Vraag

Problemen met tabellen en samengevoegde cellen

  • 13 April 2022
  • 8 reacties
  • 134 Bekeken

In het Antoni van Leeuwenhoek gebruiken wij in iProva/ Zenya de module documenten.

Wanneer wij in een tabel een samengevoegde cel hebben en er moet eeen regel toegevoegd worden, worden alle kolommen erg breed en zijn daarna niet meer aan te passen.

Wanneer alle samengevoegde cellen uit de teble zijn gehaald, kan de kolom breedte weer aangepast worden. Dit is erg onhandig en dit is alweer ca 2 jaar het geval.

 

Zou dit opgelost kunnen worden?

 

Met vriendelijke groeten

Huib

Beleidsmedewerker Radiologie


8 reacties

Reputatie 1
Badge +3

Beste Huib

Ik heb je vraag doorgezet naar de Servicedesk, zij pakken dit verder op!

Reputatie 3
Badge +4

Dit betreft een bug in de software:

 

Deze is te volgen via: https://mijn.infoland.nl/bugs → zoeken op 63549

Beste Marcel,

Ik zag de melding op mijn.infoland. De melding is nu : On editing an HTML doc, sometimens the column...". Maar dit is altijd. Bij elke tabel met samegevoegde cellen. 

Groet Huib

Hoi Huib, de omschrijving van de bug is aangepast (het kan even duren voordat je dat  ook in de lijst ziet).

Reputatie 2
Badge +6

Ik weet niet wat de status van bovengenoemde bug is (ik kan het allemaal niet zo goed vinden in de bug-lijst) maar het maken van Tabellen in HTML is heel instabiel. Zeker als een tabel samengevoegde cellen heeft of erg groot is, is bewerken hiervan bijna niet te doen.

  1. De layout van de tabel (100 %) wijzigt uit zichtzelf weer naar een hoeveelheid in Pixels, waardoor alles weer verschuift
  2. Als je tekst links bovenin een niet samengevoegde cel wilt, lukt dat niet door de cel eigenschappen aan te passen. Automatisch komt die tekst in het midden te staan. Als je de celeigenschappen aanpast blijft de tekst in het midden staan.
  3. De niet samengestelde cellen, naast de samengestelde cellen hebben onnodig veel witregels in de de tekst. Dat wordt niet veroorzaakt door de tekst in de samengestelde cellen want die is juist korter.
  4. Als je tabel groot is, en je doet een wijziging, moet je na elke wijziging in een cel, het hele document opslaan en afsluiten en weer op bewerken klikken voordat je verder kunt. 

Zijn wij de enige die hier last van hebben? Ik probeer collega's te motiveren zoveel mogelijk HTML te gebruiken terwijl ze hier veel weerstand tegen hebben. Dit werkt daar niet erg in mee helaas. 
Heeft iemand hier een handig oplossing voor, of staat de bugfix op de prioriteitenlijst en zijn dan alle bovengenoemde zaken opgelost?

groet,

Rinske

Reputatie 5
Badge +6

@RinskeS 

Het werken met tabellen in HTML documenten is inderdaad niet altijd evident, zeker niet als het bv. - zoals door u aangegeven - om samengevoegde kolommen/rijen ed gaat.  Een tip die ik je hierbij wil meegeven is dat ik de tabellen daarom in een Word document aanmaak en van daaruit via copy/paste in het HTML document zet.  Dit lukt meestal erg goed.

Zelf krijg ik ook heel vaak de vraag om te ondersteunen bij het uitwerken/wijzigen van een tabel in een HTML-document van andere schrijvers.

Zou zeker fijn zijn mocht dit nog geoptimaliseerd kunnen worden.

Reputatie 2
Badge +6

Beste Els,

Dank voor je snelle reactie! Ik heb beiden geprobeerd: het overnemen uit Word en het helemaal opbouwen in HTML. Maar beiden krijgen een heel vreemde lay-out als je vervolgens gebruik maakt van de tabeleigenschap: 100%. Dat laatste is wel een hele fijne optie voor rechttoe-rechtaan tabellen, want dan past de tabel zich aan aan de breedte van het scherm, maar niet voor grote tabellen met samengevoegde cellen. 

Een andere optie die ik ook nog geprobeerd heb: het word document eerst opslaan als HTML en dan kopiëren en plakken in Zenya. Helaas hielp ook dat niet.

Toch wordt de inhoud van dit bepaalde document, ‘Documentmanagement beleid’, écht beter inzichtelijk met behulp van zo'n tabel.

Groet,

Rinske

 

Reputatie 5
Badge +6

@RinskeS 

Spijtig dat het niet lukt, hangt inderdaad af van de complexiteit van de tabel.

Met rijen samenvoegen zocht ik er eentje op (heb de rijen en tekst wat gewist) maar het vervolg van deze tabel bevat regelmatig een rij met samengevoegde kolommen en dan weer niet.

In de kolommen staat ook veel tekst met hyperlinks naar documenten.

Dit is me dus ook enkel gelukt door deze eerst in Excel/Word aan te maken en dan via copy/paste over te zetten.

Ik volg dit topic graag even mee om te zien of er iemand een goede oplossing voor je heeft, dan ben ik ook meteen weer een stapje verder 😉… 

Succes alvast!

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring