Beantwoord

Checklist voor schrijven document: hoe zorg je voor kwalitatief goede documenten?

  • 4 May 2023
  • 2 reacties
  • 56 Bekeken

Badge +1

Hoi mede-Zenya-gebruikers,

Wij zijn binnen ons ziekenhuis bezig om de basis op orde aan te brengen binnen Zenya, onder andere binnen het documentbeheer.

Een van de onderdelen waar we mee willen starten is het maken van een checklist waaraan een document moet voldoen om het voor zowel de schrijver als documentbeheerder makkelijker te maken een kwalitatief goed document in te dienen voor beoordeling. We zien hier nu veel variatie in en het is voor onze documentbeheerders (en schrijvers) nog niet geheel duidelijk waarop ze moeten letten of een document kwalitatief goed is. 

Zijn er andere met ervaring van een dergelijke checklist? En zouden jullie deze met ons willen delen? 

Zetten jullie ook nog andere checklists in voor bijvoorbeeld het beoordelen/autoriseren van een document? 

 

Ik hoor graag wat jullie ideeën en ervaringen hiermee zijn!

 

Met vriendelijke groet, 

Laura Saris (SJG Weert)

icon

Antwoord op het topic MariskaIJzendoorn 8 May 2023, 08:05

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 3
Badge +6

Beste @Laura.saris,

Wij hebben geen checklist voor schrijvers en vind het een mooi idee, dus ik lees graag even mee 😀. Voor beoordelaars hebben wij wel een soort ‘checklist’ in onze instructie voor beoordelaars wanneer iemand een document moet goed- dan wel afkeuren.

Wanneer een document afkeuren door beoordelaar en autorisator:

  • Indien er vakinhoudelijk onjuiste informatie in staat;
  • Indien de taal- en spelfouten de leesbaarheid van het document beïnvloeden;
  • Wanneer een document informatie bevat die grotendeels of geheel in andere beschikbare documenten te vinden is;
  • Indien links ontbreken naar documenten die voor de inhoud van belang zijn;
  • Geen literatuurverwijzingen gebruikt zijn bij medische en verpleegkundige documenten waar dit wel verwacht mag worden.

Wanneer goedkeuren, maar wel opmerkingen plaatsen:

  • Bij kleine spelfout, dit kan de documentbeheerder corrigeren via taalfoutcorrectie;
  • Bij kleine lay-out fouten zoals onjuiste kopgrootte, dit kan ook via taalfoutcorrectie worden gecorrigeerd;
  • In het geval van een niet werkende link.

Algemeen indien opmerkingen plaatsen:

  • Opmerkingen bij document geplaatst moeten worden die gaan over de inhoudelijke tekst van het document;
  • Complimenten, suggesties dienen rechtstreeks naar de auteur gestuurd te worden en niet via Zenya;
  • Vermeldt bij 'betreft' over welk onderwerp je iets wilt zeggen.

 Hopelijk heb je hier iets aan.

Groeten Mariska IJzendoorn (LUMC)

Badge +1

Hoi Mariska, 

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik zeker wat mee!

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring