Vraag

Advies gevraagd over hyperlink naar document op intranet

  • 11 February 2022
  • 6 reacties
  • 157 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

Je kunt op verschillende manieren hyperlinks aanmaken naar een document in Zenya, onder andere:

  • Via de module Hyperlink maken
  • Via documentbeheer - tabblad DELEN - Document delen met collega's
  • Via raadpleegkant Delen

Vanuit ons intranet willen we links naar documenten in Zenya. We vragen ons af welke methode de juiste is, of zijn alle bovengenoemde methodes '’houdbaar'’?


6 reacties

Je kunt alle drie de methodes gebruiken.

Reputatie 1
Badge +3

@Inge Kuijpers, Goed te weten. De knop ‘Delen’ of ‘Document delen met collega's’ zijn begrijp ik dus ook vaste hyperlinks die met vernieuwde versies mee gaan? Wij kregen namelijk een zelfde soort verzoek deze week.

Vroeg me aanvullend nog af wat de toegevoegde waarde van de module Hyperlinks maken in dit geval? Voor het delen van verzamelingen? Of valt dit onder hetzelfde doel kan worden behaald op verschillende plekken?

 

Reputatie 5
Badge +5

@Charissa6889

 

De link die je aanmaakt via de "Delen”-knop blijft werken als je een nieuwe versie van het document publiceert.

Er zijn wel een paar verschillen met de "Hyperlink maken”-functie:

  • De "Delen”-knop is alleen beschikbaar als je het gewenste document open hebt via het portaal. Dat vereist dat het document gepubliceerd is
  • Via "Hyperlink maken” kun je ook alvast hyperlinks aanmaken naar documenten in concept of in beoordeling. Dat kan in sommige situaties handig zijn - dan kun je alvast een link klaarzetten en direct in gebruik nemen zodra het document gepubliceerd is
  • De "Hyperlink maken”-functie kun je direct starten en biedt ook een zoekoptie om naar documenten te zoeken
  • Als je in de eerste stap van "Hyperlink maken” een Beschrijving van de bronlocatie invult (b.v. "link op startpagina intranet”, dan wordt die hyperlink geregistreerd in het overzicht van "inkomende hyperlinks” bij het document waar je naar verwijst. Dat is niet het geval als je het document deelt.
  • Via "Hyperlink maken” kun je direct naar bladwijzers en paragrafen (in HTML documenten) of naar paginanummers (in Word documenten) verwijzen
  • De "Hyperlink maken”-optie biedt de mogelijkheid om behalve links naar documenten ook links naar vragenlijsten, meldformulieren, kaarten in een kaartenbak, rapporten en risico's aan te maken

In feite is de "Delen”-optie vooral bedoeld om je collega snel verder te helpen. De "Hyperlink maken”-optie is meer bedoeld voor gebruik in andere applicaties, vandaar ook de registratie van de link bij het document waar je naar verwijst.

Hieronder een paar schermafdrukken om de mogelijkheden van de "Hyperlink maken”-optie te verduidelijken als het gaat om verwijzingen naar documenten:
 

Mogelijkheden tijdens het aanmaken van een link via "Hyperlink maken”
 
Waar vind je het overzicht van hyperlinks die naar je document wijzen?
 
Voorbeeld van een geregistreerde hyperlink als je die aanmaakt via "Hyperlink maken”

 

Reputatie 1
Badge +3

@Chaim Leunissen Dank voor je uitgebreide reactie. De functionaliteiten waren wel al opgevallen inderdaad, maar dit omvat het. Ik ga het terugkoppelen. 

Reputatie 4
Badge +6

@Chaim Leunissen 

Ik maak veel gebruik van de hyperlink wizard. Wat ik een nadeel vindt is wanneer je klaar bent met link 1 dan sluit de wizard volledig en moet je voor het aanmaken van link 2 opnieuw naar het hamburger menu om de wizard weer te starten. Is daar een oplossing voor?

Groet Diana 

@Chaim Leunissen

Ik maak veel gebruik van de hyperlink wizard. Wat ik een nadeel vindt is wanneer je klaar bent met link 1 dan sluit de wizard volledig en moet je voor het aanmaken van link 2 opnieuw naar het hamburger menu om de wizard weer te starten. Is daar een oplossing voor?

Groet Diana 

 

Hoi @Diana,

Daar is geen oplossing voor. Ik zie dat je daar al een idee voor hebt toegevoegd:
 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring