Skip to main content
Vraag

Verzamelingen niet helemaal zichtbaar bij raadpleeg portaal

• December 5, 2025
  • 1 reactie
  • 7 Bekeken

ghab
Forum|alt.badge.img+3

Beste,

We hebben de onderstaande melding ontvangen van een gebruiker in huis;

“Als je nu naar de pagina kijkt dan maakt Zenya maar gebruik van een heel klein deel van je beeldscherm. Hierdoor zijn de benamingen verzamelingen niet geheel zichtbaar. Ik ervaar dat als vervelend maar misschien ben ik de enige.”

• De ruimten waar de rode kruizen staan worden helemaal niet gebruikt terwijl de verzamelingen (blauw omcirkelt)  niet volledig zichtbaar zijn

Hij gebruikt een groot scherm vandaar de grote witten vlakken maar de verzamelingen zijn alleen helemaal zichtbaar als je met je muis erover heen gaat. Kunnen we dit zelf aanpassen? Heeft iemand al eerder deze melding gemaakt?

1 reactie

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

@ghab 

Er valt me iets op: de verzamelingen in de schermafdruk beginnen allemaal met dezelfde term, namelijk "Procesgroep”. Dit is mogelijk geënt op het gegeven dat verzamelingen standaard op alfabet gesorteerd worden en je op die manier alle "Procesgroep”-verzamelingen op een rij kunt zetten. Deze kwestie is daarmee deels verwant aan de vraag in Volgorde van verzamelingen aanpassen | Zenya Community .

Het antwoord op de vraag is dat je de volgorde van verzamelingen achter de "Raadplegen”-tegel naar eigen inzicht kunt ordenen.
Zie Verzamelingen koppelen aan een portaal | Zenya Community voor meer details over het wijzigen van de volgorde van verzamelingen

Dit is interessant want zo kun je de namen van verzamelingen inkorten, maar de huidige volgorde toch gelijk houden. Zo komt de detailnaam van iedere procesgroep beter in beeld.
Dit is vergelijkbaar met deze tip die ik altijd goed onthouden heb. Zet het belangrijkste woord vooraan in de titel en namen van documenten, verzamelingen en formulieren - dat woord valt namelijk het beste op.

Verder is het Zenya portaal voorbereid op het gebruik op mobile devices/smartphones (welke meestal rechtopstaand gebruikt worden). In dat geval valt de witruimte aan weerszijden weg, maar is de presentatie voor het overige identiek aan de presentatie in de schermafdruk.
Dus ook daar geldt dat een inkorting van de naam van verzamelingen tot meer gebruiksgemak zal leiden.