Skip to main content
Vraag

AI zoekfunctie in DOC

• February 10, 2026
  • 2 reacties
  • 25 Bekeken

herma
Forum|alt.badge.img+5

In hoeverre is het in de nabije toekomst mogelijk om te zoeken met een prompt in documenten?

Stel ik wil een lijst van documenten waar een medicijnnaam in staat… en ik wil weten of daar een apotheker als beoordelaar aangekoppeld is. 

Met AI in FLOW lukt het om medicijnnamen uit de meldtekst te halen, dus ik ben benieuwd of zoiets voor DOC op de planning staat.

2 reacties

Cas de Groot
  • Zenya Product Owner
  • April 1, 2026

Bedankt voor je vraag en het concrete voorbeeld! 

We werken momenteel aan een nieuwe functionaliteit genaamd Zenya Chat, ook wel "Chat met Zenya" of AI Agents. Hiermee introduceert Zenya een conversationele ervaring: je stelt een vraag in gewone taal en krijgt een antwoord op basis van de inhoud van je documenten. De functionaliteit bouwt voort op wat AI Search al kan, maar gaat verder: de AI kan informatie uit meerdere documenten combineren, je kunt vervolgvragen stellen over informatie in de documenten.

We verwachten Zenya Chat medio 2026 te introduceren, initieel met de mogelijkheid om uit de documenten in DOC informatie op te vragen.

De eerste versie van Zenya Chat is primair gericht op het bevragen van de inhoud van documenten. Jouw voorbeeld, namelijk een lijst opvragen van documenten waarin een specifieke medicijnnaam voorkomt én tegelijk controleren of er een apotheker als beoordelaar is gekoppeld, vraagt om een combinatie van inhoudelijk zoeken én redeneren over metavelden. Dat is een interessante uitbreiding, maar valt buiten de scope van de eerste versie.

De richting waarin we na de eerste release doorontwikkelen, is mede afhankelijk van de vraag waar we de meeste organisaties mee kunnen helpen. Dat zou zeker interactie met metavelden, zoals beoordelaars, eigenaren of andere eigenschappen van een document kunnen zijn.

herma
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Adviseur
  • April 1, 2026

Oh dat zou al heel mooi zijn. Is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld te vragen waar dubbelingen zitten in documenten. We merken in de praktijk dat er veel documenten worden aangemaakt, maar dat de beheerders niet checken of er al een dergelijk document is…