Skip to main content

Gezocht: protocol m.b.t. intermittend katheteriseren

• January 16, 2026
  • 3 reacties
  • 7 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste Zenya Community,

Ik ben op zoek naar een protocol of richtlijn met betrekking tot intermitterend (eenmalig of herhaald) katheteriseren bij blaasretentie bij volwassen patiënten.

Binnen Zenya kan ik momenteel alleen protocollen vinden over verblijfskatheterisatie en over intermitterend katheteriseren bij kinderen. Een specifiek protocol voor volwassen patiënten met blaasretentie ontbreekt.

Graag zou ik duidelijkheid willen over het beleid bij bijvoorbeeld:

• een post-void residu van ± 350 ml

• wanneer gekozen wordt voor eenmalig versus herhaald intermitterend katheteriseren

• en met welke frequentie dit dan dient te gebeuren

Omdat hierover nu geen eenduidig protocol beschikbaar is, is het voor de verpleegkundige praktijk onduidelijk welk beleid gevolgd moet worden.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en eventueel delen of ontwikkelen van passend beleid.

Met vriendelijke groet,
V Preitschopf

3 reacties

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

Hoi ​@Vpreitschopf 

Allereerst: welkom op onze Community!

Daarnaast hebben we met jouw vraag bij mijn weten een primeur. De community wordt in de regel gebruikt om ervaringen uit te wisselen met betrekking tot inrichting en techniek van Zenya.
Tot vandaag is er nog niet rechtstreeks gevraagd tot een uitwisseling van protocollen.

Dat wil echter niet zeggen dat dit niet kan…
Ik heb wel twee vragen: heb je dit al met je Zenya beheerder besproken? En: in welke zorgsector ben je werkzaam?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Starter
  • January 18, 2026

Hoi,

Ik ben werkzaam als verpleegkundige in het amsterdam UMC, locatie AMC. Ik kan nergens vinden hoe ik contact moet opnemen met de zenya beheerder. Vandaar dat ik mijn vraag hier op gesteld heb. Ik hoor graag van jullie terug!

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

@Vpreitschopf 

Heb je dit reeds met collega's besproken? Mogelijk is het document wel beschikbaar en kunnen zij je helpen om het te vinden.

Dat brengt me op het volgende: als je in Zenya een zoekopdracht hebt uitgevoerd en je vindt niet wat je zoekt, dan kun je daar een opmerking over registreren - dat bericht wordt dan verzonden naar je beheerders.

Daarnaast geven veel organisaties interne contactgegevens van de documentbeheerders weer op het Zenya portaal of is er een instructie beschikbaar hoe je met hen in contact kunt komen.

Tot slot heb ik een bericht verstuurd aan de documentbeheerders van het Amsterdam UMC met het verzoek om contact met jou op te nemen.
Ter info: ik heb alleen je Community profielnaam met hen gedeeld.