Document beveiligen tegen printen

  • 15 August 2023
  • 7 reacties
  • 137 Bekeken

Reputatie 1
Badge +6

Onze organisatie (SKB in Winterswijk) start met de implementatie van de NEN 7510 in Zenya. Eén van de vragen die nu gesteld wordt, is of een document in DOC beveiligd kan worden tegen printen. Bij het uitprinten van een document is de geldigheidsduur aangegeven, maar men wil toch graag weten of ook voorkomen kan worden dat een gebruiker het document print.

Hoor graag van jullie.

Margreet de Pree, adviseur kwaliteit en veiligheid 


7 reacties

Reputatie 5
Badge +8

Waarom zou je dit uit willen zetten, alle documenten zijn toch beschikbaar voor alle aangemelde gebruikers om juist te lezen.

Privacy issues borgen door de printfunctie uit te zetten is makkelijk te omzeilen toch ?! 

Reputatie 1
Badge +6

het was een vraag vanuit HR. Het klopt wat je zegt. Het gaat over documenten die gedragsregels bevatten en waaraan een overeenkomst is gekoppeld. Ik denk dat de vraag meer is, of deze documenten dan wel in Zenya thuishoren. En zo ja, dan zou dat in pdf format kunnen. Uitprinten is mogelijk, wijzigen in principe niet.

 

Reputatie 5
Badge +8

Aha nu wordt het duidelijker. ik denk dat dit soort HR doc zeker in ZENYA thuishoren.

Je kunt bij betreffende doc instellen op tab EIGENSCHAPPEN :

Als PDF tonen aan lezers, dan kan er niets gebeuren want het is alleen als PDF te lezen, verzenden.

Alleen de auteur kan als gastauteur de WORD versie (mis)gebruiken, maar goed dat valt onder goed werknemerschap toch :-)

Reputatie 2
Badge +3

@Margreet de Pree @Emile Korver 

Bij dat tonen als PDF is niet in alle gevallen een standaard mogelijkheid in iDOC. 

De Zenya SAAS omgeving heeft, als ik het goed heb, wel altijd die mogelijkheid. 

 

Maar dat kan jullie consultant van Infoland vast wel vertellen. 

Groet en fijn weekend, Lia

@Margreet de Pree @Emile Korver 

Bij dat tonen als PDF is niet in alle gevallen een standaard mogelijkheid in iDOC. 

De Zenya SAAS omgeving heeft, als ik het goed heb, wel altijd die mogelijkheid. 

 

Maar dat kan jullie consultant van Infoland vast wel vertellen. 

Groet en fijn weekend, Lia

 

Het tonen als PDF is niet afhankelijk van een SaaS omgeving, dat kan op alle omgevingen. Wel wordt de optie om als PDF te tonen vervangen door een optie om in Office Online te tonen wanneer je hebt ingesteld dat je Office Online gebruikt.

Reputatie 2
Badge +6

Nog even aanhaken op deze vraag.

 

Maar wat als je toch wil voorkomen dat er documenten worden geprint??

Wanneer ik bijv. het printsjabloon voor lezers niet toegankelijk maak krijg je wel de knop ‘afdrukken’ te zien maar verder ga je niet. Het lijkt erop dat Zenya hierop blijft hangen.

Wanneer je dus voor een hele map kiest om geen document te kunnen uitprinten zou dit een optie zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Hoi Jenny,

Je dient altijd één globaal sjabloon te hebben voor lezers. Wanneer je dit uitschakelt, krijg je daarvan ook een waarschuwing te zien. Wanneer er niet zo'n sjabloon is, blijft Zenya bij het afdrukken ‘hangen’ omdat er geen sjabloon gevonden wordt.

Helaas kun je niet voorkomen dat bepaalde documenttypen gedownload en daarna afgedrukt kunnen worden zonder sjabloon.
 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring