Beantwoord

Verwijderen van gele markering op een paragraaf in een nieuwe versie van een html document

  • 8 May 2023
  • 9 reacties
  • 195 Bekeken

Badge

In een volgende versie van een document bij ons willen we een gele markering van een paragraaf weghalen. Deze optie vind ik echter niet in de bewerken omgeving. Waar vind ik de mogelijkheid om deze markering weg te halen?

icon

Antwoord op het topic Chaim Leunissen 11 May 2023, 09:22

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
Badge +5

@Jan Deckx 

Allereerst van harte welkom op de Infoland Community!

Ik doe hierbij de aanname dat het hier om een gestructureerd / vrij web (HTML) document gaat en dat een paragraaf is voorzien van een "Kop”-opmaak stijl.

In dat geval is het belangrijk om te weten dat de opmaak van dergelijke koppen niet ingesteld worden per paragraaf of document, maar systeembreed, zie:

Dat betekent dat een wijziging in de opmaak van een kop in het stijlenbeheer direct effect zal hebben op alle documenten die gebruik maken van de gewijzigde opmaak!

Badge

Beste Chaim,

 

het betreft geen kop-opmaak. maar gewone tekst.

in de eerste versie van het documenten, in inderdaad een gestructureerd / vrij web (HTML) document, is er een stuk tekst geel gemarkeerd. in de volgende versie willen we die gele markering weg, maar dit lukt me niet met de standaard functionaliteiten in ‘bewerken’. dus mijn vraag is: “ hoe krijg ik die gele markering bij gewone tekst weg?”

 

met vriendelijke groeten, 

Jan

Reputatie 5
Badge +5

Dit is een oplossing voor vrijwel alle opmaakissues in HTML documenten:

  • Selecteer de volledige tekst met de ongewenste opmaak en knip de tekst uit het document.
  • Plak de tekst in notepad (NL: kladblok) dat zorgt ervoor dat alle opmaak uit de tekst verwijderd wordt
  • Selecteer en kopieer de tekst in notepad en plak die terug in het document

Als de ongewenste opmaak dan toch terugkomt, dan is de selectie van de tekst te klein geweest, waardoor de opmaak-tags nog in het document staan (maar niet in de geknipte tekst).
Verwijder dan de ongewenste tekst inclusief evt. spaties en/of witregels voor en na de tekst en plak de tekst in notepad opnieuw terug in het document.

Badge

Oei, dat lijkt me wel omslachtig. Is het niet logischer dat als er een markeerknop is dat er ook een optie is om de markering ongedaan te maken? of ben ik hier misschien teveel eisend?

Zonder waardeoordeel naar jou als persoon Chaim, want jij hebt me correct en direct geantwoord, blijf ik hier toch een beetje op mijn honger zitten.

 

Met vriendelijke groeten,

Jan

Reputatie 5
Badge +5

Het is heel goed denkbaar dat de opmaak niet is aangebracht met de HTML editor zelf, maar bijvoorbeeld is meegekomen door tekst met opmaak uit een externe bron (zoals een Word document of website) te kopiëren en te plakken. In veel gevallen kan men dan de opmaak niet beïnvloeden met de opties in de HTML editor.
Vandaar dat ik hier de altijd geldende oplossing heb geboden.

Mocht de gele markering met de HTML editor zelf aangebracht zijn, dan is dat ofwel via de markeerstift of tekstkleur knop gedaan, ofwel via een aanvullende stijl die zijn oorsprong vindt in het stijlenbeheer in het Applicatiebeheer. In dat geval kan die opmaak wel via de HTML editor uitgeschakeld worden:

Markeerstift of tekstkleur knop

Zet de cursor in de tekst met gele opmaak. Indien de markeerstift gebruikt is, dan zal die "aan” staan:

 

Selecteer de hele tekst en klik dan op de markeerstift om de markering weg te halen.

Dit is de tekstkleur knop:

Aanvullende stijl

Selecteer de tekst met afwijkende opmaak en klik vervolgens op "Meer stijlen”, zodat zichtbaar wordt welke stijlen er zijn toegepast op de tekst.

De toegepaste stijlen zijn omkaderd.
Klik vervolgens op de stijl die u wil uitschakelen.

Indien geen van beide opties van toepassing zijn, dan is de notepad oplossing de juiste weg.

Advies

Alvorens men tekst uit externe bron in een HTML document plakt, is het raadzaam die eerst de notepad-behandeling te geven. Dat garandeert dat de tekst daarna via de HTML editor van de juiste opmaak voorzien kan worden!

Badge

Beste Chaim,

Dit is exact de info die ik zocht.

Mijn probleem is hiermee opgelost. het is inderdaad opmaak die is meegekomen vanuit een word document dat is geconverteerd naar een html document. 

Hiermee ben ik geholpen. Bedankt hiervoor.

 

Met vriendelijke groeten,

Jan

 

Badge +1

Hoi,

hier boven wordt gesproken over de tekstkleur knop. Die staat bij mij niet in de editor. Is die aan te maken of kun je alleen tekstkleuren gebruiken als die zijn gedefinieerd in stijlen?

Groeten,

Anja

Reputatie 2
Badge +3

Hoi @anjavandekerkhof 

Deze instelling kun je vinden onder applicatiebeheer > Documenten: Instellingen Hier kan je de instellingen “Toon knop tekst kleur” en “toon knop markeerstift” aanzetten.
 

 

Badge +1

ha ja, daar is ie.

Dank je wel.

Groeten,

Anja

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring