Wij zijn ondertussen een kleine twee jaar aan het werk met de module Documenten en Zenya.
Daarbij zijn (bijna ongemerkt, aangezien het Mediabeheer wat verstopt zit binnen de module DOC) heel wat afbeeldingen in de Mediaknooppunten terechtgekomen. Die hebben dikwijls geen duidelijke benaming, of zitten dubbel in de mediabibliotheek (wanneer de afbeelding in meerdere documenten werd gebruikt).
Wanneer een afbeelding gewijzigd moet worden, hebben schrijvers bvb. ook niet de gewoonte om via rechtermuisknop > ‘Afbeelding informatie’ een nieuwe versie van een afbeelding te gaan toevoegen. Er wordt doorgaans gewoon een nieuwe afbeelding in het document gezet, die ook weer als nieuwe afbeelding in de mediabibliotheek terechtkomt.
Zo zijn onze Mediaknooppunten al snel een overzichtelijk kluwen geworden, en voor dit helemaal zo is, zouden we graag werk maken van een beleid voor het beheer van media in Zenya. Ik denk dan aan afspraken rond
- benaming van afbeeldingen
- op welk niveau in de mappenstructuur een mediaknooppunt wordt ingesteld
- afspraken met schrijvers m.b.t. het invoegen van media
- ...
Zijn er organisaties die al zo’n beleid (of enkele aanknopingspunten) hebben en die dit willen delen?
Daarnaast merk ik ook dat het mediabeheer op zich misschien ook wel gebruiksvriendelijker kan. Ik vind niet makkelijk mijn weg doorheen de afbeeldingen. Een optie waarbij je alle afbeeldingen die nergens (meer) gebruikt worden, zou kunnen selecteren en archiveren zou welkom zijn. En het zou bvb. ook een grote meerwaarde zijn wanneer schrijvers zelf stroomschema’s zouden kunnen maken en aanpassen via de editor in Zenya.