Het is goed om te weten dat alle inhoud op de portalen via verzamelingen beschikbaar wordt gemaakt, dat gaat dan om documenten, meldformulieren, kaarten uit een kaartenbak, permanent beschikbare vragenlijsten voor eigen personeel en ook rapporten.
Als een gebruiker dan via Raadplegen de verschillende verzamelingen opent, dan kan hij/zij daar alle inhoud zien waar de gebruiker leesrechten op heeft (dus ook de meldformulieren, kaarten, vragenlijsten en rapporten).
Vervolgens kijkt het systeem tevens naar het type inhoud wat dan leidt tot het volgende:
- Alles wat invulbaar is (formulieren, vragenlijsten en invulbare documenten) komt tevens beschikbaar achter de "Invullen”-tegel
- Alles wat een rapport is, wordt ook zichtbaar achter de “Dashboard”-tegel
Ter ondersteuning van de toegankelijkheid wordt al deze inhoud meegenomen in zoekacties, waarbij het belangrijk is om te weten dat de meeste documenten in de regel een hogere relevantie scoren dan andere items.
Als rapporten gevonden worden door medewerkers die daar geen belang bij hebben, dan dient men aandacht te hebben voor de rechten op het rapport, zie Hoe maak je een rapport? | Infoland Community
Men zou ook kunnen nagaan of alle rapportbehoeftes ingevuld kunnen worden via dynamische diagrammen, zodat de toegang tot rapportage begint bij toegang tot het "Dashboard”.
De optie ”wel in het dashboard, niet in verzameling (en impliciet zoekacties)” wordt niet geboden.