Skip to main content
Vraag

Hoe komt het dat de controleknop de laatste tijd niet altijd goed werkt?

• February 13, 2026
  • 1 reactie
  • 7 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Al diverse malen ondervonden dat ik een document in controle zet maar dat KMS dat NIET verwerkt na Voltooien. Er verschijnt geen gele balk met de naam controleur + controle-datum in beeld EN ook is er niets van mijn actie terug te vinden in het activiteitenlog. Je zou denken dat dit vertraging is maar nee, ook na een dag verschijnt er nog niets van mijn actie in KMS. Wanneer ik op een ander later moment hetzelfde document nogmaals in controle zet dan werkt het in KMS ineens weer wel ? Ik vind dit heel slecht want mij valt het wel op dat er niets gebeurt maar er zullen ook veel documentbeheerders zijn die er gewoon van uit gaan dat ze het goed afgehandeld hebben op deze manier en de gele balk niet missen ? Zijn er meer personen die dit probleem (hebben) ervaren ? Het is voor ons functioneel beheer lastig om uit te zoeken waar het aan ligt omdat er ook helemaal niets van mijn actie in KMS verschijnt. Verzoek aan ZENYA of de Community, ook deze ervaringen en/of oplossingen ? Hartelijk dank. groet, Simone 

1 reactie

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

Hoi ​@Simone 

Ik stel voor dat je dit eerst binnen je eigen organisatie bespreekt met de functioneel beheerder. We hebben namelijk geen signalen over soortgelijke kwesties van andere klanten ontvangen.
Daarnaast is het goed om onderstaand “Zenya jargon” mee te nemen in de bespreking:

• Beoordelen: dit is de status tussen "Concept” en "Gepubliceerd” en dit leidt naar taken voor beoordelaars en autorisatoren
  • Controleren: dit is een taak die betrekking heeft op een reeds gepubliceerd document en die standaard wordt toegewezen aan documentbeheerders. Deze taak kan gedelegeerd worden aan andere personen die als beoordelaar of schrijver zijn betrokken bij een document

Beide acties leiden namelijk tot een gele alertbalk, vandaar dat het onderscheid belangrijk is om je situatieschets beter te duiden.

Voor het delegeren van een controletaak geldt overigens het volgende: je kunt een controletaak niet delegeren aan iemand die (ook) documentbeheerder is. De reden is dat alle documentbeheerders de taak hebben om het document te controleren.

Tot slot: als je functioneel beheerder geen verklaring heeft voor dit gedrag, dan kan hij/zij hiervoor een ticket indienen bij onze Servicedesk voor nader onderzoek.