Skip to main content

Hoi,

Ik loop tegen het probleem aan dat als we documenten vanuit Zenya willen bewerken in office 365 dat de documenten veranderen. Met het veranderen heb ik vooral over de opmaak die in de 365 niet meer overeenkomt met het huidige document (hoofdstuk indelingen, bold lettertype gebruik, pagina nummering). Ligt dit aan onze eigen instellingen of wat kan hierbij het probleem zijn? 

Bewerken in de desktop variant gaat dan wel weer goed. 

Daarnaast heeft een gebruiker de volgende melding gekregen; ‘Dit document is een oud Microsoft Office 2003 bestandstype en moet worden geconverteerd naar het nieuwe Microsoft Office-bestandstype voordat u het kunt bewerken in office online.’ Houd dit dan in dat het document in een oude Microsoft Office omgeving is gemaakt wat er wellicht voor zorgt dat het bewerken in 365 niet goed verloopt? 

Het zijn veel vragen bij elkaar maar hopelijk kan iemand mij helpen 😉

Groetjes,

Esmée 

Hoi Esmee,

Je kunt deze vragen via jullie contactpersoon ook eens voorleggen aan onze servicedesk. Zij kunnen dan wat meer gegevens bij je opvragen om je vragen te kunnen beantwoorden.

Dit speelt bij ons ook. o.a. de opmaak verspringt (inhoudsopgave) waardoor de paginanummering ook wijzigt. 

Beste ​@lbrasz,

Omdat je Servicedesk contactpersoon bent, heb ik voor dit issue een ticket aangemaakt voor onze Servicedesk.
Zij zullen de kwestie nader met je onderzoeken. Algemeen geldende conclusies zullen we hier na afloop delen.

@Esmee 

Uit het ticket van ​@lbrasz blijkt dat er verschillen zijn in de mogelijkheden om Word bestanden te bewerken met Word Web App (in de volksmond vaak Office Online genoemd) en Word Desktop App (te starten met het Word icoon in je programma’s en bestanden/
Je vindt de hele lijst van verschillen in Microsoft artikel Differences between using a document in the browser and in Word - Microsoft Support

Ik licht daar de inleiding en enkele in het oog springende zaken uit:

Microsoft Word Web App lets you make basic edits and formatting changes to your document in a web browser.
The document you open in Word Web App is the same as the document you open in the Word desktop app, but some features work differently in the two environments.

Line breaks and page breaks 
Breaks between lines and pages are displayed in Reading view. In Editing view, line breaks are represented as placeholders, and page breaks are not indicated.

Headers and footers
These display in the document as expected in Reading view. Headers and footers, including page numbers, are hidden in Editing view. 

Footnotes, endnotes, bibliography, table of contents, index 
These display in the document as expected in Reading view. In Editing view they appear as placeholders that you can delete but not edit or update.

Als onderdelen niet weergegeven worden tijdens het bewerken, dan kan dat betekenen dat de 'look and feel’ afwijkt tijdens het bewerken. Dit gedrag kunnen we vanuit Zenya niet beïnvloeden.
Ik stel voor dat je de Zenya Client voor Word en Excel installeert, zodat je vanuit Zenya een mogelijkheid krijgt om Office documenten direct in de Desktop te bewerken.
Daar zitten enkele voordelen aan:

1. Je hoeft het document niet eerst handmatig te downloaden
  2. Je kunt dan eenvoudig verwijzingen naar andere Zenya documenten toevoegen, die naar de laatste gepubliceerde versie leiden en ook terugkomen in hyperlink overzichten
  3. Je kunt afbeeldingen die je eerder aan andere documenten hebt toegevoegd uit de Zenya mediabibliotheek gebruiken 

Zie Zenya client software overzicht voor meer informatie en de installatiebestanden

Daarnaast heeft een gebruiker de volgende melding gekregen; ‘Dit document is een oud Microsoft Office 2003 bestandstype en moet worden geconverteerd naar het nieuwe Microsoft Office-bestandstype voordat u het kunt bewerken in office online.’ Houd dit dan in dat het document in een oude Microsoft Office omgeving is gemaakt wat er wellicht voor zorgt dat het bewerken in 365 niet goed verloopt? 

Dit heeft geen directe relatie met de Word Web App vs Word Desktop verschillen die hierboven besproken zijn. Deze melding betekent dat het document is opgeslagen als .DOC in plaats van .DOCX en dat laatste is wel een voorwaarde voor de Word Web App (aka Office Online)

Je kunt dit wellicht oplossen door het betreffende document te downloaden, in Word te openen en vervolgens op te slaan als .DOCX Tot slot kun je dat document uploaden in Zenya.
Bij jullie is dit reeds opgelost. Mocht deze oplossing niet werken, dan raad ik aan om contact op te nemen met onze Servicedesk

Reageer