Skip to main content

Wanneer is een document een kwaliteitsdocument? Hoe hanteren jullie een afbakening?

Bijvoorbeeld; notulen van een werkoverleg horen wat mij betreft niet thuis in DOC, terwijl de teams die daarmee werken menen dat deze notulen een vorm van kwaliteitsmonitoring en borging is.
Dan kun je alles wel onder kwaliteit scharen…..

Wij hebben het als volgt opgenomen in ons beleid: 

De volgende documenten dienen op Zenya geplaatst te worden: Documenten die voor de gebruikers eenvoudig beschikbaar moeten zijn en die middels versiebeheer up-to-date worden gehouden.

 

Welke documenten dienen in ieder geval niet op Zenya geplaatst te worden?

  • Notulen, nieuwsbrieven en opleidingsoverzichten

  • Documenten die nooit wijzigen (bijv. eindverslag van een inspectiebezoek)

  • Documenten met patiëntgegevens

  • Documenten met privacy gevoelige gegevens van medewerkers (naam van opsteller of beoordelaar of aanspreekpunt is wel toegestaan)

  • Patiënteninformatie(folders) (staan op een ander documentbeheersysteem)

  • Handleidingen van apparaten, zoals verstrekt door de fabrikant  (staan op een ander documentbeheersysteem.


Bij ons vragen we onszelf de volgende af.

  • Raakt het een proces binnen ons organisatie (waardoor de kwaliteit van zorg in geding komt) → Ja, een kwaliteitsdocument.
  • Zorg het document voor behoud en/of verbetering van de kwaliteit van zorg → Ja, een kwaliteitsdocument.

 


Wij hanteren volgende regels: 

 

 


Ik heb alle antwoorden geïntegreerd tot een antwoord:

Wij hebben het als volgt opgenomen in ons beleid: 

De volgende documenten dienen op Zenya geplaatst te worden: Documenten die voor de gebruikers eenvoudig beschikbaar moeten zijn en die middels versiebeheer up-to-date worden gehouden.

Welke documenten dienen in ieder geval niet op Zenya geplaatst te worden?

  • Notulen, nieuwsbrieven en opleidingsoverzichten

  • Documenten die nooit wijzigen (bijv. eindverslag van een inspectiebezoek)

  • Documenten met patiëntgegevens

  • Documenten met privacy gevoelige gegevens van medewerkers (naam van opsteller of beoordelaar of aanspreekpunt is wel toegestaan)

  • Patiënteninformatie(folders) (staan op een ander documentbeheersysteem)

  • Handleidingen van apparaten, zoals verstrekt door de fabrikant  (staan op een ander documentbeheersysteem.

Bij ons vragen we onszelf de volgende af.

  • Raakt het een proces binnen ons organisatie (waardoor de kwaliteit van zorg in geding komt) → Ja, een kwaliteitsdocument.
  • Zorg het document voor behoud en/of verbetering van de kwaliteit van zorg → Ja, een kwaliteitsdocument.

 

Wij hanteren volgende regels: 

 

 

 


Reageer