Vraag

Interactieve documenten: opmerking plaatsen door beoordelaar

  • 9 January 2020
  • 14 reacties
  • 300 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8

Bij interactieve documenten kan een beoordelaar een opmerking plaatsen, net als bij ‘gewone' documenten. Echter bij  ‘betreft’ bij de opmerking kun je alleen kiezen uit ‘algemeen', terwijl hier wel een uitklappijltje staat. Maar je kunt niet als beoordelaar het juiste blok kiezen waar je een opmerking over hebt. Dit wordt voor documentbeheerders / schrijvers heel lastig en onoverzichtelijk. Want als een beoordelaar dan in de uitleg niet schrijft waar de opmerking betrekking op heeft, is het niet haalbaar om de opmerking te verwerken.

nb: bij ‘gewone’ documenten is de hele tekst van een document zichtbaar naast de opmerkingen. Als iemand dan een opmerking onder ‘algemeen' zet, kun je makkelijker door een document heen scrollen om de juiste plaats van de opmerking te vinden.
Bij interactieve documenten zijn blokken teksten met voornamelijk ook keuzemogelijkheden, waardoor het zoeken van de juiste plaats in het document alleen kan als je alle keuzemogelijkheden open/ dichtklapt. En ook dan speelt weer als je moet zoeken: welke opties heb je al gehad bij het zoeken naar de juiste tekst en welke opties/ keuzes moet je nog openklappen om te checken of een opmerking hier betrekking op heeft. 

 

 


14 reacties

Reputatie 5

Hoi @Berber Werkman

Bij een interactief document kun je in dit lijstje kiezen uit algemeen én alle hoofdstukken die kop 1 gebruiken. Als er in het document geen koppen 1 gebruikt worden staat er inderdaad alleen 'Algemeen’ en valt er niets te kiezen. Het zou in dat geval netter zijn om hier ook geen keuzemogelijkheid aan te bieden, maar dat is niet het probleem dat je wil aankaarten.

 

Het is niet mogelijk om een opmerking te koppelen met ‘betreft’ aan een specifiek blok. Een blok heeft ook niet altijd een duidelijk kenmerk. Het kan één tekstregel bevatten of een heel hoofdstuk. Stel dat je hier naast koppen 1 ook uit alle koppen 2 zou kunnen kiezen. Je zou dan in dit geval ook voor ‘Valpreventie’ kunnen kiezen. Zou dit al helpen?

Reputatie 5
Badge +8

@Thomas de Groot, mogelijk dat het probleem deels opgelost als je ook kunt kiezen uit tekst met een ‘kop 2’ bij het maken van een opmerking. Dat zou het al iets overzichtelijker maken.

Maar dan nog moet je er dus goed om denken om met koppen te werken. Ik zie in de praktijk dan gebeuren dat er tekstblokken tussen de verschillende blokken worden neergezet met alleen een titel die een kop 1 heeft, puur en alleen omdat het dan makkelijker is voor een documentbeheerder (meer structuur in het document, de index en dus bij het plaatsen van opmerkingen).

Vooral blokken met een uitklappaneel bevatten doorgaans veel tekst en dan zou het fijn zijn als de titel van een uitklappaneel automatisch te kiezen is als je een opmerking plaats. Volgens mij is een titel in een uitklappaneel verplicht, dus die is altijd inzichtelijk.  Zou dat een optie kunnen zijn?

Reputatie 5

@Berber Werkman

Ik snap dat er situaties zijn waarbij het prettig is als je een opmerking bij een uitklappaneel kunt plaatsen. Ik zie daar wel wat mogelijke problemen. Zo heeft een uitklappaneel niet per definitie een titel. Verder, als je voor opmerkingen bij een uitklappaneel een uitzondering zou maken wordt het niet altijd duidelijker voor diegene die de opmerking plaatst. Die krijgt dan een lijst met koppen 1 (en eventueel 2) en een lijst met titels van uitklappanelen te zien. Dat lijstje representeert mogelijk helemaal niet de structuur van het document. 

We kunnen het zeker makkelijker maken om opmerkingen bij de juiste elementen in een document te plaatsen en er tevens voor zorgen dat het eenvoudiger wordt om deze te verwerken. Daarvoor moet er meer gebeuren dan opmerkingen koppelen aan een uitklappaneel. We zouden dan opnieuw moeten nadenken hoe je überhaupt opmerkingen wil plaatsen en hoe je zonder moeite duidelijk kunt maken waar de opmerking precies over gaat, dit kan een afbeelding, video, set van uitklappanelen of een compleet hoofdstuk zijn. 

De optie om ook koppen 2 te ondersteunen is in ieder geval een stuk haalbaarder omdat het eenvoudigweg minder moeite zal kosten. Ik zal beide ideeën in mijn achterhoofd houden. 

 

Reputatie 5
Badge +8

Dank je wel @Thomas de Groot, ben benieuwd naar de doorontwikkeling hiervan :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +7

Goede discussie. Ik wist inderdaad niet dat de Kop 1 als paragraaf getoond wordt bij het beoordelen van het interactieve document. Dit zouden wij ook willen met Kop 2 zoals Berber voorstelt.  Zo kunnen we eens kijken of we het interactieve document wat handiger kunnen maken ter beoordeling. Kop 1 is in veel gevallen ook te groot om te gebruiken. Zeker op de mobiele weergave ziet dat er niet echt goed uit. Dus wij zullen meer voor Kop 2 gaan daar deze duidelijk genoeg zijn en zich onderscheiden van de gewone tekst. 

 

Reputatie 2
Badge +4

Wij zijn hier zeker ook vragende partij voor. Ik sluit me aan bij de reactie van hierboven; kop 1 valt meestal veel te groot uit, wordt daarom dan ook niet veel gebruikt, wél kop 2.  

Badge

Ik vroeg e af of hier al ontwikkelingen in zijn. Interactieve documenten worden nu bij ons intern afgeraden omdat een goed PDCA niet mogelijk zou zijn.

Maar ik ben zelf wel groot fan van deze documenten omdat het prettige leest, het motiveert om verder te lezen.

 

Reputatie 6
Badge +7

Voor ons zou het ook fijn zijn als zowel koppen 1 en 2 gekozen kunnen worden.

Ik begrijp dat de uitklapvelden lastiger zijn, maar begrijp wel helemaal waar de vraag van @Berber Werkman vandaan komt. Bij ons zie ik hier ook een behoefte in.

Reputatie 5

@K.verhoeckx Hierover is op dit moment nog niets bekend. Op korte termijn verwacht ik hiervoor in ieder geval geen ontwikkelingen vanwege de lancering van iProva 6.0.

Reputatie 4
Badge +6

Wij sluiten ons aan bij de wens tot de ontwikkeling van de mogelijkheid voor de beoordelaar om aan te geven bij welke onderdelen van een interactief document (bijv. op basis van keuzeknoppen, kop 1 en kop 2)  de gemaakte opmerkingen horen (het is voor de beheerder niet te doen om de opmerkingen te verwerken als niet duidelijk is waar deze thuis horen en voor de beoordelaar is het bijna onmogelijk om aan te geven waar zijn opmerking precies thuis hoort).


Het aangeven van de locatie waar de opmerking thuis hoort met vlaggetjes is overigens een lang gekoesterde wens die nog steeds bestaat, ook bij alle andere documenttypen (de beoordelaar klikt in de tekst en krijgt een scherm te zien waarin hij zijn opmerking kan plaatsen, deze opmerking is dan gekoppeld aan de locatie in het document waar deze geplaatst is).

Maar als dat niet mogelijk is,. zijn we al heel tevreden met een keuzelijst (met meer dan alleen kop 1) waaruit de beoordelaar kan kiezen bij het plaatsen van de opmerking.

Groetjes

Annemari

Eens met al het bovenstaande. Tekst selecteren en een opmerking erbij kunnen plaatsen (a la Google Docs) in een interactief document zou helpen de bereidwilligheid om dit document type te gebruiken in het UMCG vergroten.

Op dit moment zit de implementatie van Interactieve docs in hetUMCG nog vast op onder andere dit punt van het plaatsen van opmerkingen. Ik sluit bij daarom bij de reactie van Frank Schuring aan hoop dat dit punt gauw wordt opgepakt.

 

Reputatie 3
Badge +6

@Thomas de Groot Zijn hier inmiddels al ontwikkelingen in of staan ze nog op de planning? 

Reputatie 2
Badge +2

Beste @Anja Versteegden,
Op dit moment lopen de ontwikkelingen voor interactieve documenten door, waarbij wij ons nu focussen op tabellen en hotspots.
Bovengenoemde staat wel op de backlog, maar heeft nog geen zicht op wanneer deze ontwikkeling opgepakt zal worden.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring