Wie heeft er testscripts voor DOC, CHECK en FLOW?

  • 19 August 2020
  • 15 reacties
  • 308 Bekeken

Badge +1

Wie kan mij helpen aan testscripts voor iDocument, iCheck en iTask?


15 reacties

Reputatie 7

Beste Hans, 

 

Kun je aangeven wat je precies bedoelt met testscripts? 

 

Badge +1

Met testscripts bedoel ik een stappenplan hoe dus stapsgewijs verschillende zaken getest kunnen worden in iDocument, iCheck en iTask. We willen daarvoor Supportbook gaan gebruiken.

Reputatie 7

Hoi Hans, 

Wij hebben deze helaas niet tot onze beschikking. 

Reputatie 3
Badge +6

 

Hoi Hans, 

Wij hebben deze helaas niet tot onze beschikking. 

Beste Hiewwaiy,

Is hier misschien inmiddels iets in veranderd? En is er een overzicht van welke basisfunctionaliteiten Infoland zélf test voor een (major) release uitgerold wordt? Dat zou namelijk al helpen om te bepalen welke zaken wij in het testscript dat we willen ontwikkelen wel en niet meegenomen hoeven te wrden.

 

Reputatie 3
Badge +3

Beste @mvalken4 ,

dit is nog niet veranderd. Deze informatie zal je ook niet helpen. Ik zal proberen uit te leggen waarom.

Infoland test de functionaliteit zeer uitgebreid en doet dat op verschillende manieren, waaronder een regressietest. Dit gebeurt op onze software voor standaard situaties. Iedere klant heeft echter haar/zijn eigen inrichting waardoor het aantal mogelijke testscenario's "oneindig" groot wordt. Mijn advies zal daarom niet zijn om onze regressiescipts te gebruiken en daar de uitzonderingen op te bepalen (dit zijn er namelijk heel veel en variëren steeds). Dat zal je namelijk initieel veel werk kosten, maar ook in het onderhouden van de scenario's. Het is beter om scenario's te beschrijven voor je eigen inrichting. Je test daarmee jouw specifieke inrichting, waarvan elementen mogelijk niet in onze testen voorkomen. Gezamenlijk komen we zo tot een grotere testdekking.

Reputatie 3
Badge +6

Beste @Robert Groenenberg ,

 

Dank voor je reactie. We begrijpen dat e.e.a. afhankelijk is van onze eigen inrichting. Het is daarom ook niet de bedoeling om het testscript van Infoland te gaan gebruiken, maar om vanuit de standaard (regressie) test die Infoland doet, te beoordelen waar wij met onze inrichting mogelijk (extra) tests op dienen te doen. Om een voorbeeld te noemen. Bij de livegang van Zenya bleek dat ‘wachtwoord opvragen’ niet meer beschikbaar was. Toevallig viel on dit op en sinds die tijd staat het checken of dit voor niet gesynchroniseerde gebruikers mogelijk is in ons testscript. Eerlijk gezegd hadden wij verwacht dat een dergelijke test standaard door Infoland gedaan wordt bij een nieuwe versie. Mogelijk staat dit n.a.v. onze melding destijds ook in de regressietest, dan testen we nu dus beide en dat is niet zo efficiënt. Kortom: inzicht / overzicht wat Infoland test zal ons als functioneel beheerders helpen om het werk bij testen mogelijk e verminderen.

Badge +1

Ik kan me herinneren dat we in de tijd van iProva wel een soort testscripts hadden vanuit Infoland waarin stond welke dingen we na een update moesten testen.

Ik zoek ook zoiets voor de migratie naar Zenya.

 

 

Reputatie 3
Badge +3

Beste @Andrea 

ik vermoed dat je de releasenotes bedoelt. Deze zijn te vinden via bijvoorbeeld https://update.infoland.nl/2022/09/15/zenya-6-3-0/. Deze kunnen als basis dienen voor het testen van nieuwe functionaliteit en herstelde bugs.

Reputatie 3
Badge +6

Beste @Andrea 

ik vermoed dat je de releasenotes bedoelt. Deze zijn te vinden via bijvoorbeeld https://update.infoland.nl/2022/09/15/zenya-6-3-0/. Deze kunnen als basis dienen voor het testen van nieuwe functionaliteit en herstelde bugs.

@Robert Groenenberg Het zal aan mij liggen maar na volgen van de beschreven route op Zenya 6.3.0 – Infoland Update zie ik op pagina Zenya SaaS – Mijn Infoland  geen release notes van versie 6.3. Zou je de rechtstreekse link kunnen geven? NB: bovenste link onder laatste updates werkt niet.

Hoi @mvalken4,

De release notes vind je op: Zenya 6.3.0 – Infoland Update. Wanneer je op deze pagina helemaal naar beneden scrollt, zie je twee knoppen waarmee je de release notes kunt downloaden als PDF- of Word bestand.

 

Reputatie 3
Badge +6

 @Inge Kuijpers: bij mij geven beide knoppen niet het door jou beschreven resultaat:

Linker knop geeft welkomstpagina met informatie dat ik ingelogd ben als Marco van Valkenburg Rechter knop loopt dood. 

Community werkt momenteel overigens heel matig: lukt ne niet om screenshots toe te voegen.

Hoi Marco,

Vreemd dat de knoppen bij jou niet werken. Hierbij de twee documenten als bijlage.

Badge +1

Ik denk niet dat de releasenotes bedoeld worden, maar echt een soort script. Deze hebben we zoals Andrea al aangeeft inderdaad een keer ontvangen.

Het ziet er bij ons zo uit, ik heb een heel klein stukje gekopieerd:

3. Controleer of de rapportage functioneert

  • Klik in het "Ga naar" menu op "Rapportage".
  • Klik op het tabblad “Rapportmap” en vervolgens op “Wijzigen”
  • Zorg dat "Meldingen - Algemeen" onder het kopje “Getoonde rapportgroepen:” komt te staan
  • Klik op “OK”
  • Klik op het tabblad "Rapport" en vervolgens op de “+” knop (Rapport toevoegen) om een nieuw rapport toe te voegen.
  • Kies voor het rapporttype "Trendlijn".
  • Klik op "Volgende".
  • Kies voor de optie "Rapport betreft alle meldingstypen" en klik op "Volgende".
  • Kies uit de keuzelijst de optie "Datum aangemaakt" en klik op "Volgende".
  • Klik nogmaals op "Volgende"
  • Geef het rapport een naam, kies bij “Na voltooien direct rechten instellen” op “Nee” en klik op “Voltooien”
  • Vink het zojuist aangemaakt rapport aan en kies voor “Uitvoeren”
  • Kies voor maand, voer een begin- en einddatum in.
  • Klik op "Volgende". Als het goed is verschijnt na een tijdje het rapport
  • Kies voor “Sluiten”
  • Kies voor “Annuleren”


Op bovenstaande wijze is er voor iedere module een testscript om de functionaliteiten te testen na een update.

Reputatie 5
Badge +6

Wij gebruiken na installatie altijd de checklist die bij iedere update beschikbaar is via https://my.infoland.eu/downloads/ (naast de knop update downloaden).

Als voorbeeld deze link naar de installatie checklist van versie 6.4.0

Daarnaast vullen we op de testomgeving voor installatie op productie altijd de meldformulieren van onze meest kritische processen in en vragen we, waar nodig, key-users het proces van de afhandeling van meldingen te doorlopen.

Een echt testscript hebben wij niet.

Reputatie 5
Badge +5

Mijns inziens kun je de werkinstructies die je voor de verschillende modules hebt geschreven inzetten als testscript - je test dan niet alleen of alle knoppen werken, maar of jouw werkproces nog werkt zoals je dat hebt ingericht.
Voordeel daarvan is dat je meteen kunt zien waar eventuele nieuwe en/of gewijzigde functionaliteit tot uitdrukking komt en je die meteen kunt verwerken in de werkinstructie.

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring