Search app inrichten - wat zijn jullie ervaringen en ideeën?
In Isala willen we eerst de search app inrichten voor de Noodprocedures en later de veiligheidswaaier. Met de huidige mogelijkheden mbt de search app indeling is het maken van een indeling op basis van categorieën voor alleen de 196 noodprocedures niet echt handig want dat neem eigenlijk al het gehele scherm in beslag. (zie afbeelding hieronder)
Maar net zo als op onze portalen zijn er verzamelingen per categorie met meerdere documenten zodat documenten met hetzelfde thema bij elkaar getoond worden.
Hoe kun je als gebruiker snel een document vinden mbt de noodprocedure zonder categorieën is de vraag? Zou een Interactief document de gebruiker beter kunnen helpen om de juiste noodprocedure te vinden?
Wie heeft er ervaring met het inrichten van de search app? Wie heeft er ervaring met een interactief document in de search app?
Voorbeeld interactief document:
Voor welke locatie zoek je de noodprocedure? Zwolle, Meppel, Kampen, Heerde, Steenwijk
De Search app maakt gebruik van verzamelingen, Je kunt voor de app ook aparte verzamelingen maken, die je niet voor de portalen gebruikt.
In de app kun je dus een andere inrichting gebruiken dan op je portaal. Misschien biedt dat al wat mogelijkheden.
Hallo Inge,
Dat begrijp ik maar indien we gaan werken met meerdere thema's op de search app dan zal 1 thema bijvoorbeeld Noodprocedures zijn (met eigen kleur) waarin alle 196 documenten mbt de noodprocedures instaan zonder enige onderverdeling. Een ander thema wordt Veiligheidskaartje met eigen onderwerpen/categorieën (met eigen kleur). Alleen met de juiste zoekterm vind de gebruiker het document in de categorie Noodprocedures of Veiligheidskaartjes . Wij hebben de noodprocedures onderverdeeld in onderwerpen/categorieën omdat bepaalde documenten behoren bij een bepaald onderwerp/categorie maar een totaal andere titel hebben maar wel behoren bij dit een specifiek onderwerp/categorie. Dit maakt het nu voor de gebruiker makkelijker om de bijbehorende documenten uit een bepaald onderwerp/categorie te vinden. Een titelaanpassing zou voor deze documenten een idee/aanpassing kunnen zijn.
Ikzelf ben nu aan het kijken of een interactief document op de iProva search app voor de noodprocedures en de veiligheidskaartjes het vinden van het juiste document voor de gebruiker vergemakkelijkt. Aan de hand van keuzeknopen in interactieve documenten kun je de gebruiker helpen naar het juiste document te navigeren.
Hoi @Alex van Baar,
Goed om te lezen dat jullie de search app gaan inzetten!
Zoals Inge al aangeeft baseer je de inhoud van de app ook op verzamelingen. De search app kun je dus goed inrichten op de thema's die je hebt volgens mij. Daarmee kun je een soort zelfde structuur creëren zoals je op het portaal hebt:
Als men dan op thema 8 klikt in de search app krijgen ze dezelfde documenten te zien als op het portaal.
Goed om te horen ook dat je ook aan het kijken bent naar de interactieve documenten. Met 196 documenten rondom de noodprocedures is het denk ik altijd goed om te kijken hoe je informatie op een centrale manier kunt aanbieden, waarbij interactieve documenten een mooi middel is. Wellicht dat dit webinar over interactieve documenten je al op weg kan helpen in het om denken naar een interactief document.
Als het goed is hebben @Ineke van Felius en @lnaaktgeboren in hun organisatie ook de search app ingericht voor noodprocedures. Wellicht kunnen zij hun oplossing en ideeën ook met je delen!
Succes!
Hallo Dennis,
Beide bovengenoemde personen uit Stichting Het Parkhuis hebben aangegeven dat ze vertraging hebben opgelopen met de inrichting en dus nog niet zover zijn en zelf misschien nog wel meer vragen hebben.
Wat betreft je reactie:
De search app willen we voorzien van meerdere categorieën met eigen kleur.
Noodprocedures
Veiligheidswaaier
Voorbehouden handelingen
Iedere categorie heeft zijn eigen kleur. Maar het lijkt niet mogelijk te zijn om een sub-categorie aan te maken voor de noodprocedures zodat een gebruiker ook na het aanklikken van de noodprocedures sub- categorieën krijgt aangeboden waardoor hij makkelijker naar de juiste informatie kan zoeken. Is dit een correcte aanname?
Ik lees even mee in dit topic omdat wij momenteel een kleine pilot hebben lopen met de search app.
Belangrijk punt waar wij tegenaan lopen is dat er geen processen in de app getoond kunnen worden. Hoe gaan jullie hier mee om?
