Skip to main content

Hallo,

Onze apothekers in het ziekenhuis willen graag over op bepaalde Vilans-protocollen, mede om een eenduidige werkwijze af te spreken in het ziekenhuis en om een stuk beheer uit handen te laten nemen.

Maar hoe gaat dit nu in werking i.c.m. bestaande protocollen over eenzelfde Vilans-protocollen?

• Is het de bedoeling dat je eigen protocollen verwijderd/deactiveert?

Vanuit onze infectiepreventie (IP) begreep ik dat IP gerelateerde protocollen te generiek zijn waardoor ze niet goed bruikbaar zouden zijn in ons ziekenhuis. 

• In het geval dat we ook IP gerelateerde Vilans-protocollen gaan gebruiken, heb je dan twee protocollen live?
    • Een protocol van Vilans
    • Een protocol gebaseerd op Vilans maar aangevuld door IP
  • En hoe zit dit op andere vakgebieden?

Als laatste vraag (voor nu) wil ik wel weten hoe ziekenhuizen de (positieve) impact ervaren over het beheer van Vilans protocollen.

• In de verschillende klinieken moet er dus gecommuniceerd worden dat je gaat handelen naar Vilans-protocollen, hoe gaat het dan in z'n werking bij wijzigingen van een Vilans- protocol?

Voor de volledigheid, mijn vraag gaat niet over hoe dit in Zenya ingericht moet worden, daar komen we dan wel aan toe. Het gaat om het proces in het ziekenhuis.

Aan de partijen die dit lezen en dit ook al ingericht hebben, andere raadgeving is natuurlijk ook zeer welkom!

Groet,

Kees

Hallo Kees,

Helaas heb ik geen inhoudelijke reactie op jouw vraag. Misschien is het interessant om deel te nemen aan de online bijeenkomst op 11 februari van Vilans i.s.m. de NVZ over gebruik van landelijke protocollen in ziekenhuizen. 

Voor informatie en aanmelden: https://nvz-ziekenhuizen.nl/events-trainingen/online-bijeenkomst-het-gebruik-van-landelijke-protocollen-ziekenhuizen.

Hartelijke groet en succes met eventuele implementatie,

Christa Gijsbertsen, beheerder Lorenz 

Beste Christa,

bedankt voor jouw berichtje, ik ben inderdaad van plan om deze presentatie bij te wonen.

Groet,

Kees

Hallo Kees,

Herkenbaar, deze vragen. 😊

Onze organisatie - VVT, geen ziekenhuis - heeft indertijd eigen documentatie naast die van Vilans gelegd en waar enigszins mogelijk eigen documenten laten vervallen. Tijdrovende klus, maar wel noodzakelijk. Je wilt immers informatie zo gebruiksvriendelijk mogelijk aanbieden in zo min mogelijk verschillende documenten. 

Maar zoals je al aangeeft, volstaat de Vilans-bron niet altijd en is aanvullende / afwijkende informatie nodig vanuit de eigen organisatie. In dat geval wil je eigenlijk dat de gebruiker eerst het eigen document vindt en daarna pas de Vilans-informatie. Dit kun je sturen door de volgorde aan de zoekresultaten aan te passen bij de invoer van een bepaalde zoekterm. Zie daarvoor de training op de community.  

Daarnaast zou je nog kunnen kijken of er Vilans-hoofdstukken zijn die je wellicht wilt afschermen om verwarring te voorkomen. 

En als de inhoud van een Vilans-protocol aanvullend is op je eigen document, kun je daarin natuurlijk alvast een link naar Vilans opnemen, zodat de gebruiker alsnog via één document alle informatie kan vinden. 

Onze ervaring met het gebruik van de Vilans-protocollen via Zenya is positief. Je maakt optimaal gebruik van actuele informatie, zonder de beheerlasten daarvan. En wat wijzigingen betreft: zodra je een Vilans-protocol opent, wordt bovenaan het protocol in een rode paragraaf duidelijk getoond welke wijziging is verwerkt t.o.v. de voorgaande versie. 

Succes met alle overwegingen, Kees. 🤔

Groet,

Heidi

Reageer