Skip to main content

Wij zijn bezig met een schoningsactie van gebruikers in Zenya. In het verleden is toegang verlenen en intrekken handmatig gebeurd. Nu hebben we dit geautomatiseerd. We hebben ontdekt dat we een aantal gebruikers in Zenya hebben, die inmiddels niet meer in dienst zijn. Het lukt niet om deze gebruikers te verwijderen. We krijgen de volgende melding:

 

Wie heeft dit eerder meegemaakt en heeft een oplossing voor ons?

@SharidaKennemerhart 

Allereerst: welkom op de Zenya Community!

Dit heeft te maken met het onderscheid tussen blauwe en groene gebruikers, zie bijvoorbeeld Gebruiker in blauw of in groen? | Zenya Community

Voor groene gebruikers geldt dat die automatisch worden toegevoegd en vaak ook verwijderd vanuit een koppeling met een ICT systeem (zoals Active Directory of Entra ID) of HR systeem (zoals AFAS) met als doel dat alleen medewerkers in dienst een Zenya account hebben.
En daarom kun je die niet verwijderen vanuit Zenya zelf. Je zult deze gebruikers alleen kunnen verwijderen als je eerst in het achterliggende bronsysteem de gebruikers verwijdert (als ze inmiddels uit dienst zijn) of uitsluit (als het om accounts gaat die geen toegang tot Zenya nodig hebben).

Blauwe gebruikers kun je wel direct vanuit Zenya verwijderen.

De eerste stap ligt in de interne organisatie: welke koppeling ligt er en wie is daar de beheerder van? Dat is je eerste aanspreekpunt. Mocht de beheerder van de koppeling tegen foutmeldingen of andere onverwachte zaken aanlopen, dan stel ik voor een ticket aan te maken bij onze Servicedesk. Ook voor onze Servicedesk is het belangrijk om te weten wie de beheerder is van de koppeling.


Dankjewel Chaim, duidelijk!

Ik ga dit voorleggen aan ICT. 

 

Met vriendelijke groet,

Sharida


Reageer