Wij willen geen dubbel beheer, dus niet een apart document gaan maken alleen voor in de app. Daarnaast willen we de processen niet omzetten naar documenten. Er is vaak bewust gekozen voor het format van een proces. We gebruiken ze bijvoorbeeld veel bij onze ‘moederdocumenten’ waar dan makkelijk naar hoop andere documenten genavigeerd kan worden maar ook gewoon daar waar een ‘procesflow' duidelijk moet zijn.
Er zijn wellicht voorbeelden waarbij een interactief document mogelijk is, maar ook een hoop waarbij we dat niet zouden willen. Een interactief document is een hele mooie nieuwe documentsoort, maar wij zien het als aanvulling op de processen en niet een een-op-een vervanging.
Dus heel benieuwd naar jullie ervaringen en oplossingen in deze.
Ik tag mijn collega's even zodat ze mee kunnen lezen @Anja van der Cruijsen@Ivo van Kampen@Mieke Joosten@Peter Derksen
Hallo Silvia,
Je zou toch verwachten dat alle documenttypes getoond kunnen worden in de search app inclusief de processen.
In Isala wordt er niet veel gewerkt met processen in iProva. Wel worden er veel stroomdiagrammen in documenten gebruikt. Die worden volgens mij wel goed weergegeven. Wij zijn nu met de inrichting van de search app bezig. We vinden het jammer dat er niet meer gelaagdheid bij de inrichting aangebracht kan worden. Wij denken dat een sub-categorie in de app met eigen kleur nog wat handiger is voor de eindgebruiker. Ook dienen we nog een fout op te lossen in de app. Zodra je nu een document opent stopt de app gelijk.
Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen zijn we aan het kijken of documenten op de search app nog iets makkelijker gevonden kunnen worden door de gebruikers middels een interactief documenten.
Paar vraagjes:
Is het bij jullie mogelijk om de iProva search app buiten het ziekenhuis te raadplegen? Hebben jullie de SAML ingesteld op iProva systeeminstellingen.
Heb je een voorbeeld hoe jullie de search app hebben ingericht (afbeelding). Wat zetten jullie in de search app en wat beslist niet?
Worden er in de search app verkorte versies van het documenten geplaatst of is het 1 op 1.
Hebben jullie ook de veiligheid waaier/veiligheidskaartjes (samenvatting protocol in flowchart) op de search app
Hebben jullie ook de JCI normen op de search app?
Hallo Silvia,
Je zou toch verwachten dat alle documenttypes getoond kunnen worden in de search app inclusief de processen. …..
…..
Paar vraagjes:
Is het bij jullie mogelijk om de iProva search app buiten het ziekenhuis te raadplegen? Hebben jullie de SAML ingesteld op iProva systeeminstellingen.
Heb je een voorbeeld hoe jullie de search app hebben ingericht (afbeelding). Wat zetten jullie in de search app en wat beslist niet?
Worden er in de search app verkorte versies van het documenten geplaatst of is het 1 op 1.
Hebben jullie ook de veiligheid waaier/veiligheidskaartjes (samenvatting protocol in flowchart) op de search app
Hebben jullie ook de JCI normen op de search app?
Op al jouw vragen kan ik eigenlijk nog geen antwoord geven omdat we nu pas aan het begin van een hele kleine pilot bij 1 specialismen staan. Wij moeten op dezelfde vragen antwoord genereren. Eerste gedachte is nu dat we géén aparte documenten willen maken voor de app, we willen geen dubbel beheer met alle risico's van dien en werkdruk die er bij hoort. Voor ons kan het niet aanwezig zijn van de processen dus echt een dealbreker zijn.
Ook de inrichting is een vraag, het specialisme waar we nu mee testen heeft een verzameling gemaakt met 5 groepen (passen bij specialisme, bijvoorbeeld traumachirurgie, kinderchirurgie etc.) Heel mooi, maar als je dit opschaalt naar 40 afdeling wordt je app toch erg vol . Ook hebben we nog vragen over welke documenten er nou precies wel en niet in moeten. Alles erin lijkt veel te veel om nog overzicht te behouden, maar kiezen neemt ook risico's met zich mee. Zeker als bepaalde medewerkers alleen de app gaan gebruiken in plaats van de gewone portalen.
Je leest het, vooral nog veel punten waarop wij ons nu oriënterend en die we in kaart brengen.
Duidelijk Silvia,
Ik ben verbaasd dat er niet meer organisatie zijn die de iProva search app inzetten. Inmiddels is duidelijk dat de foutmelding die wij steeds krijgen ’search app is gestopt’ een BUG is. Ik hoop echt dat deze bug snel wordt verholpen want we lopen ook hierdoor echt vertraging op mbt de uitrol.
Inrichting Wat betreft de inrichting willen we starten met de Noodprocedures, veiligheidswaaier en voorbehouden handelingen. We willen niet alle documenten die in iDocument staan opnemen in de search app. Dit moet echt een selectie worden van ziekenhuisbrede aan risico gebonden documenten. Doordat er geen gelaagdheid mogelijk is in de search app ben je ook wel beperkt met de inrichting. Ik zou het wenselijker vinden als een indeling zoals hieronder mogelijk zou zijn. Zo voorkom je dat je search app helemaal volloopt met een tig aantal categorieën. Is dit ook een wens van jullie of heb je een andere indeling voor ogen. Indien dit een wens wordt van meer organisaties dan hoop ik dat Infoland de search app verder doorontwikkeld. Wordt vervolgt…………….
Noodprocedures
HiX
Isala
Afdelingsnoodplannen
Veiligheidswaaier
………
……...
Zorg
Cardiologie
Oncologie
Voorbehouden handelingen
blaaskatheter
Gelaagdheid is zeker een wens en mogelijk blijkt uit de pilot ook wel een voorwaarde. In een grote organisatie met veel documenten zal je een soort van onderverdeling moeten maken. Een beperkte set is in een grote organisatie nou eenmaal toch al snel groter dan je denkt. En zoekwoorden gaan meerdere hits opleveren. Omdat je na een zoekwoord geen verfijning meer toe kan voegen lijk je genoodzaakt om dit door gelaagdheid op te lossen.
Idealiter zouden wij zien dat ons hiërarchisch onderwerpfilter dat we in iProva gebruiken ook in de app werkt. Dan kun je op zoekwoord doorfilteren en is gelaagdheid minder sterk van belang. Het zou ook als voordeel hebben dat medewerkers via het gewone portaal en via de app een gelijke filtering van documenten kunnen uitvoeren.
Je voorkomt dat mensen meteen ‘in het verkeerde bakje’ zitten en een document niet vinden. Iets waar we bij de portalen erg op gelet hebben, om niet met een ‘mappenstructuur’ te gaan werken.
Hopelijk is de Bug snel opgelost!
Hallo Silvia,
Wat is een hiërarchisch onderwerpfilter die jullie in de portalen gebruiken? Zijn dan alle documenten voorzien van een metadataveld met een specifiek onderwerp?
Hallo Silvia,
Wat is een hiërarchisch onderwerpfilter die jullie in de portalen gebruiken? Zijn dan alle documenten voorzien van een metadataveld met een specifiek onderwerp?
Dat klopt, alle documenten zijn gelabeld met dit veld.
Het veld moet gevuld zijn en meerdere keuzes zijn mogelijk.
Ter beeldvorming, zie de afbeeldingen hieronder. Veel keuzes hebben dus een vervolgkeuze.
Duidelijk Silvia,
Onze ervaring is wel dat gebruikers toch erg weinig gebruik maken van deze aangeboden filters op het portaal wanneer zij een document zoeken. Hebben jullie dit wel eens gemeten of onderzocht?
Hoi @Alex van Baar, @Silvia van Gils,
Goed om te lezen dat er een mooi dialoog is ontstaan waarin jullie ideeën uitwisselen!
Ik lees ook een aantal vragen terug in jullie gesprek. Hieronder zal ik op een aantal reageren:
In verschillende reacties lees ik terug dat het aanbrengen van gelaagdheid in de verzameling mogelijk kan helpen bij de inrichting van de app.
Op dit moment kan er echter niet gewerkt worden met gelaagdheid van verzameling binnen één doelgroep voor de search app. Dat betekent dat alle verzamelingen die je toevoegt allemaal getoond worden op het startscherm, eventueel zou je met de kleuren hier wel kunnen aangeven welke verzamelingen bij elkaar horen.
Wellicht biedt het gebruik van doelgroepen voor de search app wel uitkomst. Je kunt namelijk meerdere doelgroepen voor de search app maken. Elke doelgroep heeft een eigen selectie aan verzamelingen die getoond worden in de search app. Afhankelijk van de gebruikers/ gebruikersgroepen die je leesrechten geeft op een doelgroep krijgen deze gebruikers een bepaalde inhoud getoond in de search app.
Daarmee kun je dus voor verschillende gebruikers variërende (voor hun relevante) inhoud tonenn in de search app. Mogelijk kun je daar dus ook een soort van gelaagdheid realiseren doordat men alleen het relevante in de search app aangeboden krijgt.
@Silvia van Gils dit is mogelijk ook toe te passen op de situatie waarin straks mogelijk 40 afdelingen de search app gaan gebruiken.
Processen kunnen op dit moment niet in de search app getoond worden. Dit is voor ons ook nog een uitdaging, want nu krijg je, op een smartphone een onleesbaar resultaat. Daarom kiezen we er nu voor om processen niet te ontstluiten. Op dit moment voorzie ik dat dit, dit jaar ook niet doorontwikkeld gaat worden.
@Alex van Baar je geeft aan een Early Warning Score op te willen nemen in een document. Als ik de afbeelding bekijk is dit iets wat perfect in een interactief document onder gebracht zou kunnen worden, middels het interactieve element '’Score kaart'’. Hier vind je een voorbeeld van hoe de score kaart kan werken in een interactief document.
Hopelijk kunnen je hier weer verder mee om de search app uit te rollen in jullie organisaties!
Wij zijn binnen Treant ook bezig met de search app en lopen tegen hetzelfde probleem aan: het aanbrengen van gelaagdheid in de verzamelingen is niet mogelijk.
@Dennis Langenhuijsen is er al zicht op doorontwikkeling mbt dit onderdeel? Of is dit al gedaan en weet ik niet hoe het werkt. Ben benieuwd
De gelaagdheid is ook iets waar wij tegenaan lopen.
Momenteel gebruiken we verschillende inlog accounts voor de Search App. Alle verpleegkundige zakkaartjes zijn dan te zien als je inlogt met één account voor deze doelgroep.
Omdat je dan een kleinere verzameling ziet (noodkaartjes + algemene zakkaartjes + doelgroep specifieke documenten), is het minder erg om categorieën er meerdere keren in te zitten.
b.v. CCU - 1e hartzorg
Cardio - hartrevalidatie
Cardio - Pacemakers
Cardio - Algemeen
Wij gaan echter pas volgend jaar naar SaaS met daarbij het idee om deze selectieve doelgroepen aan te blijven houden, puur voor deze onderverdeling. Inloggen op eigen account kan dan echter ook (nu niet) en dan hebben we hetzelfde probleem. Op dat moment krijg je ALLE onderwerpen en onderverdelingen binnen voor de locatie waar je werkzaam bent.
Ik zou ook graag de lokale groepen zoals op onze portalen mee krijgen als onderverdeling (optionele filter) in de Search App, dat zou dit probleem al ondervangen.
Ik kan me volledig aansluiten bij de vraag om gelaagheid in de App te voorzien.
Wij gebruiken al enige tijd de App en gebruiken hiervoor enkele thema's en (sub)thema's. Maar gezien ze nu gewoon onder elkaar staan valt deze structuur niet op. Deze vraag vind ik dan ook heel interessant en zeker een meerwaarde voor de App. Wat meer kleurkeuze mogelijkheden voor de thema's zou ook welkom zijn. Eventueel zoals bij de portalen zelf de kleuren via RGB code kunnen instellen.
Ik heb een idee aangemaakt voor de gelaagdheid:
Graag jullie stem: @Els Lowette@JesseV@Alex van Baar@Silvia van Gils
Wij zijn binnen Treant ook bezig met de search app en lopen tegen hetzelfde probleem aan: het aanbrengen van gelaagdheid in de verzamelingen is niet mogelijk.
@Dennis Langenhuijsen is er al zicht op doorontwikkeling mbt dit onderdeel? Of is dit al gedaan en weet ik niet hoe het werkt. Ben benieuwd
Hi @JoostvanBurg,
Op dit moment is dit nog niet in doorontwikkeling voorzien. Je hebt dus ook niks gemist.
Goed dat je er een idee van hebt gemaakt in ieder geval!
Als Reinier de Graaf zijn wij ook begonnen met de search-app. Wij gebruiken het interactieve documenttype als inhoudsopgave om de documenten goed vindbaar te maken in onze verzamelingen dit werkt goed. Zeker voor de noodprocedures en alle kinder- en neonatologie documenten.
Dit is een start wij zijn helemaal in voor tips en trucs.
Dit werkt zolang wij niet naar SAAS gaan alleen via onze eigen mobiele netwerk in het ziekenhuis.
Wat fijn dat jullie hier al zo ver mee zijn! En wat een goede nieuwe ideeën / suggesties worden er gegeven.
Vanuit ZGV is de vraag aan mij gesteld of interactieve documenten een goede oplossing zijn voor noodprocedures. Nu ben ik zelf heel enthousiast over de interactieve documenten, maar heb ik zelf geen goed voorbeeld van een noodprocedure om de organisatie echt mee te kunnen overtuigen.
Staat er iemand voor open om mij een voorbeeld van een noodprocedure in een interactief document toe te sturen in .df ? Mag uiteraard een beknopte versie zijn, daar ben ik al enorm mee geholpen!
Kunnen jullie mij misschien helpen? @Alex van Baar@Ineke van Felius
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.