idee bekijken en eventueel nog vragen stellen om er zeker van te zijn dat wij het idee juist begrijpen. Na de eerste beoordeling zullen we de status van het idee wijzigen om onze plannen ermee weer te geven.


Een idee krijgt dan een van de volgende statussen:

Open - Het idee is beoordeeld en staat open voor discussie met de community. Dit betekent dat we het idee interessant vinden, maar dat we nog niet klaar zijn om te beslissen of we er iets mee willen doen. Dit betekent dat we willen wachten op meer feedback vanuit de community.

Toegevoegd aan backlog - Ideeën waarvan we voornemens zijn en verwachten deze in de komende periode op te kunnen pakken voegen we toe aan onze backlog. We moeten hierbij wel aangeven dat deze backlog ook gevuld wordt door input uit andere kanalen. De backlog is bovendien dynamisch. Dit betekent dat het kan voorkomen dat een idee gaandeweg meer of minder prioriteit krijgt of dat een idee toch van de backlog gehaald wordt en het label ''Open'' krijgt. Dit betekent niet dat we dit idee niet meer interessant vinden, maar dat er op het moment andere ideeën voorrang krijgen.

Wordt gerealiseerd - Ideeën met deze status zijn ingepland bij een van onze development teams en met dit idee gaan we op korte termijn dus ook daadwerkelijk aan de slag. 

Opgeleverd - Het idee is uitgevoerd en (binnenkort) beschikbaar in de laatste versie van de software.

Opgeleverd (deels) - Een deel van de oplossing voor het idee is (binnenkort) beschikbaar in de laatste versie van de software.

Gesloten (geparkeerd) - We hebben het idee beoordeeld en we weten dat we het niet snel zullen bouwen. Dit kan zijn vanwege de complexiteit van het idee, de waarde die het oplevert of het feit dat het idee niet in lijn is met onze product strategie.

Gesloten (samengevoegd) - Het idee is een duplicaat, we zullen de topics samenvoegen.

Gesloten - We zijn niet voornemens om aan dit idee werken, omdat het geen deel uitmaakt van onze kernactiviteit/product visie.

Het kan ook voorkomen dat we een idee beoordelen en dit geen idee blijkt te zijn. In dat geval zullen we het idee sluiten of verplaatsen naar een ander onderdeel van de community.

 

Wat gebeurt er als we iets parkeren (status: Gesloten (geparkeerd))?

Wanneer een idee deze status krijgt, kan dit verschillende redenen hebben:

  • Dit past niet goed bij onze product visie: we besteden een bepaalde hoeveelheid tijd aan doorontwikkelingen en innovaties die raken aan onze visie, dit zorgt ervoor dat we grotere, significante verbeteringen op meerdere gebieden tegelijk kunnen maken.
  • Technische beperkingen: een verbetering kan technische afhankelijkheden hebben die eerst opgelost moeten worden voordat het idee opgepakt kan worden.
  • Toegevoegde waarde (return on investment): We krijgen veel goede suggesties. Helaas kan de tijd die moet worden geïnvesteerd om een idee te realiseren soms te hoog zijn in vergelijking met de daadwerkelijke winst. Het kan ook zijn dat we voorrang geven aan andere verbeteringen waarvan de toegevoegde waarde hoger is.

We zijn blij met alle feedback die wij van jullie krijgen, maar we moeten natuurlijk altijd keuzes maken. We hopen daarom dat je niet gedemotiveerd raakt als een van je ideeën deze status krijgt.  En wie weet, zou het heel goed kunnen dat de reden van weigering in de toekomst teruggedraaid wordt!?

 

Periodieke terugkoppeling

Regelmatig (we streven naar elk kwartaal) zullen we updates delen over de opgeleverde ideeën van de afgelopen periode. Indien nodig delen we hier ook updates over andere veranderingen rondom de ideeën. 

We kiezen ervoor om ideeën open te laten zolang we nog geloven dat dit iets is dat we in de toekomst kunnen oppakken.

 

Hoeveel ideeën worden er daadwerkelijk uitgevoerd?

We ontvangen hier ontzettend veel goede en waardevolle input, maar we kunnen helaas niet alles oppakken. We realiseren ons dat dit ook te wijten is aan een achterstand van het opvolgen van populaire ideeën, maar we zijn vastbesloten om een verbeterslag hierin te slaan zodat we structureel blijven werken aan jullie waardevolle ideeën. 

Dat gezegd hebbende: het blijft erg moeilijk om te voorspellen hoeveel ideeën wanneer zullen worden geïmplementeerd. Naast de community, komen er vanuit andere bronnen ook input voor doorontwikkelingen. Daarnaast werken we ook aan grotere thema's en innovaties, die voortkomen uit onze product visie.

Dit betekent dat het plaatsen van een idee op de community niet gepaard gaat met een gegarandeerde levering. Zo eerlijk willen we graag tegen je zijn. We doen ons best een goede balans te vinden tussen het oppakken van de community ideeën en alle andere thema's die voortkomen uit onze product visie. Dit evenwicht is niet eenvoudig te bewaren en we vinden het daarom belangrijk om hierover zo eerlijk mogelijk te zijn. 

 

Jullie mening
We zijn benieuwd naar jullie feedback over de ideeën pagina op de community.

  • Ben je positief? Super! Kun je ons laten weten waarom je blij hiermee bent? 
  • Ben je nog niet overtuigd? Dan horen we graag wat we nog kunnen verbeteren! Heb je een best practices met betrekking tot ideeën en ontwikkeling daarvan die je graag met ons wilt delen?
  • Hebben we ideeën niet tijdig beoordeeld?
  • Was het moeilijk om een idee terug te vinden? 
  • Etc.

Geef het aan ons door door te replyen op dit topic. We willen tenslotte dat je inspirerende ideeën blijft delen op de community!


6 reacties

Reputatie 4
Badge +6

@Dennis Langenhuijsen,

De status via kleurcodering bij de berichten vind ik een verbetering. In hoeverre een idee is terug te vinden voor het plaatsen van een nieuw idee/wens moet ik nog gaan ondervinden zodra ik een nieuw bericht wil gaan plaatsen.

Groet Diana 

Reputatie 1
Badge +6

Hoi,

 

zou het ook mogelijk om om de stem knop van kleur te laten veranderen zodra je gestemd hebt?

Het is mij nu al een paar keer overkomen dat ik een keer op een idee gestemd hebt, en dit idee op een later moment nog een keer tegenkom en denk oja, dat wil ik ook wel dus ik stem, maar daarmee annuleer ik mijn eigen stem dus weer. (als er meer stemmen zijn valt mijn “icoontje” ook weg, en daarnaast is dit in mijn geval alleen een A dus sowieso niet zo heel herkenbaar).

Als de stem knop van kleur zou veranderen (of misschien alleen de tekst “stemmen” zou veranderen in “gestemd”) is het duidelijker op welke ideeën je al eerder gestemd hebt zodat je je stem niet weghaalt.

Groetjes Annette

Reputatie 2
Badge +6

@Dennis Langenhuijsen: Fijn dat deze ideeënpagina er nu is. zou alleen fijn zijn als er korte uitleg komt achter de termen in de ideeënpipeline wat het betekent (zoals de term backlog) .

Net zoals we zelf ook in formulieren kunnen doen met een  

dat als je dan op vraagteken klikt de uitleg er staat, dan hoef ik niet iedere keer naar de uitleg onder het blok “

 

maar verder ben ik er heel blij mee

 

nog wel 1 vraag: ik zie ook dat eerder ingebrachte vragen of iets mogelijk is waarop nu nog het antwoord was dat het niet mogelijk is, ook in de ideeën community geplaatst zijn. maar hoeveel reacties hebben jullie nodig om van “open” (waarbij jullie aangeven dat jullie willen wachten op meer feedback vanuit de community) naar “Toegevoegd aan backlog” over te gaan?

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @Ineke van Felius

 

Goed om te horen dat je blij met de nieuwe opzet van de ideeën pagina! 

De toelichting staat inderdaad in dit topic. Voor zover bij mij bekend is het op dit moment niet mogelijk om de toelichting op een status ook te tonen middels een vraagteken/hover of iets dergelijks bij de status. Ik ga hier nog verder naar kijken. 

 

Er is geen standaard aantal reacties/stemmen wanneer een idee de status '’toegevoegd aan backlog'’ krijgt. Het is echter wel een sterke indicatie voor ons dat dit idee door veel van onze klanten wordt gesteund. Echter kan het zijn dat de complexiteit van de doorontwikkeling er dan toch voor zorgt dat dit idee vooralsnog niet wordt doorontwikkeld. In de periodieke beoordeling van ideeën kijken we naar de nieuwe ideeën en naar open ideeën om zo de backlog aan te vullen. En uiteraard proberen we daarin zo goed mogelijk terugkoppeling op ideeën te geven. We proberen daarin zo goed mogelijk de balans te bewaken in de ideeën die opgepakt worden en de toegevoegde waarde die we daarmee realiseren. 

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @AnnetteG

Bedankt voor je reactie. 

Het community platform is niet ons eigen platform. We zullen deze suggestie dus als idee bij onze leverancier neerleggen, zodat zij dit kunnen oppakken als doorontwikkeling. 

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @AnnetteG

Ik heb goed nieuws! We hebben een aanpassing op de community kunnen doorvoeren waardoor de knoppen om te stemmen bij de ideeën nu van kleur veranderen als je gestemd hebt op een idee. Waardoor het in een oogopslag duidelijk is op welke ideeën je al hebt gestemd. 

Als je nog niet gestemd hebt op een idee ziet de knop er als volgt uit: 

 Heb je gestemd op het idee verandert de knop van kleur en ziet het er als volgt uit:

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring