Beantwoord

Bewaartermijn documenten zónder patiënt/medicatie gegevens

  • 4 July 2023
  • 4 reacties
  • 48 Bekeken

Badge +1

Ik ben benieuwd welke bewaartermijn van protocollen en procedures etc. men hanteert in de ziekenhuizen in het land.

Wij kunnen geen wettelijke termijn vinden, en hebben deze een aantal jaar geleden op 10 jaar gesteld. De vraag is of dit terug naar 5 jaar kan.

Hoe is dit in andere huizen? Alvast dank!

icon

Antwoord op het topic Emile Korver 5 July 2023, 09:26

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Badge +8

Volgens mij zit er alleen op documenten/registraties met klant en/of medewerker gegevens een wettelijke bewaartermijn. Op protocollen en procedures zit geen wettelijke bewaartermijn. Daarnaast worden in ZENYA alle doc gearchiveerd, waarbij ik zo nu en dan de oude versies opschoon.

Badge +1

Dank voor je reactie! Wij zijn in 2019 overgegaan naar SAAS en gefuseerd met een ander ziekenhuis. Daarbij is alles van vóór 2019 in een archief gestopt, we willen dit uiteindelijk in één keer legen, betalen nu voor de opslag. De vraag is hoelang we het daar in moeten laten zitten. 

Is het ook niet zo dat we de protocollen van operaties en dergelijke een zekere termijn moeten bewaren zodat bij een calamiteit die pas optreedt na jaren teruggezocht kan worden wat voor methode er gebruikt is?

Reputatie 5
Badge +8

Je hoeft alleen maar medische gegevens van klanten te bewaren, deze zijn gebundeld in een Medisch dossier. Als in het medisch dossier gebruikte protocollen bij betreffende klant gebruikt in staan kun/moet je die als geheel 20 jaar bewaren.

Losstaande protocollen in een KMS hoeven niet bewaard te worden.

Mocht je protocollen in dat archief toch willen bewaren , kun je ze in een map in ZENYA bewaren waarbij je de (lees)rechten alleen bij beheer plaatst.

Hopelijk kun je hiermee verder.

Badge +1

Dank je, hier kan ik verder mee!

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring