Beantwoord

Opmerking onder procedures / documenten - 'Vond je deze informatie nuttig?'

  • 31 August 2020
  • 31 reacties
  • 761 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Sinds de laatste update staat er onder elke procedure die gezocht wordt de vraag of de informatie nuttig was. Daarbij een grote rode en groene duim.

Zelf vind ik dat storend en ik krijg er opmerkingen over uit de organisatie.

 

Waarom is dit toegevoegd? Is niet zinvol naar mijn mening.

Ben benieuwd naar de mening van anderen.

 

Betsy

 

icon

Antwoord op het topic Maurice van Abeelen 1 December 2020, 13:38

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Bedankt!

Reputatie 5
Badge +8

Heel fijn @Maurice van Abeelen dat naar onze wensen is geluisterd! We wachten de release eind december af!

Reputatie 3
Badge +7

Sluit me helemaal aan bij de reactie van Silvia van Gils.

Reputatie 6
Badge +7

Wij zijn erg blij met dit nieuws @Maurice van Abeelen en ook dat het voor on premise in een patchpakket beschikbaar komt zodat we het zo snel mogelijk na uitbrengen hiervan kunnen effectueren.

Goed te merken hoe serieus er geluisterd is naar de zorgen van de gebruikers.

Reputatie 6

De feedback functie 'nuttig/niet nuttig' heeft veel reacties opgeroepen via de community. Bedankt voor alle feedback die wij hierover hebben mogen ontvangen. Naar aanleiding hiervan hebben wij een heroverweging gemaakt en een besluit genomen: De functie is op dit moment onvoldoende doorontwikkeld voor het doel dat we ermee voor ogen hebben en leidt tot verwarring bij gebruikers. De functie zal daarom tot nader order worden uitgeschakeld.

 

Ons doel met deze functie

We willen bereiken dat gebruikers in iProva de voor hen meest relevante informatie op het juiste moment krijgen voorgeschoteld. Hierbij is het in onze ogen van belang om in te kunnen spelen op wat anderen in de organisatie in een vergelijkbare rol of context relevant hebben gevonden. Op basis van dit inzicht kan iProva namelijk helpen om te voorspellen met welke informatie gebruikers het beste geholpen zijn. Vanzelfsprekend is dit altijd een aanvulling op dat wat vanuit de organisatie voorgeschreven wordt of wettelijk bepaald is.

 

Onvoldoende doorontwikkeld

De 'wel/niet nuttig' knop is eigenlijk een 'deze informatie heeft mij wel/niet geholpen' knop die beheerders moet helpen bij de optimalisatie van zoekresultaten en suggesties. Op dit moment is de functie echter nog onvoldoende doorontwikkeld om dit doel te bereiken. We schakelen de functionaliteit daarom uit tot we deze voldoende hebben kunnen door ontwikkelen. Hierbij nemen wij de feedback mee die jullie ons via de Community hebben gegeven.

 

Hoe nu verder?

Bovenstaand zal worden doorgevoerd in één van de eerstvolgende updates voor iProva SaaS. Dit zal in de betreffende releasenotes worden beschreven.

 

Voor iProva On Premises klanten zal bovenstaand worden doorgevoerd in de eerstvolgende patchpack 5.15.3, welke verwacht wordt rond de jaarwisseling.

 

We vertrouwen erop jullie hiermee van dienst te zijn en blijven benieuwd naar jullie feedback!

Badge

Vanuit het Zaans Medisch Centrum heeft de manager K&V rechtstreeks een bericht gestuurd naar de accountmanager van Infoland hierover. De inhoud van deze e-mail willen wij ook met jullie delen via de community.

“Afgelopen vrijdag heeft er een update van iProva plaatsgevonden. Het goede daaraan is dat de update goed is verlopen. Het minder goede is dat wij als gebruiker nu geconfronteerd worden met een functionaliteit waar wij geen invloed op hebben en niet content mee zijn. Ik doel op de feedback knop. Deze knop is aan het eind van ieder document in de html-structuur te zien. Dit is nieuw en hiervoor is geen PDCA-cyclus ingericht. Dit ondermijnt ook de knop ‘opmerkingen toevoegen’ waar wel een PDCA-cyclus aan gekoppeld is. We hebben hier ook contact voor opgezocht met Infoland en ook dit punt in gebracht in de community. Bovendien blijkt dat een collega ziekenhuis (die we zelf benaderd hebben) hier ook zeker niet tevreden over is.

Zojuist zat ik zelf naar een reglement te kijken in het portaal en zag ik onderaan het document de grote groene en rode knoppen. De vraag of het document ‘nuttig’ is, is een hele vreemde. Een dergelijk document is altijd nuttig (en noodzakelijk). Mogelijk kan het wel beter en daar kun je via opmerkingen toevoegen ook iets over zeggen (waar dus vervolgens een PDCA-cyclus achter zit). De groene en rode knoppen voegen dus, ons / mijn inziens, niets toe. En zorgen eigenlijk alleen maar voor verwarring.

Wil jij mij / ons een update geven over de gedachte hierachter en het waarom de gebruiker niet de mogelijkheid krijgt om deze optie wel of niet zichtbaar te maken?

Want onze grote wens is om hier zelf voor in de lead te zijn en niet geconfronteerd te worden met een verplichte nieuwe introductie vanuit Infoland.”

 

Met vriendelijke groet,

Ellen Beijer, functioneer beheerder iProva, Zaans Medisch Centrum

 

Reputatie 5
Badge +8

[...]

Wat we in de toekomst voor ogen zien, en dat kan deze functionaliteit volwassener maken dan het nu is, is om (prioritering van) zoekresultaten te beïnvloeden, door bijv. documenten hoger te ranken wanneer directe collega’s of teamleden documenten als nuttig aanmerken. We denken dat dat zeer waardevol kan zijn.

Met dit verhaal hoop ik het doel achter de functionaliteit, ook voor protocollen of werkinstructies, duidelijk te maken.

Dat brengt me bij het tweede punt: de twee manier waarop gebruikers feedback kunnen geven. Daarin hebben jullie gelijk: via de nieuwe route kunnen er ook opmerkingen gegeven worden over de inhoud van het document, en derhalve is de feedback-loop – die we met gewone opmerkingen helemaal in de vingers hebben – niet compleet.

We willen er snel voor gaan zorgen dat opmerkingen die via de nieuwe route gegeven worden ook hun weg gaan vinden naar de reguliere opmerkingen.

 

Wij hebben als organisatie van te voren gecommuniceerd over deze nieuwe functionaliteit, ook al was het naar een kleine groep. Weinig mensen lijken het tot nu toe te gebruiken. Maar ik ging er eigenlijk ook helemaal vanuit dat de beoordelingen direct voor auteurs / beoordelaars / beheerders zichtbaar zouden zijn, net als normale opmerkingen. Ik was echt compleet verbaast dat die niet zo was. Het is immers vrijwel altijd enkel aan de auteurs om de inhoud te rectificeren, nu moeten de berichten daarheen worden geplakt. Als een beheerder dat niet doet, gaat een opmerking verloren.

Maar het prioritiseren van resultaten aan de hand van deze functionaliteit; dat is toch wel kwalijk! Wij hebben veel moeite gestoken in de titels en synoniemen om zo sommige documenten hoog in de lijst te krijgen bij afdelingsjargon. Niet omdat die documenten "populair” zijn maar omdat ze belangrijk zijn in noodsituaties. Als dat door “arbitraire facebook-achtige likes" verstoord kan worden kan dat verregaande gevolgen hebben!

Nu kan ik mij voorstellen dat je met "gewichten” voor documenten wilt gaan werken. Maar geef dan de beheerder inzicht hierin en de mogelijkheid om het te overrulen. Als op die manier een organisatie brede instructie b.v. een +999 score te geven is, is het probleem weg.

Laat b.v. de mutatie van de likes naar die score niet vol-automatisch gaan, maar laat mensen het kunnen overnemen aan de hand van een maandverslag? Zo van “dit document had +123, en krijgt +50” en “beleidsstuk X had -43 en krijg -23 deze maand, werd nog te vaak gevonden ipv instructie”.

Wat de styling betreft, ja het valt wat buiten de maat, maar ik vind het geen probleem eigenlijk. Het geeft HTML documente juiste wat meer marge aan de onderkant, want standaard niet zo was en naar mijn mening niet zo lekker las.

Kan denk ik een heel mooi stukje functionaliteit worden, maar dit lijkt een beetje van koers te gaan.

{edit} Oh en ik was aanvankelijk op TST ook aan het zoeken waar je dit aan kon zetten. En toen ik zag dat het al aan stond, waar je het uit kon zetten. Maar het bleek niet optioneel. 

Badge +1

Ook ik sluit mij aan bij de reacties dat het niet wenselijk is dat deze nieuwe functionaliteit niet optioneel is. Ongeacht het doel en de intentie van ontwikkelingen binnen Infoland, ben ik van mening dat iedere organisatie zelf moet kunnen bepalen of zij er wel of geen gebruik van deze functionaliteit willen maken. Het maakt ook uit waar de organisatie staat m.b.t. het gebruik van de applicatie.  Wij zouden ook graag de mogelijkheid hebben om deze functionaliteit uit te zetten. 

Reputatie 5
Badge +8

Wat we in de toekomst voor ogen zien, en dat kan deze functionaliteit volwassener maken dan het nu is, is om (prioritering van) zoekresultaten te beïnvloeden, door bijv. documenten hoger te ranken wanneer directe collega’s of teamleden documenten als nuttig aanmerken. We denken dat dat zeer waardevol kan zijn.

Wat voor de één als nuttig wordt ervaren hoeft voor de ander helemaal niet nuttig te zijn. Denk maar aan een document dat specifiek voor een afdeling geldt. Deze krijgt dan minder ‘likes’, maar is voor deze afdeling wel degelijk van belang en nuttig.

Ook hebben we zoals @Silvia van Gils aangeeft ziekenhuisbrede documenten die niet vaak gebruikt worden, maar in acute situaties snel gevonden moeten worden en dus bovenaan moeten staan.

Dus een interessante doorontwikkeling, waar denk ik wel (het liefst samen met gebruikers) goed over nagedacht moet worden.

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Koen,

Het doel van deze wijziging is mij nu duidelijker. En volgens mij is de eerste aanpassing hiermee ook snel te maken. De tekst ‘ vond je deze informatie nuttig?’ wijzigen in ‘was dit wat je zocht?’ zou in eerste instantie al veel uitmaken. Dat is namelijk echt een hele andere vraag.

Ik zeg niet dat daarmee de wens om het uit te kunnen zetten helemaal verdwijnt, maar het haalt vast iets van de scherpe randjes af.

 

Dat zoekresultaten geprioriteerd kunnen worden is interessant. Ik weet niet of dit de methode is die het beste werkt (documenten die minder vaak gezocht worden, moeten in specifieke situaties juist wel bovenaan staan, alleen komen deze situaties misschien gewoon minder vaak per jaar voor, dus zullen er minder ‘duimpjes’ zijn). Wij hebben bijvoorbeeld eerder gekeken naar mogelijkheden om specifieke ziekenhuisbrede documenten boven een decentraal document te laten tonen bij gebruik van dezelfde zoekwoorden.

Ik hoop dat jullie snel een ingreep kunnen doen en dat dit gepatched wordt op de huidige versies en niet alleen in een hele nieuwe iProva-versie zit. Het is niet voor alle instellingen / bedrijven snel mogelijk een update te verrichten naar een hele nieuwe versie. Zeker niet in deze COVID-periode waarbij dit soort trajecten vaak bevroren worden om welke vorm van instabiliteit ook te voorkomen.

 

Reputatie 6

Oh, ik zie trouwens ook dat er opmerkingen zijn over het uiterlijk. We zijn aan het werk om iProva van een nieuw, modern, responsive jasje te voorzien (daarover snel meer!). Ik verwacht dat de uiterlijk van deze knoppen minder uit de pas gaat lopen.

Reputatie 6

Als ik kijk naar de reacties in dit topic zijn er twee redenen om te discussieren over deze functionaliteit. De eerste reden is de zinvolheid van deze functionaliteit in bepaalde gevallen, zoals die van werkinstructies of protocollen. De andere reden is dat er nu twee sporen zijn ontstaan waarop gebruikers feedback kunnen geven op de documenten.

Voordat ik ga inzoomen op die twee redenen wil ik eerst de intentie en eventuele toekomstplannen omtrent deze functionaliteit met jullie delen. Wat we met deze functionaliteit beoogen te doen, is het in kaart brengen van nuttigheid van documenten. Dit kan natuurlijk ook over de inhoud van een document gaan, maar zeker ook over de reis die eindgebruikers door de software maken. Wanneer je bijv. zoekt naar iets, en je vind een document, en bij het lezen van het document kom je er achter dat het document toch niet is wat je zocht, is het op deze manier mogelijk om aan te geven dat in deze situatie het document niet nuttig voor je was. Dat doet geen afbreuk aan de correcte inhoud van het document, het was alleen niet wat je op dat moment nodig had. Dat scenario proberen we te vangen met deze functionaliteit, en is iets wat je (waarschijnlijk) niet via de reguliere opmerkingen binnenhaalt.

Wat we in de toekomst voor ogen zien, en dat kan deze functionaliteit volwassener maken dan het nu is, is om (prioritering van) zoekresultaten te beïnvloeden, door bijv. documenten hoger te ranken wanneer directe collega’s of teamleden documenten als nuttig aanmerken. We denken dat dat zeer waardevol kan zijn.

Met dit verhaal hoop ik het doel achter de functionaliteit, ook voor protocollen of werkinstructies, duidelijk te maken.

Dat brengt me bij het tweede punt: de twee manier waarop gebruikers feedback kunnen geven. Daarin hebben jullie gelijk: via de nieuwe route kunnen er ook opmerkingen gegeven worden over de inhoud van het document, en derhalve is de feedback-loop – die we met gewone opmerkingen helemaal in de vingers hebben – niet compleet.

We willen er snel voor gaan zorgen dat opmerkingen die via de nieuwe route gegeven worden ook hun weg gaan vinden naar de reguliere opmerkingen.

Reputatie 5
Badge +8

helemaal eens met bovenstaande. Onze medewerkers (gebruikers van het portaal) zijn zeer ongelukkig met deze nieuwe mogelijkheden. Niet elke nieuwe ontwikkeling is één om blij van te worden. Hoop dat er wat mee gedaan wordt (aan/uit zetten, optioneel, tekst die je er neer zet, aan kunnen passen van tekstgrootte, letterkleur, lettertype enz.). 

Reputatie 6
Badge +7

Ik sluit me ook graag aan met de feedback hierboven. Wij zijn in het Radboudumc zeer ongelukkig met deze ontwikkeling. Wij zouden graag de mogelijkheid hebben deze uit te zetten.

Ik sluit me graag aan bij de bovenstaande opmerkingen. De knop optioneel maken, is echt wenselijk.

Het idee van een POLL-optie is zeker niet af te voeren, maar zou naast de knop OPMERKINGEN, dan eerder te gebruiken zijn om zeer gericht iets te gaan bevragen voor een specifiek document en gedurende een specifieke periode.

Alvast bedankt om dat te bekijken!

 

Reputatie 3
Badge +7

Ik sluit me aan bij veel van de bovenstaande opmerkingen. Zeker is het optioneel maken van deze knoppen lijkt iedereen te noemen. Dit lijkt ons ook een goede optie. 
Ik zou de knop nog niet gelijk afserveren want zie nog wel meer mogeverbeteringen mbt deze knop.

  • Automatisch opslaan niet mogelijk maken maar een bevestigingsknop voor het verzenden van je bericht.
  • Notificatie naar beheerder ontbreekt
  • Rapportage maken van de de feedback inclusief opmerkingen
  • Knop kunnen aan/uitzetten
  • Bepalen op welke documenten je deze knop wilt aanzetten  
  • Knoptekst zelf naar wens kunnen aanpassen zodat je gericht feedback
    kunt vragen aan de gebruikers voor specifieke documenten 
    Noem maar eens een paar opties als voorbeeld: 
    - Is de inhoud van het document duidelijk 
    - Is het document overzichtelijk en makkelijk te lezen
    - Is het document makkelijk te begrijpen
    - Mis je iets in dit protocol 
    - Heb je verbetersuggesties voor de auteur van dit protocol
    - Heb je het protocol begrepen
Badge +1

Het zou inderdaad een betere oplossing zijn om deze functionaliteit optioneel te maken. Het is in de eerste plaats de bedoeling dat opmerkingen aan de documentbeheerder worden gericht, wat veel effectiever is door gebruik te maken van het opmerkingenveld. 

Hallo,

 

Ook wij zijn voorstander om deze functionaliteit optioneel te maken. Zo kan je als organisatie zelf kiezen of je deze functionaliteit wil gebruiken. Er onstaan nu veel vragen intern of dit uitgezet kan worden. 

 

Mvg. Jort Beumers

Reputatie 6

Beste allemaal, bedankt voor jullie opmerkingen. We gaan intern overleggen over het hoe en wat.

Reputatie 2
Badge +2

Ook hier wordt ik overstelpt met vragen:

 Wat is dit? Waarom is dit er? Kan je dat niet uitzetten?

En dan ook nog in de overzichtlijst bij raadplegen met duimpjes geconfronteerd worden, ook daar komen nu vragen over.

iedereen werkt met het opmerkingen veld om commentaar op het documetn te geven. De schrijver ziet de opmerkingen naast het bewerkscherm staan en kan dan de inhoud aanpassen. Feedback via deze functionaliteit gegeven moet met kopieren en plakken verwerkt worden. Dat is niet handig.

Ben het eens met mvalken4 dat een dergelijke wijziging met impact op iedere gebruiker wel anders gecommuniceerd mag worden. Ik was 4 weken afwezig, voor die tijd gezocht naar de relaease notes maar niet gevonden.  Heb ik slecht gezocht in de week 34/35?  Dan nu veel vragen krijgen hierover is niet leuk.

Graag optioneel maken van deze functionaliteit en graag een toelichting hier waarom dit zo ontwikkeld is. Denk dat menig documentbeheerder meer behoffte heeft aan een beter takenscherm bijvoorbeeld.

 

Reputatie 1
Badge +1

Ook in onze organisatie zijn we voorstander om deze functionaliteit optioneel te maken. Zo kan je als organisatie zelf kiezen of je deze functionaliteit wil gebruiken.

Reputatie 5
Badge +8

Ik ben persoonlijk ook een voorstander om deze functionaliteit optioneel te maken, zodat organisaties zelf kunnen kiezen of men er al dan niet gebruik van wenst te nemen.

Reputatie 3
Badge +6

Waar ik benieuwd naar ben: hoe is deze nieuwe functionaliteit er gekomen? Ik heb nergens kunnen vinden dat dit een gebruikerswens is.

De tool is ‘leuk’ voor populaire websites maar ongepast bij werkprocedures die men dagelijks nodig heeft. Zoals Jeske van Gassel ook aangeeft, zijn deze zijn niet altijd nuttig. Je zou kunnen vragen of de informatie duidelijk was, maar als dat niet zo is plaatst men wel een opmerking.

Als men niet gevonden heeft wat men zoekt, dan plaatst men een opmerking bij de zoekfunctie. Als men dit nu hier gaat doen kunnen we er niks mee. kortom, deze functie is geen verrijking en ik hoop dat snel de mogelijkheid toegevoegd wordt om deze weer uit te schakelen.

 

Badge +1

Feedback wordt bij ons normaal gesproken via de opmerkingen gegeven, dit krijgt de schrijver / documentbeheerder dan ook te zien. Dit is bij deze vorm van feedback geven niet het geval, waardoor er nu op het feedback-tabblad ook gekeken moet worden of hier geen “opmerkingen” staan. Dit zorgt voor verwarring en dubbel werk.

We zouden graag zien dat je wel een duimpje omhoog / omlaag kan geven, maar geen opmerking kunt toevoegen, of dat dit wel kan maar dat de beheerders hier ook een melding van krijgen.

Reputatie 5
Badge +8

Documenten zijn m.i. niet altijd nuttig, maar wel noodzakelijk. Over de inhoud van een document kan met de beheerders gecommuniceerd worden via opmerkingen en niet via een duimpje omhoog of omlaag.

De keuze of een functionaliteit in of uitgeschakeld kan worden lijkt me hier nuttig en noodzakelijk :wink:

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring