Nieuw veldtype: Handtekeningenveld

  • 18 February 2021
  • 5 reacties
  • 155 Bekeken

Badge +1

Hallo,

 

Vanuit onze organisatie is mij meerdere keren gevraagd of het mogelijk is om een ‘handtekeningenveld’ toe te voegen aan de meldformulieren. Het meldformulier kan dan digitaal ondertekend worden op de tablet.

 

Het zou vergelijkbaar moeten werken als wanneer je thuis een pakketje ontvangt. Eenvoudig aftekenen van een formulier, waarna het verder in de workflow wordt afgehandeld.

 

In de praktijk zou dit er voor ons toe kunnen leiden dat we van het papier afkunnen.

 

Menno den Boef


5 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @menboe

Een dergelijk '’handtekeningenveld'’ is al vaker de revue gepasseerd als mogelijke doorontwikkeling. We hebben dit echter nog niet doorontwikkeld.
 

De reden is het feit dat iemand is ingelogd in onze software. Oftewel iemand heeft door middel van het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord aangegeven en bevestigd wie hij/zij is.
Dat is volgens ons een veel belangrijkere bevestiging dan een handtekening die ergens onder wordt gezet, wat in de praktijk veelal een vlugge krabbel wordt.
Een akkoord op een formulier kan ook met een vraag van het type lijst worden afgevangen, bijvoorbeeld met de antwoordopties goedgekeurd/afgekeurd. De kracht daarvan is dat je de melding ook terug kunt sturen als iemand het afkeurt. 

We zien daarom ook niet de toegevoegde waarde van een '’handtekeningenveld'’ op een formulier als een bevestiging. 

 

 

Reputatie 5
Badge +8

Deze functionaliteit gebruiken wij hier veelvuldig. Een actiepunt is toch gericht aan een specifiek account/persoon. Iemand anders kan het formulier niet invullen.

Het voordeel is inderdaad dat het antwoord dat gegeven wordt de richting in de workflow bepaald.

Hier werkt het voortreffelijk.

Reputatie 1
Badge +5

We hebben van onze QA afdeling dezelfde vraag gekregen. We gebruiken iprova momenteel om een aantal GMP processen in goede banen te lijden.

 

Het zetten van een digitale handtekening is dan nodig. Deze moet ook nog eens voldoen aan een aantal specifieke eisen van de GMP wetgeving:

  • gelinkt zijn aan de specifieke data
  • de gebruiker moet login en passwoord ingeven
  • tijdstempel

Dit lossen we momenteel op door drie velden aan te maken:

  • goed/afkeuren
  • persoon die het goedkeurt
  • datum

Momenteel is het enkel mogelijk om bij de opstart van een melding naar de login gegevens te vragen. Zou het niet mogelijk zijn om deze ook aan een veld te koppelen. Zoals wanneer je het veld goed/afkeuren invult naar de login/paswoord gevraagd wordt.

 

Reputatie 2
Badge +3

Een handtekeningenveld in de melding is inderdaad wat dubbel, maar het zou wel mooi zijn als een toegevoegd document in de workflow ondertekend zou kunnen worden.

Zie mijn vraag

 

Reputatie 1
Badge +1

Soms worden bij ons documenten als PDF (niet aanpasbaar) in iDocument gezet, omdat de handtekening (analoog) erin moet staan

Ik ben daar geen voorstander van, omdat daardoor ook kleine taalfoutjes etc altijd een route langs de (meestal lastig te bereiken) leden van de RvB of directies betekenen

Het gebruik van een digitale handtekening daarentegen maakt meer mogelijk, zeker als hety om officiële stukken gaat

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring